1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. هدآپ دیسپلی خودرو چیست؟ معرفی انواع HUD

هدآپ دیسپلی خودرو چیست؟ معرفی انواع HUD

17 فروردین 1401
  • 0

هدآپ دیسپلی (Head Up Display) یکی از امکانات ایمنی بسیار مفید و کارآمد در خودروها است که وظیفه دارد اطلاعاتی که در کیلومتر شمار خودرو وجود دارد را روی شیشه جلوی خودرو به نمایش بگذارد. نصب هدآپ دیسپلی و استفاده از این سیستم برای این بود که راننده به هنگام رانندگی حواس خود را با نگاه کردن مدام به صفحه کیلومتر خودرو پرت نکند و همزمان با رانندگی اطلاعاتی از خودرو را که نیاز دارد بر روی شیشه جلو مشاهده کند. هدآپ دیسپلی ابتدا در خودروهای لوکس استفاده می شد اما رفته رفته در سایر رده های خودرویی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

 

 

 

 تاریخچه هدآپ دیسپلی

هدآپ دیسپلی قبل از اینکه داخل خودروها مورد استفاده قرار بگیرد ابتدا در دهه 50 میلادی درون جت های جنگی استفاده می شد. این سیستم در جت های جنگی وظیفه نشان دادن ارتفاع، سرعت پرواز و مهمتر از این موارد، سیستم هدف گیری به خلبان را داشت. همین مورد سبب می شد تا خلبان در کمترین زمان ممکن حین پرواز بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

وجود چنین سیستمی در جت های جنگی به سرعت مورد توجه خودروسازان مطرح دنیا شد و برای اولین بار کمپانی آمریکایی جنرال موتورز (GMC) در سال 1988 هدآپ دیسپلی را به خودروهای سواری آورد.

 

هدآپ دیسپلی  (2).jpg

 

 هدآپ دیسپلی چگونه عمل می کند؟

هدآپ دیسپلی از یک پروژکتور نسبتا کوچک تشکیل شده است که روی داشبورد روبروی فرمان نزدیک به شیشه جلو قرار گرفته است و اطلاعات کارآمدی را آن به صورت تصویری نمایش می دهد. البته نکته مهم اینجاست که برای نمایش اطلاعات هدآپ دیسپلی روی شیشه، جنس شیشه خودرو باید خاص باشد. در اکثر خودروهای دنیا خصوصا خودروهای اقتصادی، سیستم هدآپ دیسپلی خود دارای یک شیشه مجزا است که هنگام روشن بودن این سیستم شیشه آن نیز باز شده تا اطلاعات هدآپ دیسپلی را به راننده نمایش دهد.

 

هدآپ دیسپلی  (3).jpg

 

 مزایای استفاده از هدآپ دیسپلی چیست؟

مهمترین و بارزترین مزیت استفاده از سیستم هدآپ دیسپلی بالا بردن حواس و تمرکز راننده حین رانندگی است تا از بروز حوادث جلوگیری شود. برای مثال در سیستم هدآپ دیسپلی های امروزی که قابلیت نمایش اطلاعات مختلفی را دارند، هنگام رانندگی در آب و هوای مه آلود که دید راننده بسیار ضعیف است سیستم رادار بین خطوط بر روی هدآپ دیسپلی خودرو به نمایش درآمده و راننده از این طریق می تواند خودروی خود را در مسیر درست براند.

 

هدآپ دیسپلی  (4).jpg

 

هدآپ دیسپلی چه مواردی را نشان می دهد؟

تا ابتدای سال 2012 میلادی تنها اطلاعاتی نظیر سرعت و دور موتور و بعضا شماره دنده در هدآپ دیسپلی ها نمایش داده می شد اما از سال 2012 تا کنون تحول بزرگی در این زمینه توسط شرکت Pioneer رخ داد و هم اکنون هدآپ دیسپلی ها توانایی نمایش اطلاعاتی نظیر تمام موارد کامپیوتر سفری خودرو به همراه GPS، سیستم ناوبری خودرو، نمایش تمام رادارها و ... را داراست.

لازم به ذکر است که کمپانی هایی نظیر BMW و سیتروئن از پیشروهای این زمینه در میان کمپانی های خودروسازی در سراسر دنیا هستند.

 

هدآپ دیسپلی  (5).jpg

 

چند نوع هدآپ دیسپلی داریم؟

هدآپ دیسپلی ها به دو بخش کلی تقسیم می شوند:

1-  هدآپ دیسپلی ساده:

این مدل از هدآپ دیسپلی ها از یک صفحه نمایش مجزا از شیشه جلو تشکیل شده که اطلاعات معمول را به راننده نشان می دهد. صفحه این نوع از هدآپ دیسپلی ها از جنس پلاستیک است و همچنین در بعضی از خودروها نیز در صورتی که هدآپ دیسپلی غیرفعال شود این صفحه نیز بسته می شود و دوباره پس از فعال شدن این سیستم صفحه آن نیز باز می شود.

 

هدآپ دیسپلی  (6).jpg

 

2-    هدآپ دیسپلی حرفه ای:

 این نوع از هدآپ دیسپلی ها اطلاعات مورد نیاز راننده را بر روی شیشه جلو می اندازند و البته قیمت گران تری هم نسبت به هدآپ دیسپلی های نوع 1 دارند.

 

هدآپ دیسپلی  (7).jpg

 

در هر دو نوع از این سیستم نیز هدآپ دیسپلی های تمام رنگی وجود دارند.

 

هدآپ دیسپلی  (8).jpg

 

لازم به ذکر است که در خودروهایی نیز که به صورت فابریک این امکان وجود ندارد شرکت های متعددی به صورت افترمارکت سیستم هدآپ دیسپلی را ساخته اند، همانند هدآپ دیسپلی شیائومی که می توانید آن را تهیه و در قسمت انتهایی داشبورد سمت راننده قرار دهید.

منبع car.ir


نظرات