1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. روش های پیگیری کارت سوخت هوشمند خودرو

روش های پیگیری کارت سوخت هوشمند خودرو

12 مهر 1401
  • 0

کارت سوخت یکی از ابزارهای مهم برای سوخت گیری است. از سال 1398 با تصویب و اجرایی شدن دوباره طرح سهمیه بندی بنزین در ایران استفاده از کارت سوخت در جایگاه های سوخت سراسر کشور الزامی شد. به همین علت بسیاری از صاحبان و مالکان خودرو به دنبال دریافت کارت سوخت خودروی خود رفتند تا بتوانند از نرخ و سهمیه دولتی بنزین که هر ماه در کارت سوخت هر خودرو شارژ می شود استفاده کنند. در این مقاله از car.ir صفر تا صد مراحل دریافت و پیگیری کارت سوخت خودرو را شرح داده‌ایم، با ما همراه باشید.

کارت سوخت خودرو همانطور که اشاره شد یک وسیله مورد نیاز برای سوخت گیری است. هر ماه یک میزان سهمیه بنزین مشخص شده برای هر وسیله نقلیه با توجه به کاربرد آن از خصوصی گرفته تا تاکسی و ... با نرخ سهمیه بندی در آن شارژ شده و در صورتی که این سهمیه زودتر از موعد به اتمام رسد باید از سهمیه بنزین آزاد با قیمت بیشتر استفاده کرد.

سال 1386 برای اولین بار طرح سهمیه بندی بنزین در ایران آغاز شد. در این طرح نرخ بنزین سهمیه‌ای 100 تومان به ازای هر لیتر و نرخ بنزین آزاد 400 تومان به ازای هر لیتر بود. تا سال 1394 سهمیه بندی بنزین با نرخ های متفاوت ادامه داشت اما بالاخره در سال 1394 مجدد بنزین به صورت تک نرخی عرضه شد. تک نرخی بودن بنزین تا سال 1398 ادامه داشت و دوباره در این سال بنزین به صورت دو نرخی و سهمیه بندی درآمد.

پس از اینکه مجددا این طرح تصویب و اجرا شد بسیاری از مالکان خودرو دغدغه بیشتری برای دریافت و استفاده از کارت سوخت خودروی خود پیدا کردند. چراکه بسیاری پس از اینکه بنزین تک نرخی شده بود و نیازی به استفاده از کارت سوخت نبود یا آن را دور انداخته و یا گم کرده بودند. به همین علت تقاضا برای دریافت کارت سوخت چند برابر شد.

 

ثبت نام کارت سوخت:

ثبت نام کارت سوخت خودرو در ابتدا تنها به صورت حضوری در دفاتر پلیس +10 امکان پذیر بود اما با شیوع ویروس کرونا روش های غیر حضوری مختلفی نیز برای تسهیل و تسریع روند ثبت درخواست کارت سوخت بوجود آمد. اکنون می توان به 3 روش برای ثبت نام کارت سوخت اقدام کرد. البته این موراد برای افرادی است که وسیله نقلیه انها کارت سوخت ندارد. همچنین افرادی که کارت سوختشان مفقود شده نیز باید از طریق یکی از روش های زیر جهت دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنند.

1-   مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پلیس +10

در این روش متقاضی باید با حضور در یکی از دفاتر پلیس +10 و همراه داشتن مدارک لازم درخواست خود را ثبت و پیگیری نماید. مدارک لازم برای ثبت نام به شرح زیر است:

  •       حضور مالک وسیله نقلیه یا نماینده قانونی مالک در دفتر مربوطه
  •       مدارک احراز هویت مالک از جمله شناسنامه و کارت ملی
  •       مدارک وسیله نقلیه از جمله کارت شناسایی یا سند خودرو و بیمه نامه وسیله نقلیه مورد نظر
  •       یک شماره تلفن همراه که به نام مالک وسیله نقلیه باشد
  •       آدرس و کد پستی محل سکونت
  •       واریز وجه مشخص شده به حساب شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و دریافت فیش

 

2-   مراجعه به سایت خدمات دولت

متقاضی برای ثبت نام کارت سوخت خود از این طریق باید به سامانه mob.gov.ir مراجعه کرده و درخواست صدور کارت سوخت را انتخاب کند. سپس فرم های مربوطه را تکمیل کرده و اطلاعات مورد نیاز را وارد کند.

3-   از طریق برنامه دولت همراه برای تمامی تلفن های هوشمند

ثبت نام کارت سوخت از این طریق ابتدا با دانلود و نصب این برنامه در تلفن همراه هوشمند صورت می گیرد. پس از نصب برنامه «دولت همراه» متقاضی باید به قسمت کارت سوخت وارد شده و اطلاعات مورد نیاز را وارد کند. پس از طی کردن مراحل کارت سوخت متقاضی صادر خواهد شد.

نکته: لازم به ذکر است مالکین خودروهای صفر کیلومتر نیازی به انجام مراحل ثبت نام کارت سوخت ندارند و کارت سوخت خودروی آنها به صورت خودکار توسط پلیس راهور صادر می شود. به همین علت مالکان این خودروها باید تنها مراحل استعلام و پیگیری کارت سوخت وسیله نقلیه خود را از پست که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد انجام دهند.

 

مراحل پیگیری کارت سوخت:

پس از اینکه متقاضی ثبت نام کارت سوخت وسیله نقلیه خود را انجام داد حدود 40 روز تا 2 ماه طول می کشد تا کارت سوخت آن صادر شود. اگر پس از 2 ماه خبری از کارت سوخت نشد آنگاه باید از طریق یکی از روش های زیر استعلام کارت سوخت را انجام دهد.

1-   پیگیری از طریق دفاتر پلیس +10

در این روش متقاضی با مراجعه به دفتر پلیس +10 که در آن ثبت نام کارت سوخت خود را انجام داده و با همراه داشتن مدارکی از جمله مدارک شناسایی و مدارک خودرو به همراه کد رهگیری اقدام به پیگیری کارت سوخت خود کند. سپس کد رهگیری مرسوله پستی به متقاضی تحویل داده می شود که می توان از طریق آن پیگیری کند که کارت سوخت برایش ارسال شده یا خیر.

2-   از طریق سایت epolice.ir

برای پیگیری کارت سوخت به این روش درخواست کننده باید ابتدا وارد سامانه epolice.ir شده و پس از آن به قسمت پیگیری کارت سوخت برود. در این مرحله باید کد رهگیری خود را وارد کند تا مرحله ارسال کارت سوخت نمایش داده شود. در صورتی که کارت سوخت تحویل اداره پست شده باشد کد رهگیری آن مشخص می شود. با وارد کردن این کد در سایت رهگیری مرسولات پستی مراحل ارسال آن نمایش داده می شود.

3-   از طریق پیامک

روش دیگر ارسال پیامک به شماره 1101202040 است. در این روش لازم است که درخواست کننده کد VIN وسیله نقلیه خود را از طریق کد دستوری V*VIN برای خودرو و M*VIN را برای موتور سیکلت به شماره 1101202040 ارسال کند.

4-   از طریق پست

برای پیگیری از این طریق ابتدا لازم است متقاضی به سامانه najatracking.post.ir مراجعه و گزینه مورد نظر را انتخاب و پس از آن شماره VIN کارت خودرو خود را وارد کند. در نهایت کد رهگیری و مرحله ارسال نمایش داده می شود.

5-   پیگیری کارت سوخت از طریق کد ملی

ساده ترین روش پیگیری کارت سوخت از طریق کد ملی است که تنها از طریق سامانه کارت سوخت امکان پذیر است.

 

اقدامات لازم جهت استعلام کارت سوخت گم شده:

اگر کارت سوخت خود را در یکی از جایگاه های سوخت جا گذاشته و به یاد ندارید که کدام جایگاه سوخت بوده است می توانید با همراه داشتن کارت خودروی خود و یا سند آن به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و پس از انجام مراحل استعلام کارت سوخت، کارت سوخت خود را از پلیس +10 دریافت کنید.

 

سوالات متداول:

مدت زمانی که برای صدور و دریافت کارت سوخت نیاز است چقدر است؟

هم اکنون برای دریافت کارت سوخت وسیله نقلیه مورد نظر متوسط بین 40 روز تا 60 روز زمان نیاز است.

تا چه مدتی کارت سوخت در اداره پست می ماند؟

پس از صدور کارت سوخت اگر موفق به دریافت کارت سوخت خود از مامور پست نشدید حداکثر ظرف مدت 6 ماه کارت سوختتان در اداره پست می ماند و شما می توانید در این مدت با مراجعه به اداره پست کارت سوخت وسیله نقلیه خود را دریافت کنید.

سایت پیگیری کارت سوخت چیست؟

Sokht.police.ir

شماره پیامک پیگیری کارت سوخت چند است؟

1101202040

از طریق کد ملی میتوان پیگیری کارت سوخت را انجام داد؟

بله. تنها از طریق سامانه کارت سوخت این مورد امکان پذیر است. 

 

منبع car.ir

سوالات متداول

هم اکنون برای دریافت کارت سوخت وسیله نقلیه مورد نظر متوسط بین 40 روز تا 60 روز زمان نیاز است.


نظرات