پس از زمزمههای فراوان جهت اخذ مجوز افزایش قیمت سایپا و ایرانخودرو، نهایتا شب گذشته این 2 خودروساز لیست قیمت جدید خودروهای خود را اعلام کردند:
لیست قیمت جدید ایرانخودرو
لیست قیمت جدید سایپا:
واکنش ایرانخودرو به افزایش قیمت محصولات:
مهمترين محور سوالات و پاسخهاي ارايه شده از سوي ايرانخودرو به اين شرح است:
1- چرا و طبق چه مجوزی قیمت محصولات ایرانخودرو اصلاح شده است؟
با توجه به افزايش قيمت نهادههاي توليد متناسب با تورم و افزايش نرخ دلار، تغيير قيمتهاي فروش محصولات امري اجتنابناپذير براي تداوم توليد و عرضه توليد است. طبق بند 3-1 ماده 3 مصوبه 633 شوراي رقابت (دستورالعمل تنظيم بازار خودروي سواري مصوب ديماه سال گذشته) و ضوابط هيات تعيين و تثبيت قيمتها، مقرر شده بهروزرساني قيمتهاي فروش محصولات براساس دورههاي مالي حسابرسي شده و براساس بهاي تمام شده توليد محصول صورت پذيرد و بر همين اساس اصلاح قيمتها البته با فاصله زماني بيش از يك سال اجرا شده است.
2- آيا افزايش قيمت شامل كساني كه تكميل وجه كردهاند و در صف انتظار صدور فاكتور هستند نيز ميشود؟
خير، افرادي كه نسبت به واريز مابه التفاوت (در تعهدات پيش فروش) و يا تكميل وجه (تعهدات فوري و يا فوق العاده) اقدام كرده و در انتظار صدور فاكتور هستند، مشمول افزايش قيمت نميشوند.
3- آيا افزايش قيمت شامل افرادي كه موعد تحويل خودروشان گذشته، اما هنوز دعوتنامه ارسال نشده است، ميشود؟
خير، مبناي قيمتگذاري در روش پيشفروش موعد تحويل قرارداد است. در قراردادهايي كه موعد تحويل آنها در قرارداد قبل از ابلاغ قيمتهاي جديد بوده، بر اساس ماده چهار آيين نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرفكنندگان مبنا همان قيمتهاي قبل خواهد بود، اما قراردادهايي كه موعد تحويل آنها بعد از ابلاغ قيمت باشد، مشمول قيمتهاي جديد خواهند بود. لازم به ذكر است، بر اساس مصوبه 473 شوراي رقابت، وديعه پرداختي مشتريان مشمول قيمتهاي جديد نميشود و معادل درصد پرداختي از قيمت خودرو در زمان ثبت نام بر اساس قيمت زمان واريز وجه محاسبه خواهد شد.
4- آيا افزايش قيمت شامل افرادي كه فراخوان براي آنها ارسال شده، اما امكان واريز وجه در آن مقطع را نداشتهاند، ميشود؟
بله، با توجه به عدم واريز وجه و انعقاد قرارداد، مطابق مفاد مرحله سوم اطلاعيه شماره يك سامانه يكپارچه، قيمت فروش بر مبناي قيمت زمان انعقاد قرارداد و واريز وجه لحاظ خواهد شد.5- فراخوان براي تعدادي از مشتريان ارسال شده، اما چون با خودرو درخواستي در سامانه يكپارچه مغاير بوده استقبال نشده و به همين دليل واريز انجام نشده است. آيا افزايش قيمت شامل اين افراد ميشود؟
مطابق تبصره چهار اطلاعيه عرضه سامانه يكپارچه، ثبتنام در فهرست نوبتدهي، هيچگونه تعهدي براي خودروساز ايجاد نكرده و تعهد پس از فراخوان واريز وجه و انعقاد قرارداد براي خودروساز ايجاد ميشود، لذا مبناي قيمت در زمان انعقاد قرارداد خواهد بود.
6-آيا افزايش قيمت شامل افرادي كه در قرعهكشي مهرماه ايرانخودرو به صورت برنده اصلي و رزرو اعلام شدهاند هم ميشود؟ (با توجه به اينكه اعلام نفرات پيش از افزايش قيمت است.)
تمامي برندگان اصلي قرعهكشي طرح عادي از مهرماه فراخوان شدهاند و بر اساس بند سه تذكرات مهم اطلاعيه شماره يك سامانه ثبت در خواست خريد خودرو، عدم واريز وجه هر مرحله در مدت تعيين شده به منزله انصراف تلقي ميشود. ضمنا با توجه به تكميل ظرفيت عرضه توسط منتخبان اصلي، امكان فراخوان منتخبان رزرو نيز وجود نداشته است.
7- آيا اولويتهاي بهار، تابستان و پاييز 1403 سامانه يكپارچه كه در فراخوانهاي ارسالي خودرويي جز خودرو مورد تقاضا و يا شرايط پيشفروش خودرو ثبتنامي پيشنهاد شده و متقاضي از پذيرش آن امتناع كرده نيز شامل افزايش قيمت ميشود؟
مطابق تبصره چهار اطلاعيه عرضه سامانه يكپارچه، ثبت نام در فهرست نوبتدهي، هيچگونه تعهدي براي خودروساز ايجاد نكرده و تعهد پس از فراخوان واريز وجه و انعقاد قرارداد براي خودروساز ايجاد ميشود. لذا مبناي قيمت بر اساس زمان انعقاد قرارداد خواهد بود.
8-وضعيت ثبتنامكنندگان طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده سامانه ثبت درخواست خودرو چگونه است؟
متقاضياني كه مشخصات آنان تاكنون از سوي ستاد ستاد نوسازي ناوگان و اسقاط خودروهاي فرسوده به مراكز اسقاط اعلام نشده تا براي ايجاد قرارداد و واريز وجه براي ايران خودرو ارسال شود، مشمول افزايش قيمت خواهند بود.
واکنش سایپا به افزایش قیمت محصولات:
سایپا: براساس دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری شورای رقابت و تصمیمات اتخاذ شده و محاسبات صورت گرفته، قیمت اصلاح شده محصولات خودروسازان ابلاغ شد.
این اصلاح قیمت از محل هزینههای تولید خودرو و مستند به اقلام هزینهای درج شده در صورتهای مالی و حسابرسی شده شركتهای خودروساز اجرا میشود. قطعا توسعه صنعت خودرو متناسب با صنعت جهانی و افزایش تولید، در گرو سودآوری این صنعت خواهد بود و امید میرود با اجرای صحیح و به موقع دستورالعمل تنظیم بازار، این صنعت از وضعیت زیاندهی فعلی خارج شود.
تزریق نقدینگی به جریان تامین و تولید خودرو قطعا افزایش شمارگان تولید را بههمراه خواهد داشت و با ایجاد شرایط اجرای پروژههای ارتقای کیفیت در کنار توسعه محصولات، مسیر جلب رضایتمندی مشتریان را هموار خواهد کرد.