1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

13 فروردین 1394
  • 1
  • 7038

پس از حدود سه سال حضور در بازارهای دیگر، آئودی Q3 بالاخره در بازار امریکا ظاهر شده است. این در حالی است که مدل ارائه شده در این بازار کاملاً مشابه دیگر Q3 ها نیست و از جمله اینکه در آن به‌جای گیربکس‌های دوکلاچه در جاهای دیگر، از یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مبدّل گشتاور استفاده شده است. آئودی Q3 بسیاری از قابلیت‌های خوب Q5 و Q7 را در یک پکیج جمع‌وجور ارائه می‌دهد.

Q3 که در یک رده پایین‌تر از Q5 قرار می‌گیرد، برند آئودی را در رقابت با مرسدس‌بنز GLA و ب‌ام‌و X1 قرار می‌دهد. این مدل البته هم‌خانواده فولکس‌واگن تیگوآن محسوب می‌شود، ولی در عین حال در شاسی آن از مقدار بیشتری آلومینیوم استفاده شده و همین‌طور فولاد مقاومت بالای بیشتری نسبت به همتای فولکس‌واگنی خود دارد. با این حال، این مدل از ساختار MQB که در آخرین مدل آئودی A3 استفاده شده، بهره‌مند نشده و تا زمان ارائه نسل دوم Q3 باید صبر کند.

قیمت پایه مدل تست با دیفرانسیل چهار چرخ متحرک ۳۵ هزار و ۵۲۵ دلار است که به نظر برای یک خودروی کوچک بسیار گران است. ولی در همین حال، امکانات داخلی، طراحی و کیفیت سطح بالایی را در داخل کابین شاهد هستیم. صندلی‌های با روکش چرم به صورت استاندارد ارائه شده‌اند و Q3 رابط کاربری MMI آئودی را دریافت کرده که در سطح بالای چنین سیستم‌هایی قرار می‌گیرد. این سیستم به همراه راهبری در قالب یک آپشن ۱۹۰۰ دلاری عرضه می‌گردد.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم، نسخه دو دیفرانسیل ب‌ام‌و X1 دارای شروع قیمتی حدود ۲ هزار دلار کمتر از Q3 است. ولی در عین حال، نباید فراموش کرد که X1 با آپشن‌هایش، هزینه‌های مالکیت آن روز به روز افزایش خواهد یافت. مرسدس‌بنز نیز شروع قیمتی به اندازه ۱۳۰۰ دلار کمتر نسبت به Q3 ارائه می‌دهد. ولی در عین حال، مواردی مانند سیستم کنترل هوای دوناحیه ای، نوربالاهای زنون، گرم‌کن صندلی و سقف آفتابگیر پانوراما که در Q3 به صورت استاندارد ارائه می‌شوند، را در خود ندارد. اگر بخواهیم این امکانات را به GLA اضافه کنیم، قیمت آن به چند صد دلار بالای قیمت ۳۸۶۲۵ دلاری Q3 تست‌شده در اینجا می‌رسد؛ این در حالی است که در خودروی تست از مواردی مانند سیستم راهبری، چرخ‌های ۱۹ اینچی و درب عقب اتوماتیک نیز استفاده شده است.

در نگاه اول، Q3 کاملاً شبیه به Q3 به نظر می‌رسد. اگر ابعاد این خودرو در تصویر مشخص نباشد، به راحتی می‌توان آن را با برادر بزرگ‌ترش اشتباه گرفت. امّا وقتی یکی از درها یا در عقب را باز کنید، فضای کوچک داخل کابین خود را نشان خواهد داد. فضای راننده و سرنشین کمی بیشتر از حدّ متوسط است، ولی سرنشین بلند قد صندلی جلو مجبور می‌شود، اندکی از فضای پاهای صندلی‌های عقب را اشغال کند. فضای حمل وسایل در عقب نیز نسبتاً کم است. Q3 علی‌رغم جثه نسبتاً کوچکش، موقعیت ارتفاع رانندگی بسیار خوبی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد؛ چیزی که ممکن است برخی علاقه زیادی به آن داشته باشند.

Q3 مانند تیگوآن خودروی چندان سریعی محسوب نمی‌شود. در واقع، رقبای مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و، یعنی X1 و GLA مسیر یک‌چهارم مایل را به اندازه چند ثانیه زودتر از Q3 طی می‌کنند. این کُندی آئودی در میان سه خودروی آلمانی به یک سری قوانین ساده فیزیکی نیز برمی‌گردد؛ Q3 با ۲۰۰ اسب‌بخار کمترین قدرت را در بین این سه آلمانی دارد و دومین خودرو از نظر وزن محسوب می‌شود. به‌علاوه، عملکرد مبدّل گشتاور آن شتابی در حدّ و اندازه‌های گیربکس ۸ سرعته ZF در X1 و یا گیربکس دوکلاچه GLA ندارد. در همین حال، استفاده از موتور ۲ لیتری که در ۱۷۰۰ دور بر دقیقه به حداکثر گشتاور ۲۸۰/۶ نیوتن‌متر می‌رسد، Q3 را پرشتاب‌تر از حالت معمول نشان می‌دهد.

مطابق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، Q3 کواترو در میان بالاترین مصرف سوخت مدل‌های چهار چرخ متحرک کوچک اروپایی قرار می‌گیرد. این مدل، مصرف سوخت ترکیبی برابر ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. این مقدار حدود ۱/۲ لیتر از X1 ایکس‌درایو و ۱/۵ لیتر از GLA250 فورماتیک بیشتر است. همچنین در تست، مصرف سوخت ۱۰/۷ لیتر از این خودرو مشاهده شده است.

آئودی Q3 شاید سریع‌ترین یا بهینه‌ترین عضو کلاس خودروهای کوچک نباشد، ولی آرامش بیشتری نسبت به تیگوآن دارد و سواری آن نسبت به رقبای خود در ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز بهتر است. رفتار سیستم تعلیق در جاده بسیار مناسب است و از تلاش برای یک حالت اسپورتی غیرضروری خبری نیست؛ یک خودروی کوچک لوکس که می‌تواند رضایت شما را جلب کند.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۵ سرنشین، ۵ در هاچ‌بک.

• قیمت مدل تست: ۳۸۶۲۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۵۵۲۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، با توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۱۹۸۴ سی‌سی.

• قدرت: ۲۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۲۸۰/۶۵ نیوتن‌متر در ۱۷۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۶۰۴ متر.

• طول ماشین: ۴/۳۸۴ متر.

• عرض: ۱/۸۳۱ متر.

• ارتفاع: ۱/۵۹ متر.

• وزن کلی: ۱۶۷۲ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۸ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۱ ثانیه.

• صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۴۱/۶ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۱ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۶/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۱/۶۲ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (محدودیت قانونی): ۲۰۲/۷۷ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۶۴۵ متر.

• چسبندگی در پیچ به قطر ۳۰۰ فوت: 88g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۸ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

 تست و بررسی آئودی Q3 کوآترو مدل 2015

منبع پدال



نظرات

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (14 فروردین 1394 ساعت 11:46)

    آئودی همیشه در خودروهایش کم نمیگذارد