در سال 2007، کمپانی فولکس واگن در جهت توسعه محصولات خود و تمرکز بر بازار های جدید، یک کراس اور کامپکت طراحی و به بازار های جهانی معرفی کرد؛ تیگوان. فولکس واگن تیگوان که از سال 2007 تا کنون در حال تولید است دو نسل مختلف را به خود دیده و در حال حاضر پر فروش ترین خودروی کراس اور بازار اروپا است.
نسل دوم فولکس تیگوان سال 2015 در نمایشگاه بین المللی خودروی فرانکفورت معرفی و از سال بعد یعنی 2016 به بازار عرضه شد. این نسل از تیگوان از پلتفرم MQB A2 گروه فولکس واگن استفاده می کند که با خودرو هایی مانند آئودی Q3 و سئات تاراکو نیز مشترک است.
در سال 1397 ماموت خودرو اقدام به واردات تیگوان در کنار خودرو هایی مانند پاسات و گلف GTi به بازار ایران کرد. تیگوان در ابتدا فروش بسیار خوبی را در ایران تجربه کرد اما به دلیل وضع قانون ممنوعیت واردات خودرو خیلی زود با بازار خداحافظی کرد.
طراحی ظاهری
ظاهر تیگوان از زبان طراحی جدید خودرو های فولکس استفاده می کند و در نتیجه اگر با این زبان تا حدی آشنا باشیم می توانیم با نگاه کردن به تیگوان به راحتی فولکس بودن آن را تشخیص دهیم. تیگوان یک کراس اور کامپکت است و ابعاد چندان بزرگی ندارد اما فولکس تلاش کرده تا با استفاده از خطوط بدنه زیاد و برجسته و شلوغ کردن بدنه تیگوان را عضلانی تر کند.
چهار خط طولی موازی هم روی کاپوت تیگوان در نمای جلو دیده می شود که به زیبایی با رسیدن به جلو پنجره و چراغ های جلو محو شده اند. چراغ های جلو فرم تقریبا مستطیلی شکل دارند و توسط یک نوار کرومی از بالا و جلو پنجره از وسط به یکدیگر متصل شده اند. روی سپر جلو نیز دو شبکه مشکی رنگ در دو طرف قرار دارند و پایینتر از آن ها نیز دو مه شکن خودرو در طرفین ورودی هوای سپر به چشم می خورند. یک دیفیوزر نیز برای سپر جلو تعبیه شده که به زیبایی و افزایش آیرودینامیک خودرو کمک می کند.
نمای کناری تیگوان بسیار شلوغ و بر حجم طراحی شده؛ یک خط بسیار ظریف از نوک گلگیر جلو شروع شد و در نهایت به زیبایی در انتهای خودرو به بالای چراغ های عقب رسیده است. یک فرورفتگی بزرگ نیز در زیر دستگیره درب ها دیده می شود که از گلگیر جلو تا چراغ های عقب ادامه دارد. در قسمت پایین درب ها نیز یک خط قوس گلگیر های جلو و عقب راه به یکدیگر متصل می کند، در نهایت قسمت رکاب ماشین نیز به رنگ مشکی مات درآمده تا با قسمت پایینی سپر جلو هماهنگ باشد. رینگ های 19 اینچی خودرو نیز به زیبایی فضای داخل گلگیر ها را پر کرده اند.
طراحی نمای عقب تیگوان اما مقداری ساده تر و محافظه کارانه تر از جلو و کنار آن است. طرح چراغ های عقب بیننده را تا حدودی به یاد گلف می اندازند و انتهای آن ها نیز توسط یک خط بسیار نازک به یکدیگر متصل شده است. سپر عقب نیز نسبتا ساده است و قسمت پایینی آن برای ایجاد هارمونی به رنگ مشکی مات در آمده. یک دیفیوزر نیز زیر سپر به چشم می خورد که یک خروجی برای اگزوز دو لوله خودرو در سمت چپ آن در نظر گرفته شده است.
کابین و فضای داخلی
طراحی کابین تیگوان نیز از زبان طراحی خاص فولکس پیروی می کند و در اینجا کاملا تمام اجزا و چیدمان قطعات شبیه به گلف و پاسات هستند. اما اگر از داخل یک پاسات پیاده شده و مستقیما سوار تیگوان شویم کیفیت متریال قطعا توی ذوقمان خواهد زد؛ با این حال همین متریال ضعیف تر از پاسات نیز به نوبه خود کیفیت خوبی دارد و کاملا تنه به تنه رقبای ژاپنی می زنند.
فرمان خودرو 3 شاخه است و طراحی زیبایی دارد، کلید های کروز کنترل و اینترفیس از روی فرمان قابل دسترسی اند و پوشش چرمی غربیلک و نوار نقره ای رنگ دور بوق نیز به زیبایی آن افزوده اند. در سمت چپ داشبورد کلید چرخشی کنترل چراغ ها قرار گرفته، روبروی راننده صفحه کیلومتر دیجیتال تیگوان به چشم می خورد که مواردی مانند سیستم ناوبری نیز از طریق آن در دسترس هستند. در کنسول میانی داشبورد نیز یک مانیتور 9.2 اینچی قرار دارد که کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و می توان سیستم مولتی مدیا پیشرفته تیگوان را از طریق آن کنترل کرد.
پایین تر از مانیتور دکمه های مربوط به گرمکن صندلی ها و پنل تهویه مطبوع سه منطقه ای قرار گرفته اند و در نهایت، تعدادی کلید کنار دسته دنده قرار دارند که شامل ترمز پارک برقی و اتوهلد، خاموش کردن سیستم کنترل پایداری، اتو استارت/استاپ، پارک خودکار و سنسور های پارک هستند. یک کلید چرخشی نیز برای کنترل کردن حالت های مختلف رانندگی در پایین دسته دنده به چشم می خورد.
صندلی های تیگوان پوشش چرمی دارند و فرم کلی آن ها نیز راحت است. تنظیم صندلی های جلو به صورت برقی است برای راننده مموری صندلی نیز در نظر گرفته شده. ردیف عقب نیز فضای پای قابل قبولی دارد و در پشت کنسول میانی خودرو پنل تهویه مطبوع و دریچه کولر های ردیف عقب قرار گرفته اند.
مشخصات فنی
تیگوان از موتور 4 سیلندر توربو شارژ بهره می برد که از سری TSi فولکس واگن است. این موتور که 2.0 لیتر حجم دارد می تواند 180 اسب بخار قدرت در 4000 دور در دقیقه و 320 نیوتون متر گشتاور از 1500 دور در دقیقه را تولید کند. این نیرو از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاجه به هر چهار چرخ تیگوان منتقل می شود و این خودروی 1645 کیلوگرمی را طی 7.7 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رساند.
تیگوان در قسمت جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی استفاده می کند که این ترمز ها از حمایت سیستم های ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز برخوردارند. مصرف سوخت تیگوان در رانندگی ترکیبی شهر و جاده 7.3 لیتر برای هر صد کیلومتر پیمایش است که عددی اقتصادی و مناسب بنظر می آید.
امکانات ایمنی و رفاهی
فولکس تیگوان 9 ایربگ دارد که شامل راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو و عقب، پرده ای جلو و عقب و زانویی راننده می شود. این خودرو همچنین 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ دارد و ایمنی بالایی را در تصادفات به سرنشینان می دهد. سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل سرعت در سراشیبی (HDC) نیز به افزایش ایمنی در هنگام رانندگی کمک می کنند.
فولکس تیگوان امکانات رفاهی کاملی دارد و تقریبا اکثر مشتریان خود را راضی خواهد کرد؛ سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، صندلی های برقی 12 حالته جلو، مموری صندلی راننده، گرمکن صندلی های جلو و عقب، میز پذیرایی تاشو ردیف عقب، آینه های جانبی تاشونده برقی با گرمکن و مموری، کروز کنترل، سیستم هشدار خستگی راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه منطقه ای با فیلتر ضد آلرژی، سیستم اتو استارت/استاپ، ترمز پارک دکمه ای به همراه اتوهلد، درایو مود، گرمکن نازل آب پاش شیشه جلو، چراغ جلو LED و سنسور TPMS از جمله امکانات رفاهی تیگوان هستند.
تیگوان در بازار
تیگوان شاید در شلوغ ترین بخش بازار خودرو های کراس اور در ایران قرار داشته باشد و ناچار است با خودرو های زیادی مانند بی ام و X3، لکسوس NX و هوندا CR-V مشغول به رقابت شود حتی کراس اور های بزرگتری مانند تویوتا راو 4، کیا سورنتو و هیوندای سانتافه نیز در این رنج قیمتی قابل تهیه اند. تیگوان به مالک خود کیفیت ساخت مناسب، آپشن های زیاد، پرفورمنس قوی و طراحی جذاب ارائه می دهد.
هزینه های نگهداری آن نیز کمتر از نماینده بی ام و است اما گستردگی خدمات پس از فروش ماموت قطعا یارای رقابت با پرشیا خودرو و ایرتویا را نخواهد داشت. در مجموع اگر کیفیت ساخت و پرفورمنس خودرو برای شما اهمیت دارد و فضای بزرگتر خودرویی مانند سورنتو به کار شما نمی آید، استهلاک بی ام و شما را نگران می کند و علاقه ای به طراحی فضایی لکسوس NX نیز ندارید فولکس تیگوان می تواند خودرویی بسیار ایده آل برای شما باشد.
سلام طبق تحقیقات بنده رنو کولئوس بهتر از همشونه چه ظاهر(طراحی) چه باطن(فنی). شک نکنید
من دارم این ماشینو خیلی خوبه تنها بدیش نداشتن رادار بین خطوط تابلو خوان
این ماشینه خیلی خفنه خداکنه یه روز بتونم بخرمش