1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات نگهداری خودرو
  4. خودرو سفر کرده را چگونه تمیز کنیم؟

خودرو سفر کرده را چگونه تمیز کنیم؟

17 اسفند 1394
  • 0

تعطیلات نوروزی با تمام شور و شوقی که همزمان با روزهای بهاری به همراه خود دارد ، به پایان رسید. بسیاری در این ایام قصد سفر کردند و عده ای دیگر ترجیح دادند در محل زندگی خود بمانند و طبق رسوم به دید و بازدید بپردازند.

در هر حال خودرو پای ثابت هر برنامه ای است که خانواده های ایرانی برای خود می چینند. این وسیله نقلیه هر چند این روزها از لحاظ تولید و قیمت اوضاع و احوال مناسبی ندارد، اما دارندگان آن در تعطیلات نوروزی استفاده بهینه ای از این وسیله نقلیه کردند؛ به طوری که با مشاهده جاده های مملو از خودرو پی به علاقه ایرانی ها به سفر آن هم با خودروی شخصی می بریم. در هر حال بعد از پایان تعطیلات، نظافت جزو لاینفک هر خودروی سفرکرده است. بردن خودروی سفرکرده به کارواش از جمله سلیقه بسیاری از شهرنشینان است، این در حالی است که خیلی ها هم ترجیح می دهند با سلیقه خود کار کارواش را انجام دهند. در این نوشتار قصد داریم نکاتی در مورد تمیز کردن خودرو یادآور شویم. ابتدا از موکت های کف خودرو شروع می کنیم. تکاندن موکت های پلاستیکی برای خارج کردن زباله هایی چون پوست تخمه و پسته مسیری آسان برای تمیز کردن موکت های یاد شده است؛ اما اگر قصد شستن این موکت ها را دارید، موضوع کمی متفاوت می شود. به طوری که اگر جنس موکت ها از پلاستیک است، با مواد گوناگونی امکان لکه بری و ضدعفونی کردن آنها وجود دارد، اما اگر جنس آنها پارچه ای و بافت است، می توان پس از جارو کردن، با شامپو فرش به خوبی موکت ها را شست و در نهایت توسط فشار هوا روند خشک شدنشان را تسریع کرد. پس از شستن موکت ها نوبت جارو کردن اتاقک خودرو می رسد. اینکه از وسیله ای استفاده کنید تا به تمام درزهای صندلی نفوذ کند و به ادوات موجود یا سطوح چرمی و براق نیز آسیب نرساند امر بسیار مهمی است.

برای این کار بهتر است از جاروبرقی استفاده کنید و باید مناسب ترین ابزار متصل شونده به لوله آن را انتخاب کنید که بتواند تمامی شکاف ها و محفظه های کوچک را تمیز کرده و در عین حال دارای سطحی نرم باشد تا موجب خراشیدگی سطوح چوبی، پلاستیکی و چرمی نشود.

پیشنهاد می شود اگر پوشش سقف داخل کابین زیاد کثیف نیست و فقط چند لکه دارد، توسط جارو برقی تمیز نشود، چرا که الیاف آن به راحتی حالت خود را از دست می دهند و سایه های زیادی در اثر برخورد با مکنده جارو بر آن نقش می بندد، در حین انجام این عمل با تغییر موقعیت صندلی ها به جلو و عقب احتمالا اشیای گمشده کوچکی را نیز خواهید یافت.

در این مرحله تمیزکردن جیب رودری ها، درون داشبورد، کنسول و خود صندلی ها را فراموش نکنید.

اما پس از پاک کردن کف و صندلی های ماشین از پوست تخمه و پسته تعطیلات نوروزی حالا نوبت تمیزکاری است.

برای تمیز کردن صندلی ها و رودری ها باید با توجه به جنس آنها نوع مواد پاک کننده را انتخاب کرد.

اگر خودروی شما از پوشش چرمی برای صندلی ها، رودری ها و بخش هایی از داشبورد پوشیده شده است، می توانید از محلول آب گرم و صابون بسیار ملایم آن هم به مقدار کم استفاده کنید، چرا که خاصیت قلیایی صابون ها برای چرم های طبیعی مضر است و به یاد داشته باشید قبل از استفاده از محلول مورد نظر ابتدا بخشی از صندلی یا داشبورد را که دور از دید است با آن پاک کنید تا از هرگونه تغییر رنگ مطمئن شوید. سپس با یک پارچه لطیف سطوح را تمیز کنید و نگذارید رطوبت روی سطوح چرمی باقی بماند، اما اگر جنس صندلی ها و رودری ها از پارچه یا مواد پلاستیکی است می توانید ابتدا محلولی از آب و مقداری جوش شیرین یا سرکه سفید درست کرده و لکه ها را پاک کنید، سپس با مواد شوینده و آب آنها را پاک کنید. محلول های مذکور را می توان برای داشبوردهای پلاستیکی (وینیل) نیز استفاده کرد.

اما استفاده از محلول ها و اسپری های موجود در بازار برای پایان کار و جلا بخشیدن به تزئینات خودرو بسیار مورد توجه مالکان است، هر چند که این مواد بسیار چرب هستند که در این صورت باید توجه ویژه ای به غربیلک فرمان و اهرم تعویض دنده داشته باشید تا از هرگونه خطر احتمالی ناشی از لغزنده شدن آنها جلوگیری کنید.

کمربند ایمنی هم جزو وسایلی است که خیلی از خودروداران توجهی به نظافت آن نمی کنند، این در حالی است که برای تمیز کردن کمربندهای ایمنی، آنها را بیرون بکشید و با آب گرم و صابون بشویید و بگذارید به صورت طبیعی خشک شوند و اجازه ندهید آب به درون قرقره آن نفوذ کند.

به یاد داشته باشید استفاده از یک برس برای تمیز کردن شیارها، خروجی های هوا و لابلای دکمه ها پیش از جارو کردن نقش موثری در تمیزی آنها دارد. البته می توانید از ژل های موجود برای بیرون کشیدن آشغال ها و گرد و غبار از منافذ کوچک استفاده کنید، اما برخی از خودروها دارای سطوح چوبی هستند که برای تمیز کردن آنها صرف نظر از اینکه چوب واقعی یا مصنوعی است نباید از پاک کننده های خشن استفاده کرد. چوب های مصنوعی اغلب دارای پوشش پلی اورتان هستند که به راحتی خراشیده می شوند؛ بنابراین بخش های چوبی خودرویتان را با پارچه های تمیز و مرطوب پاک کنید و می توانید مقدار کمی از واکس چوب برای درخشش دوباره آن استفاده کنید.

اما اگر به تمیزی کفشتان اهمیت می دهید و عموما با کفش های واکس زده درون خودرو می نشینید، احتمال وجود لکه واکس روی موکت اطراف پدال ها یا حتی زیرپایی وجود دارد که می توان با مرطوب کردن جای لک واکس و ریختن کمی الکل سفید و شست وشو با شامپو فرش آن را از بین برد. لکه بری روی صندلی ها و موکت خودرو نیز خیلی نیاز به مهارت ندارد، چرا که اگر با یک آدامس چسبیده به صندلی ها یا کف خودرو مواجه شدید، بی درنگ به سراغ یک قطعه یخ بروید و با سرد کردن آدامس جویده شده به راحتی آن را جدا کنید و در نهایت اگر نشد، می توانید از کرم مرطوب کننده یا اسپری حشره کش استفاده کنید، اما مراقب باشید با کندن آدامس، به بافت پارچه آسیب نزنید و آن را سوراخ نکنید. در پایان اگر لکه مواد خوراکی بر صندلی های خودرو نقش بسته با استفاده از پودر رخت شویی آنزیم دار به سادگی آنها را برطرف کنید. برای تمیز کردن شیشه ها نیز پس از شست وشوی آنها و اطمینان از برطرف شدن لکه های چربی حاصل از دود دیگر خودروها، با مایع شیشه پاک کن و پارچه های میکروفیبر شیشه ها و آینه ها را پاک کنید، یک توصیه دیگر اینکه برای تمیز کردن اثر خاک به جای مانده، نوشابه را روی شیشه بریزید و سپس آن را به خوبی پاک کنید. تا جایی که اثری از چسبندگی ناشی از باقیمانده نوشابه در هیچ کجای شیشه یا درزهای دور آن، باقی نماند.

علاوه بر این، نوشابه سیاه را می توانید برای تمیز کردن لاستیک ها نیز استفاده کنید. نوشابه سیاه، لاستیک ها را همانند روز اولشان تمیز و یک دست می کند.

 خودرو سفر کرده را چگونه تمیز کنیم؟

منبع:

شبکه اینترنتی آفتاب



نظرات