1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. بنزین سوپر بزنیم یا بنزین معمولی؟

بنزین سوپر بزنیم یا بنزین معمولی؟

10 تیر 1396
  • 9
  • 11783

در دنیای خودروها این‌طور بیان می‌شود که عدد بالاتر نشان‌دهنده کیفیت بهتر است. به هر حال، قدرت اسب بخار بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتر با هر باک پر، خواسته همه رانندگان است و همین موارد باعث می‌شوند که حس کنیم، عدد اکتان بالاتر برابر با کارایی بیشتر است. شرکت‌های سازنده بنزین هم این ذهنیت را دریافته و از هیچ تلاشی برای برآورده کردن این خواسته راننده‌ها دریغ نمی‌کنند. برچسب گذاری بنزین با اکتان ۸۷ به عنوان بنزین معمولی و بنزین با اکتان ۹۱ یا ۹۳ به عنوان بنزین سوپر تلاشی در جهت تقویت این طرز فکر است.

 بنزین سوپر بزنیم یا بنزین معمولی؟

 

از آنجایی که بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی قیمت بالاتری دارد، این شرکت‌ها علاقمندند که افراد بیشتری را به پرداخت پول بیشتر به ازای کیفیت بهتر سوخت ترغیب کنند. اینجاست که فلسفه معنی عدد اکتان بنزین وارد کارزار می‌شود. در طی زمان طولانی به مردم قبولانده شده که سوخت با عدد اکتان بالا، تمیزتر و کامل‌تر می‌سوزد، و انرژی بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتری نسبت به بنزین با عدد اکتان معمولی برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد، زیرا این سوخت انرژی بیشتری در خود دارد. هیچ‌کدام از این اظهارنظرها صحیح نیستند، در حقیقت عدد اکتان بنزین هیچ ربطی به میزان قدرت آن ندارد، این عدد فقط بیان کننده این است که این سوخت قبل از اشتعال تا چه حد می‌تواند فشرده شود، هرچقدر عدد اکتان بالاتر باشد، احتمال اشتعال تحت فشار آن کمتر است.

ولی چرا همه می‌خواهند سوختی تولید کنند که اشتعال آن در موتور سخت‌تر باشد؟ برای فهمیدن نقش عدد اکتان و فشار احتراق در موتور، آشنایی با اصطلاحی به نام “knock” ضروری به نظر می‌رسد. وقتی که بنزین از طریق انژکتور به داخل سیلندر اسپری می‌شود و با اکسیژن ترکیب می‌شود، طراحان موتور انتظار دارند این سوخت به حالت گاز در آنجا بماند تا زمانی که شمع‌ها روشن شوند و باعث انفجار برای حرکت به سمت پایین پیستون برای ایجاد نیرو شوند. مدت زمان این انفجار بسیار حیاتی است، بنزینی که خیلی سریع مشتعل شود باعث ایجاد knock (ضربه) می‌شود که این عمل خروجی و کارایی موتور را کاهش می‌دهد و حتی در شرایط بد می‌تواند به موتور آسیب فیزیکی برساند.

در اکثر موتورها، به ندرت شاهد این نوع ضربه هستیم و این به این دلیل است که میزان تراکم (فشاری که مخلوط سوخت و هوا به سیلندر وارد می‌کند) به اندازه کافی پایین است و عدد اکتان بنزین‌های معمولی کافی و مطلوب است. قاطعانه می‌توان گفت هیچ سودی از استفاده از بنزین‌های سطح بالا در موتورهای استاندارد و خوب نصیب شما نخواهد شد، زیرا این موتورها قادر نیستند از این خاصیت ضربهٔ کمتر سود ببرند، اگرچه طرح‌های مدیریت موتور پیشرفته‌تر به ویژه مدل‌های به کار رفته در وسایل مجهز به تکنولوژی توربو شارژ و سوپر شارژ می‌توانند تراکم را تا حد بالایی انجام دهند، بنابراین به بنزین‌های با اکتان بالاتر برای جلوگیری از ایجاد ضربه نیازمندند.

تقریباً در دستورالعمل همه وسایل نقلیه عدد اکتان بهینه برای آن وسیله درج شده است. برخی از خودروهای لوکس یا مسابقه‌ای از هشداری بر روی درب باک استفاده می‌کنند که بر روی آن نوشته شده «فقط از سوخت بدون سرب با کیفیت بالا استفاده کنید

به عنوان جمع‌بندی بار دیگر تاکید می‌کنیم که با استفاده از سوخت‌های با درجه اکتان بالا در موتوری که برای استفاده از سوخت‌های معمولی طراحی و تنظیم شده هیچ تغییری در میزان قدرت یا کارایی موتور ایجاد نخواهد شد. تفکری هم که درباره تمیز کردن داخل موتور به واسطه استفاده از سوخت‌های با اکتان بالا رایج است، اشتباه است. از سوی دیگر، استفاده از سوخت‌های با اکتان پایین، در موتوری که برای استفاده از سوخت‌های با اکتان بالا طراحی شده است، ریسک آسیب به موتور را افزایش می‌دهد و به مرور زمان بر کارایی آن تأثیر منفی خواهد داشت.

دفعه بعد که کسی خواست فلسفه عدد اکتان سوخت را برای شما تشریح کند، می‌توانید برای او تأثیر عدد اکتان را به طور کامل شرح دهید، یا اینکه سری تکان بدهید، لبخندی بزنید، پول سوخت را بپردازید و حرکت کنید!




نظرات

  • محمد شکراللهی محمد شکراللهی (3 آذر 1397 ساعت 17:41)

    سلام اگه بنزین سوپر مثل بنزین معمولی بود در اکثر نظرات دوستان که بی مطالعه هم نبوده خودرو بهتر کار نمیکرد واگه فرقی نمیکرد اینهمه پمپ و مخزن و وقت برای ان صرف نمیکردن درود به کسانی که هوشیارند

  • mehrdad mehrdad (5 مرداد 1396 ساعت 00:27)

    www.carletgo.com

  • مسعود مسعود (1 مرداد 1396 ساعت 23:18)

    من خودرو 206 دارم قبلا که بیشتر از بنزین سوپر استفاده میکردم ماشین روان تر کار میکرد وبه اصطلاح شاداب تر بود ولی با بنزین معمولی ماشین خوب کار نمی کند

  • بابک بابک (1 مرداد 1396 ساعت 22:13)

    بنظرم. در بعضی جایگاهها کیفیت خیلی پایین است ودر بعضی زمانهابنزین معمولی از بنزین سوپر بهتر است

  • مهندس مکانیک مهندس مکانیک (28 تیر 1396 ساعت 11:09)

    خیلی جالبه که حرف خودتون رو نقض می کنید تو دو خط وقتی عدد اکتان پایین باعث خام سوزی و انفجار قبل از جرقه بشه خب قدرت موتور میاد پایین مسیر خروج دود دوده میگیره و کلی اثرات مخرب دیگه حالا اینکه موتور معمولی با بنزین معمولی کار میکنه و مشکلی به وجود نمیاد درسته ولی وقتی دنده مرده حرکت کنی که اکثرا این کار رو میکنند بنزین سوپر و عدد اکتان بالا خودش رو اینجا نشون میده

  • پویا نوروزی پویا نوروزی (24 تیر 1396 ساعت 14:44)

    سلام
    من خودرو پراید دارم و با استفاده از بنزین سوپر روند کار ماشین خیلی بهتر شده و بطور دائم از بنزین سوپر استفاده میکنم و بطور یقین میگم وقتی با بنزین سوپر کولر ماشین روشنه ماشینم اصلا ریپ نمیزنه و کم نمیاره ولی با بنزین عادی خیلی اذیت میشه ماشین
    و خدمتتون عرض کنم وقتی بنزین سوپر توی باک ماشین دارم وقتی در باک رو باز میکنم صدای تخلیه گاز بنزین را متوجه میشم ولی وقتی بنزین عادی در باک ماشین بود انگار اب تو ماشین بوده و هیچ اتفاقی نمیفتاد وقتی در باک باز میشد

  • حبیبی حبیبی (17 تیر 1396 ساعت 21:02)

    با سلام
    من وقتی از بنزین سوپر ستفاده میکنم ماشین نرمتر و روانتر کار میکنه
    ولی وقتی از بنزین معمولی استفاده میکنم ماشین ریپ میزنه
    بنزین های تولیدی و یا وارداتی تحت هیچ شرایطی قابل مقایسه با بنزین های تولیدی کشورهای همسایه نیست
    اگر سفری به یکی از کشورهای همسایه داشته باشید میببیند هر شرکت تولید کننده بنزین (مثال شل و یا توتال و یا ادنوک) پمپ بنزین مخصوص بخود دارند و بنزین تولیدی خود را آنجا به مردم ارائه میکنند.
    توضیحات شما بسیار کامل و صحیح بود ولی باتوجه سردرگمی مصرف کننده از اینکه بنزین کجا و با چه کیفیتی تولید میشود و یا وارد میشود

    پس جهت بقای عمر موتور خودورهای دهه 80 خودمان بهتر است از بنزین نسبتا با کیفیت استفاده کنیم

    موفق و پایدار باشید

  • مرتضی مرتضی (12 تیر 1396 ساعت 16:00)

    منم سمند ef7 دارم و بطور ملموسی با بنزین سوپر شتاب ماشین بیشتره

  • محمد عظیمی محمد عظیمی (12 تیر 1396 ساعت 10:56)

    سلام
    به عنوان تجربه رانندگی با پراید دوگانه سوز باید بگویم که استفاده از بنزین سوپر در خودرو من باعث بهتر کارکردن موتور می شود. با توجه به اینکه بیشتر با گاز و کمتر با بنزین رانندگی می کنم، بنزین معمولی پس از مدتی باعث ریپ زدن موتور می شود ولی با سوپر چنین مشکلی ندارم. متشکرم