1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. راهنمای خرید خودرو از بورس کالا

راهنمای خرید خودرو از بورس کالا

بهترین راهنمای خرید خودرو از بورس کالا
10 مهر 1401
  • 0

مدت ها بود که زمزمه هایی از ورود خودرو به بورس کالا شنیده می شد. سرانجام اردیبهشت امسال اولین قدم ها برای عرضه خودرو در بورس برداشته شد. اولین خودرویی که مجوز حضور در بورس را دریافت کرد نماینده نام آشنای گروه بهمن یعنی «وانت کارا» بود که در تاریخ 28 اردیبهشت ماه فروش آن در بورس آغاز شد. پس از آن گروه بهمن موتور و کرمان موتور به دنبال دریافت مجوز برای عرضه دیگر محصولات خود در بازار بورس بودند اما وزارت صمت مجوز این اقدام را صادر نکرد و فروش خودرو در بورس به تعویق افتاد.

اما چندی بعد با تصویب شورای عالی بورس مجوز حضور خودرو در این بازار مجددا صادر شد. دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم بهمن موتور خودروهای بعدی وارد شده به بورس بودند که در تاریخ 26 مرداد 1401 فروش آنها آغاز شد. تقاضا برای خرید این خودروها به شدت بالا بود و نکته قابل توجه این است که افرادی که در این فروش شرکت کردند، حدود 100 تا 180 میلیون تومان ارزان تر از بازار موفق به خرید خودرو شدند. ایران خودرو نیز با هایما S7 به بازار بورس آمد. در تاریخ 6 شهریور 1401 تعداد 200 دستگاه هایما S7 مشکی با قیمت 844 میلیون تومان و 150 دستگاه هایما S7 سفید با قیمت 857 میلیون تومان در بورس عرضه شدند و خریداران توانستند حدود 100 تا 120 میلیون تومان از خرید این خودروها سود کنند. پس از ایران خودرو نوبت به سایپا رسید و این خودروساز داخلی با شاهین به بورس آمد. در تاریخ 22 شهریور تعداد 39 دستگاه خودروی شاهین با قیمت 345 میلیون تومان در بورس کالا عرضه شدند.

ثبت سفارش در بورس کالا برای خودروها به صورت رقابتی بوده و متقاضیان باید یک روز قبل، با در نظر گرفتن قیمت پایه اعلام شده هر خودرو اقداماتی انجام دهند. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل مراحل و نکات خرید خودرو از بورس کالا را ذکر کنیم. 

 

قدم اول: روش دریافت کد بورسی

اولین مرحله برای خرید خودرو در بازار بورس دریافت کد بورسی است. اگر متقاضی کد بورسی خود را دریافت نکرده باشد امکان شرکت در فرآیند خرید خودرو در بورس را ندارد. کد بورسی از 2 روش قابل دریافت است. روش اول به صورت غیر حضوری و اینترنتی و روش دوم به صورت حضوری که هر کدام به شرح زیر است.

-       روش غیرحضوری و آنلاین:

این راه برای دریافت کد بورسی روش آسان تری است و متقاضی باید مراحل زیر را طی کند.

1-   ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام به آدرس Sejam.ir

خرید خودرو از بورس کالا - سامانه سجام.png

 

2-   مراجعه به سامانه کارگزاری مورد نظر (از طریق سامانه Ebgo.ir لیست تمام کارگذاری های معتبر موجود است.)

 

رید خودرو از بورس کالا - سامانه ebgo.ir.png

 

3-  کلیک کردن بر روی گزینه « اخذ کد آنلاین در بورس کالا »  پس از مراجعه به سامانه کارگزاری منتخب

 

خرید خودرو از بورس کالا (1).jpg

 

4-  وارد کردن کدملی، شماره موبایل و کد امنیتی در صفحه باز شده

 

خرید خودرو از بورس کالا ۲.jpg

 

5-   وارد کردن  کد ارسال شده بر روی شماره موبایل

 

۱.jpg

 

6-  تکمیل اطلاعات نشانی و آدرس

 

۲.jpg

 

۳.jpg

 

7-  تکمیل  اطلاعات شغلی

 

۴.jpg

8-  تکمیل اطلاعات مالی

 

۵.jpg

9-  تکمیل اطلاعات حساب بانکی

 

۶.jpg

 

10-  بارگذاری  تصویر تمام مدارک خواسته شده در نهایت پس از طی مراحل بالا کد بورسی صادر خواهد شد.

 

۷.jpg

 

روش حضوری

جهت دریافت کد بورسی به صورت حضوری، متقاضی باید به دفاتر یکی از کارگزاری های معتبر مراجعه کند.

 

قدم دوم: حساب وکالتی

پس از دریافت کد بورسی (کد معاملاتی) دومین مرحله برای خرید خودرو در بورس داشتن و یا افتتاح حساب وکالتی است. حساب وکالتی موردی بسیار واجب برای تمام افرادی است که قصد انجام معاملات در بورس را دارند. این حساب در بیشتر بانک ها قابل افتتاح است.

متقاضی اگر حساب وکالتی نداشته باشد در زمان ثبت نام در کارگزاری باید یکی از بانک های مشخص شده در سامانه را انتخاب کرده تا معرفی نامه بورس برای وی صادر گردد. سپس با همراه داشتن معرفی نامه به بانک منتخب مراجعه کرده و افتتاح حساب وکالتی را انجام دهد. لازم به ذکر است برای دریافت کد بورسی به صورت غیرحضوری نیازی به اعلام حساب وکالتی نیست اما برای خرید خودرو در بورس و یا هر معامله دیگری در این بازار داشتن حساب وکالتی واجب و الزامی است.

 

قدم آخر: ثبت سفارش

اکنون با داشتن کد بورسی و حساب وکالتی، خرید خودرو از بورس امکان پذیر است. برای خرید خودرو از بورس کالا ابتدا باید مبلغ پیش پرداخت را حداکثر تا یک روز قبل از ثبت سفارش در حساب وکالتی خود وارد کنید. طبق اعلام سازمان بورس تا اطلاع ثانوی مبلغ پیش پرداخت برای خرید خودرو، 30% قیمت پایه خودرو است. این مبلغ تا زمان معامله مسدود شده و سپس تعیین تکلیف می شود.

پس از واریز پیش پرداخت در حساب وکالتی مرحله ثبت سفارش فرا می رسد. زمانی که از عرضه خودرو مورد نظر خود در بورس کالا اطلاع یافتید تا قبل از ساعت 8:30 صبح روز عرضه، با مراجعه به سامانه کارگزاری خود جهت خرید خودرو ثبت سفارش خود را انجام دهید. نکته مهم این است که اگر تا قبل از موعد مقرر (ساعت 8:30 صبح روز عرضه) درخواست خود را ثبت نکرده باشید دیگر امکان شرکت در فرآیند خرید خودرو را ندارید.

در مرحله بعد باید نمایندگی خودرو مورد نظر را انتخاب کنید تا در صورتی که در معامله برنده شدید از طریق ان نمایندگی اقدامات لازم جهت تکمیل ثبت نام و دریافت خودرو را انجام دهید. در نهایت سفارش شما ثبت می شود و سرانجام از میان پیشنهادات سفارش مختلف بهترین پیشنهاد انتخاب می گردد.

 

نکات ضروری و مهم در زمینه خرید خودرو از بورس:

1-   خرید خودرو از بورس شامل محدودیت هایی نیز هست. هر کد بورسی امکان خرید تنها یک خودرو را از بورس دارد. در اصل هر کد ملی می تواند یک خودرو از بورس بخرد.

2-   اسناد و مدارک خودرو به نام شخص معامله کننده صادر می شود. درنتیجه امکان واگذاری خودرو از طریق بورس به اشخاص دیگر وجود ندارد.

3-   زمان خرید خودرو بر اساس اعلام سازمان بورس کشور، از زمان تایید عرضه شروع و تا ساعت 17 روز قبل از عرضه ادامه دارد.

4-   مهلت زمان واریز وجه به شرح زیر است:

اگر تسویه حساب تا ساعت 15 روز سوم انجام نشود خریدار از روز چهارم ملزم به پرداخت جریمه است. اگر باز هم تسویه حساب رخ نداد پس از 6 روز معامله باطل شده و ضمن پرداخت جریمه ابطال معامله، امکان تحویل خودرو وجود نخواهد داشت.

5- افرادی که موفق به خرید خودرو از بازار بورس می شوند اگر بنا به هر دلیلی بخواهند از خرید و تکمیل وجه خودرو انصراف دهند باید «5 درصد» از ارزش کل معامله را به عنوان هزینه انفساخ به علاوه «0.5 درصد» هزینه کارمزد دو سر معامله را پرداخت کنند.

 

مراحل تحویل خودرو از بورس:

-       پرداخت هزینه های جانبی خودرو

-       پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

-       تسویه حساب در موعد مقرر

-       ارائه مستندات واریز و انتخاب نمایندگی

-       مطلع نمودن کارگذاری مورد نظر

-       ارائه مدارک به نمایندگی منتخب

-       تکمیل مراحل ثبت نام در نمایندگی و تحویل خودرو

همچنین برای اطلاع از زمان عرضه خودروهای مختلف باید به سامانه www.ime.co.ir مراجعه کرده و از قسمت بالا بخش «بازارها» قسمت «بازار فیزیکی» را انتخاب و بر روی گزینه «اطلاعیه عرضه» کلیک کنید. سپس در صفحه باز شده از بخش گروه های اصلی «خودرو» را انتخاب و نمایش را بزنید.

 

منبع car.ir


نظرات