1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. کامپیوتر سفری چیست و چگونه کار می‌کند؟

کامپیوتر سفری چیست و چگونه کار می‌کند؟

29 اسفند 1400
  • 0

کامپیوتر سفری یا Trip Computer یکی از قسمت‌های الکترونیکی خودرو است که وظیفه محاسبه و انتقال اطلاعات مختلفی از خودرو به راننده را دارد. کامپیوتر سفری امروزه در تمام خودروهای دنیا عضوی ثابت شده است. در ادامه به معرفی کامل این بخش از خودرو می پردازیم.

کامپیوتر سفری چیست؟

کامپیوتر سفری (Trip Computer) همانطور که ذکر شد یک بخش الکترونیکی و در واقع یکی از تجهیزات ثابت مورد استفاده در خودروها است که سالیان سال است در خودروها استفاده می شود و طی این سال ها انواع مختلفی از آن تولید و استفاده شده است.

 

کامپیوتر سفری (3).jpg

 

وظیفه این بخش نمایش یکسری از پارامترهای خودرو خصوصا در مورد مسافت و مصرف سوخت به راننده است که این اطلاعات را از ECU خودرو دریافت می‌کند. ممکن است برای هر راننده‌ای این اتفاق افتاده باشد که در طول  یک سفر به اطلاعاتی مانند مصرف سوخت لحظه‌ای، مصرف سوخت متوسط، اینکه با مقدار بنزین داخل باک خودرو چه مسافتی را می‌تواند طی کند و اطلاعاتی از این قبیل نیاز داشته باشد. کامپیوتر سفری در این موقعیت به کمک راننده آمده و با نمایش این موارد به صورت دقیق و دسته بندی شده رانندگی آسان و مطمئنی را برای راننده به ارمغان می آورد.

در حقیقت کامپیوتر سفری در خودرو را می‌توان بانک اطلاعاتی خودرو نامید که منبع ارزشمندی از اطلاعات میانگین و لحظه‌ای خودرو است.

 

 

تاریخچه کامپیوتر سفری چیست؟

سال 1950 برای اولین بار کامپیوتر سفری (Trip Computer) اختراع و در خودروهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت. در همان ابتدا کامپیوتر سفری مکانیزم مکانیکی داشت و برای محاسبه مبلغ پرداختی مسافت طی شده در تاکسی ها توسط کمپانی سوئدی هالدا (HALDA) به کار گرفته شد. در واقع ابتدا کامپیوتر سفری استفاده ای مانند تاکسی مترهای کنونی منتها به صورت مکانیکی داشت.

 

کامپیوتر سفری (2).jpg

 

پس از به کارگیری کامپیوتر سفری به آن شکل، این دستگاه جدید در خودروهایی مانند ساب GT750 و فیات 1900 به صورت استاندارد قرار گرفت. رفته رفته استفاده از این شکل کامپیوتر سفری در خودروهای تولیدی آن سالها تداوم پیدا کرد و تمام کمپانی های خودرو سازی در دنیا از این امکان استفاده کردند. اواخر دهه 1970 میلادی بود که کمپانی مطرح آمریکایی کادیلاک یک کامپیوتر سفری جدید رونمایی کرد. کامپیوتر سفری کمپانی کادیلاک به جای آن مکانیزم مکانیکی به صورت الکتریکی  کار می‌کرد. این کامپیوتر سفری کمپانی کادیلاک توانست در مدت اندکی ابتدا به عنوان یکی از ملزومات پایه و استاندارد برای خودروهای آمریکایی خصوصا خودروهای تولید گروه جنرال موتورز و سپس برای سایر خودروهای دنیا مورد استفاده قرار گرفت.

 

کامپیوتر سفری (5).jpg

 

کامپیوتر سفری (Trip Computer) چه مزایایی دارد؟

کامپیوتر سفری خودروهای امروزی کاملا متفاوت با خودروهای سال های پیش است و امروزه این بخش از خودرو تحول زیادی پیدا کرده و حال به غیر از نشان دادن کیلومتر طی شده امکانات متنوع دیگری در انواع مختلف را در اختیار راننده قرار می دهد.

در واقع امروزه کامپیوترهای سفری مورد استفاده در خودروها تمامی اطلاعات مربوط به خودرو را به راننده نمایش می دهد. عمده کامپیوتر سفری های مورد استفاده در خودروها توانایی هایی نظیر موارد زیر را دارند:

  1.   کامپیوتر سفری وظیفه نشان دادن میزان مصرف سوخت را هم به صورت لحظه ای هم به صورت متوسط به راننده دارد.
  2.   کامپیوتر سفری به راننده این امکان را می دهد تا ببیند با میزان بنزین موجود در باک چه مسافتی را می تواند طی کند.
  3.   کامپیوتر سفری وظیفه دارد هنگام راه افتادن خودرو اگر راننده فراموش کرده باشد که ترمز دستی خودرو را غیرفعال کند، هشدار دهد. 
  4.   کامپیوتر سفری می تواند نشان دهد که ایربگ های خودرو فعال هستند یا خیر.
  5.   کامپیوتر سفری می تواند به راننده اطلاع دهد که درب های خودرو از نظر باز یا بسته  بودن در چه وضعیتی هستند.
  6.   تمامی اخطارهای خودرو را کامپیوتر سفری به راننده نشان می دهد و وی را از مشکلات بوجود آمده مطلع می سازد.
  7.   کامپیوتر سفری ساعت و دمای محیط را به راننده نشان می دهد.

 

هدآپ دیسپلی (2).jpg

 

محل قرار گیری کامپیوتر سفری چگونه است؟

در اکثر خودروهای دنیا کامپیوتر سفری به صورت دیجیتالی همراه با چند چراغ هشدار دهنده مختلف در قسمت پشت آمپر قرار گرفته‌اند. در بعضی از خودروها نیز در بالای داشبورد تعبیه شده‌ است.

اما امروزه در خودروهای مدرن اطلاعات کامپیوتر سفری در سیستم مولتی مدیا و با گرافیکی جذاب و قابل هم تربه راننده نشان داده می شود. همچنین بعضی از خودرو ها نیز به یک امکان رفاهی به نام هد آپ دیسپلی (Head Up Display) مجهز شده اند. این قابلیت یک صفحه نمایش برعکس است که انتهای داشبورد راننده نزدیک به شیشه جلو قرار گرفته و اطلاعات کامپیوتر سفری را روی شیشه جلو برای راننده به نمایش در می آورد. 

 

منبع car.ir


نظرات