1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. چه عواملی در آزمایش یک خودرو اهمیت دارند؟

چه عواملی در آزمایش یک خودرو اهمیت دارند؟

8 اسفند 1394
  • 0

هنگام آزمایش یک خودرو در پیست‏های ویژه، عوامل زیادی توسط متخصصین و رانندگان حرفه‏ای شرکت‏ها و سازمان‏های آزمایش خودرو، کنترل و پایش می‏شود. آزمایش پیست خودروها اغلب در یک مسیر بیضی شکل شامل دو مسیر مستقیم آسفالت و دو مسیر منحنی انجام می‏گردد. عواملی مثل مشخصات کلی و ابعادی خودرو، مشخصات فنی آن و نتایج به دست آمده در آزمایش‏های صدای موتور، آزمایش سرعت، تست شتاب، آزمون حرکات مارپیچی (اسلالوم)، آزمایش عملکرد سیستم ترمز، تعیین میزان مصرف سوخت و . . . در برگه آزمایش اتومبیل ثبت می‏گردد.

در این مطلب، بخش های مختلف برگه ثبت نتایج آزمایش خودرورا مورد بررسی قرار داده‏ایم تا دریا بیم چه نکاتی هنگام آزمایش خودرو بیشتر اهمیت دارند. این برگه مربوط به آزمایش رانندگی مرسدس‏بنز SLS AMG GT رودستر مدل 2013 بوده که توسط کارشناس مجله «کار اند درایور» مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج بررسی مشخصات خودرو در برگه‏ای با عنوان Track Sheet ثبت شده که در بالای برگه ابتدا نام پیست، تاریخ آزمایش، نوع خودرو، مدل خودرو، سال ساخت خودرو، مسافت طی شده (Odometer)، شماره شاسی خودرو (VIN) و نام راننده نوشته می‏شود. همچنین نوع آزمایش پیست (Track Test) شامل مقایسه‏ای (Comparo)، طولانی مدت (Longterm) و اولیه و نهایی بودن آزمایش مشخص شده است.

در سمت راست بالای برگه، تعداد دور قفل تو قفل غربیلک فرمان نوشته شده که از اهمیت خاصی در آزمایش Track خودروها برخوردار است. در سطرهای پایین تر، محل قرارگیری موتور (جلو، عقب، وسط) و دیفرانسیل خودرو (عقب، جلو، چهارچرخ) و همچنین حجم موتور، تعداد سیلندر، نوع موتور (بنزینی، دیزل، توربوشارژر، سوپرشارژر، هیبریدی)، تعداد در و تعداد سرنشین خودرو تعیین شده و سپس نوع گیربکس (دستی، اتوماتیک،CVT، دو کلاچه)، تعداد دنده، نوع سوخت و حداکثر دور موتور مجاز (Redline) خودرو تعیین می‏گردد.

در قسمت بعدی، خودرو از حیث وجود تجهیزات رفاهی و نوع امکانات خودرو کنترل می‏شود و امکاناتی مانند بالابر شیشه (برقی، دستی)، قفل مرکزی، سیستم تنظیم صندلی، سانروف، سیستم تهویه مطبوع، سیستم کنترل از راه دور برای قفل کردن درها یا استارت موتور، سیستم کروزکنترل، سیستم شیشه عقب (برف‏پاک‏کن، گرم‏کن) و سیستم فرمان (هیدرولیک یا برقی) مشخص می‏شوند.

در سطر پایین‏تر، نام سیستم صوتی و ورودی‏های سیستم صوتی (AUX، USB، RCA، iPod، Media Card، بلوتوث)، حجم کارت حافظه، نوع سیستم پخش (CD Player،DVD، Changer) و تعداد بلندگوها تعیین می‏گردند. سپس نام، نوع و اندازه لاستیک‏ها، فشار باد لاستیک عقب و جلو و نوع لاستیک یدک و جنس رینگ‏ها مشخص می‏شوند و در قسمت نهایی معرفی مشخصات ظاهری خودرو، وجود سیستم‏های کنترل پایداری، کنترل کشش ( TracOff) و Launch control بررسی می‏شوند. در اولین جدول از ستون اول، وزن خالص و ناخالص خودرو، درصد توزیع وزن خودرو روی محورهای عقب و جلو و میزان وزن توزیع شده روی چهارچرخ خودرو اندازه‏گیری و درج شده‏اند. در جدول دوم از ستون اول، حداکثر سرعت در دو جهت شمال و جنوب و دنده‏ای که خودرو در آن به حداکثر سرعت خود رسیده، تعیین گردیده است.

در جدول سوم از ستون اول، میزان صدای موتور بر حسب دسی‏بل در 3 مرتبه آزمایش و در سه حالت کارکرد عادی موتور (Idle)، تنظیم دور موتور (WOT) و در سرعت 112کیلومتر در ساعت اندازه‏گیری شده و نتایج آن ثبت می‏شود. در جدول چهارم از ستون اول، نحوه چیدمان صندلی‏های خودرو از حیث جنس روکش، جمع بودن یا ایستاده بودن پشتی‏های صندلی‏ها مورد بررسی قرار گرفته است.

در جدول اول از ستون دوم، مقدار شتاب جانبی، میزان Understeer خودرو و حداکثر توانایی دور زدن خودرو در یک مسیر گرد 100متری در سمت راست و چپ خودرو اندازه‏گیری شده‏اند. در قسمت زیرین ستون دوم دو ستون باریک برای آزمایش عملکرد خودرو در رانندگی اسلالوم از نظر تعداد مخروط‏های مسیر، زمان ثبت شده در چند سری و سرعت متوسط خودرو در طول مسیر درج می‏گردد.

ستون بعدی برای آزمایش عملکرد سیستم ترمز خودرو و درج فاصله توقف خودرو از سرعت معادل 112 کیلومتر در ساعت در دفعات متعدد، مقدار میانگین مسافت و حداقل و حداکثر آن و همچنین بریدن ترمز و ایرادات دیگر سیستم ترمز در نظر گرفته شده است.

در ستون سوم میزان شتاب خودرو از صفر تا مقادیر مختلف سرعت 50، 60،80 و . . . کیلومتر در ساعت ثبت شده، همچنین زمان و سرعت طی مسافت 400 متر نیز ثبت می‏شود. در جدول بعدی، درجه هوا، فشار محیط و رطوبت نسبی هوا درج می‏شود و در نهایت ضرایب تصحیح مسافت‏ها و سرعت‏های ثبت شده در جدول انتهایی می‏آیند و در زیر صفحه، محل یادداشت موارد استثنایی یا آیتم‏های خاص مشاهده شده در آزمایش خودرو در نظر گرفته شده است.

 چه عواملی در آزمایش یک خودرو اهمیت دارند؟

منبع:

مجله ماشین



نظرات