1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی فنی
  4. انواع دیسک ترمز

انواع دیسک ترمز

8 اردیبهشت 1393
  • 7

ترمز کاسه ای

انواع دیسک ترمز

این سیستم ترمز اکثرا برای چرخهای عقب بوده و نیز دیگر کمتر خودرویی را در بازارهای جهانی می توان یافت که هنوز از این سیسنم استفاده نمایند . البته ناگفته نماند که این سیستم هنوز برای خودروهای سنگین دارای قابلیت استفاده مناسب خواهد بود و هنوز برای خودروهای سنگین در بیشتر موارد از این سیستم استفاده شده است ، اما دیگر برای خودروهای سنگین نیز دارد کارایی خویش را از دست می دهد .

انواع دیسک ترمز

البته این سیستم هنوز کارایی خودش را برای سیستم ترمزهای عقب از دست نداده و کارایی مناسبی داشته است .

این سیستم چون شبیه به یک کاسه بوده است ، آنرا سیستم کاسه ای می نامند . داخل کاسه چرخ سیستم ترمز پنهان گردیده است . این سیستم ترمز دارای مدلهای : سیمپلکس ، دوبلکس و دوبل دوبلکس می باشد .

انواع دیسک ترمز

در این سیستم که دارای قابلیت نگهداری مناسبی بوده ( ولی دیگر برای چرخهای جلو هرگز توصیه نمی گردد ، زیرا برای فشارهای قوی و تحمل فشار و بار ترمز شدید طراحی نشده اند ) ، البته برای چرخهای عقب . به این صورت عمل مینماید که داخل کاسه چرخ که چرخ خودرو به آن متصل شده است ، دارای 2 وجه است ، این 2 وجه شامل یک بخش ثابت بوده و یک بخش جدا شونده رویه آن ، این 2 بخش به یکدیگر متصل می شوند و یکپارچگی خویش را حفظ می نمایند .

انواع دیسک ترمز

در قسمت ثابت ( یا همان بخش جدا نشونده از چرخ خودرو ) ، سیستم ترمز قرار داشته که این سیستم ترمز ، دارای 2 لنت ترمز بوده که در اطراف دیواره کاسه قرار می گیرند ( البته در شرایطی که کاسه چرخ کاملا متصل بوده است ) .

به منظور ترمز گیری ، بوستری که با فشار خلاء کار می نماید را داخل محفظه قرار داده اند که این سیستم باعث چسبیدن 2 لنت اطراف کاسه چرخ ، به دیواره کاسه شده و این مکانیزم باعث ترمز گیری خودرو خواهد شد .

انواع دیسک ترمز 

ترمز دیسکی

این نوع از سیستم¬های ترمز ، که با دیسک معمولی نیز شناخته می شوند ، رایج ترین سیستم ترمز در دنیای کنونی بوده . اکثر خودروهای امروزی دنیا دیگر در سیستم ترمز جلوی خود از این نوع بهره می جویند و این سیستم با کالیبرهای ترمز مسلح گردیده تا بتواند راننده را در هنگام ترمز گیری کاملا آماده نگاه داشته و باعث نگهداشتن خودرو گردند .

انواع دیسک ترمز

این نوع از دیسک ها عموا با کالیبرهای ترمز کوچکتر و اگر دارای سیستم ترمز ABS باشند ، سیستم های چند کاناله ( اکثرا 4 کاناله ) را بیشتر پوشش نمی دهند ، زیرا توان این نوع از دیسک ها به بیش از این میزان نیست .

انواع دیسک ترمز

منظور از کالیبر ترمز نیز ، همان بخشی از سیستم بوده که با فشار خلاء کار نموده و یا سیستم های دیگر ، که درون خویش لنت های ترمز را جای داده و این لنت ها در هنگام ترمز گیری با فشار بر روی دیسک ترمز ، باعث کند شدن سرعت خودرو می گردند . زیرا چرخ خودرو به دیسک ترمز متصل می شود ، حتی اگر چرخ محرک نیز باشد ، پلوس ها با سیستمی به این دیسک متصل می شوند .

انواع دیسک ترمز

این مدل را با نام دیسک یا ترمز دیسکی و یا ترمزها با دیسک معمولی می شناسند ، چون واقعا به مانند دیسک بوده و آلیاژهای ساخت آن از نوع فلز آهن بوده ولی توان تحمل بسیاری ندارند . زیرا آهن توان مقاومتی خوبی نداشته ( البته در مقابل رقیبان خودش در این زمینه ) . به همین دلیل این نوع از سیستم ترمز را اگر بر روی خودروی نصب گردند ، آن خودرو قابلیت هایی بسیار بالایی نداشته ، به همین دلیل به رانندگانی که این نوع سیستم را بر روی خودریشان نصب گردیده ، توصیه می شود که در رانندگی در شهر مراقب بوده و بیشتر از قابلیت های خودرویشان ، از خودروهای خویش انتظاری نداشته باشند .

انواع دیسک ترمز

این سیستم در شهر و اگر بدون سیستم ضد قفل باشد ، بسیار راحت داغ شده ( از اصطلاح داغ استفاده شده ، زیرا به گرمایی بیش از حد گفته می شود و این را بدانید که هر سیستمی که با تماس در ارتباط باشد ، گرما و گرم شدن جزئی جدایی ناپذیر آن سیستم خواهد بود ) ، و اگر هر سیستم ترمز حتی خودروهای فرمولا 1 نیز بیش از اندازه داغ گردند ، دیگر هیچ کارایی نداشته و هیچ کمکی به شما در ترمز گیریتان نخواهند نمود ، که در این حالت به اصطلاح ترمز قفل می نماید .

انواع دیسک ترمز

پس باید در این نوع سیستم ها بسیار مراقب خودرو باشیم ، هرچند به قابلیت های آن نیز اعتماد داشته باشیم هرگز از سرعته مطمعنه که همان سرعت مجاز و در برخی موارد کمتر از سرعت مجاز بوده ، تجاوز ننموده و همیشه با احتیاط فراوان به رانندگی ادامه دهیم .

انواع دیسک ترمز

 

انواع دیسک ترمز

ترمز دیسکی خنک شونده

این نوع از دیسک های ترمز را دیسک هوا خنک یا خنک شونده با هوا گویند . زیرا قابلیتی برای این نوع از سیستم ها طراحی گردیده است که به راحتی بعد از ترمز گیری و در صورت حرکت خودرو ، می توانند ، کمی از گرمای خود را با مکانیزمی که برای حرکت هوا در اطراف آن ها تعبیه گردیده است ، خود به خود خنک شده و از گرمای دیسک و کالیبر ترمز بکاهند ، این عمل باعث این گردیده است که خودرو دارای این قابلیت باشد که فواصل بیشتری را بدون نیاز به توقف برای خنک شدن دیسک ترمز ، طی نماید .

انواع دیسک ترمز

این نوع از دیسک ها دارای چندین نوع و چندین طرح می¬باشد .

برخی از طرح ها شیار دار بوده ، و برخی دیگر دارای سوراخهایی برای خنک کنندگی .

انواع دیسک ترمز

این نوع از دیسکها در انواع مختلف مواد و آلیاژها ساخته می شوند ، این آلیاژها شامل فولاد آلیاژی ، دیسکهای سرامیکی ، دیسکهای فیبر کربنی و انواع مختلف دیگر نیز وجود دارند .

انواع دیسک ترمز

البته برای برخی سیستمهای ترمزهای خنک شونده با هوا ، سیستم تهویه داخلی قرار داده شده است و نیازی به دیسک های با طراحی خاص برای تهویه وجود نداشته است ، به همین دلیل برخی از دیسک ها را با طراحی ساده مشاهده خواهید نمود که دارای سیستم هوا خنک هستند .



نظرات

  • سعید سعید (1 شهریور 1396 ساعت 07:56)

    سلام.دیسک های فولادی بهترن یا چدنی؟

  • محمد محمد (10 اردیبهشت 1396 ساعت 17:01)


    با سلام
    بنده نقشه ترسیمی دیسک ترمز توپر و فین دار را میخاستم در صورت داشتن این نقشه ها برای اینجانب در صورت امکان ارسال نمایید.
    بی نهایت تشکر

  • mohammad mohammad (6 فروردین 1396 ساعت 23:10)

    جهت تکمیل مطلب باید بگم که محلهای ورود هوا از درون دیسک ها هم دارای طراحی خاصی است و لازم است که دوستان حتما در صورت خرید وچک حتما ببین که تمامی سوراخها باز باشند.برای خودروهای داخلی جنس از نوع چدن خاکستری میباشد و به روشهای مختلفی تولید میشود.همچنین بایستی سطح دیسک عاری از هر گونه ترک و سوراخ که به اصلاح مک میگویند باشند و گرنه طی ترمزهای متوالی ایجاد ترک و شکستن دیسک وجود دارد

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (3 مهر 1393 ساعت 15:33)

    وای خدا یک دیسک ترمز چقدر جزئیات داره.

  • رحمن رحمن (28 شهریور 1393 ساعت 10:04)

    البته برای برخی سیستمهای ترمزهای خنک شونده با هوا ، سیستم تهویه داخلی قرار داده شده است و نیازی به دیسک های با طراحی خاص برای تهویه وجود نداشته است ، به همین دلیل برخی از دیسک ها را با طراحی ساده مشاهده خواهید نمود که دارای سیستم هوا خنک هستند .
    پس خودروهای داخلی از این نوع دیسک استفاده میکنند چون هیچ گونه طراحی خاصی روی دیسک صورت نگرفته است و کاملا صاف و ساده می باشد.

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (5 مهر 1393 ساعت 22:54)

    از توضیحات شما متشکرم دوست عزیز.

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (14 مهر 1393 ساعت 13:37)

    همانطور که شما هم توضیح دادید در ایران از دیسکهای طراحی ساده استفاده می شود. مرسی از توضیحات مفید شما...