در طول تاریخ، تعداد انگشتشماری از خودروها اثر بزرگی را روی قابلیت محرک چهار چرخ یا همان قوای محرکه 4 ویلدرایو گذاشتهاند که امروزه یکی از مهمترین ورودیهای جهان خودرو در این حوزه محسوب میشود.
قصد داریم شما را با 5 خودروی تاثیرگذار در تاریخ خودروها با قابلیت محرک 4 چرخ آشنا خواهیم کرد.
قطعا اولین داستان خودروهای این چنینی به جیپ و جنگ جهانی دوم باز میگردد. این خودروی شناسایی و گشتزنی 230 کیلوگرمی اولین قدم شورانگیز به سمت خلق خودروهای 4*4 امروزی است.
در آن زمان ارتش آمریکا خواستار خودروهای سبک و آفرودی بود و به همین دلیل از خودروسازان آمریکایی خواست تا خودرویی با این ضوابط را تولید کنند. طرح اولیه "بنتام و ویلی- اورلند" به عنوان طرح خلاقانه پذیرفته شد و اندکی بعد این طرح به خودروسازی فورد پیوست.
طراحی نخستین خودروی لندرور به سال ۱۹۴۷ بازمیگردد، که موریس فردیناند ویلکس؛ رئیس هیئت مدیره وقت گروه روور و طراح ارشد خودروهای شرکت روور، در زمان تعطیلات تابستان، در مزرعه شخصیاش در نیوبارو، ولز، با استفاده از شاسی و اکسل خودروی ویلیس امبی، که متعلق به شرکت آمریکایی جیپ بود، شروع به ساخت نخستین مدل از خودروهای لندرور نمود. این مدل، بعدها لندرور سری ۱ نام گرفت.
ویلکس و برادرش قصد داشتند خودرویی تولید کنند که در هیچ زمین یا منطقهای متوقف نشده و یک موتور چندمنظور محسوب شود.
بعد از گذشت پنج ماه، اولین نمونهٔ این تولید جدید، که لندرور نام داشت، آماده شد. زمان در تولید این خودرو بسیار حائز اهمیت بود، زیرا میبایست برای بقای کارخانه، هر چه زودتر به بازار جهانی راه پیدا میکرد و سرانجام در ۳۰ آوریل ۱۹۴۸ برای اولین بار در نمایشگاه جهانی خودرو در آمستردام، از نخستین مدل لندرور، رونمایی شد.
ورود لندکروزهای سری 40 و موفقیت آنها در کشور استرالیا مبالغه نیست. در سال 1958 تویوتا تلاش کرد روی مدلهای ویژهای از خودروها با قابلیت حرکت قدرتمندانه روی کوه و یخ کار کند. در فوریه 1961 و پس از ورود موفقیت آمیز چند ساله این خودرو در استرالیا، لندکروز سری 40 فروش فوقالعاده و شبکه قدرتمند در خارج از این کشور نصیب کمپانی کرد که در تقویت بیشتر سری 40 موثر بود. در سال 1960، قدرتمندترین لندکروزهای سری 40 معرفی شدند و مورد علاقه صنعت و کارگران قرار گرفتند. خط تولید سری40 خیلی زود گسترده شد و مدلهای مختلفی از آن به ازارهای جهان ارائه شدند که همگی از فاصله محوری کوتاه بهره میبردند.
در سال1970 رنج روور خودرویی با یک سامانه تعلیق پیشرفته با قابلیت تحرک طولانی مدت و با گزینه 4*4 را به جهان ارائه کرد. 17 سال بعد نیسان پاترول GQ خود را با تکنولوژی مشابه اما گسترده از رقیب بریتانیایی عرضه کرد.
هایلوکس در رده خودروهایی با قابلیت محرک 4 چرخ یکی از تاثیرگذاراترینهای تاریخ محسوب میشد. این خودرو برای اولین بار در سال 1960 معرفی شد و بیش از 17 سال طول کشید تا اولین نمونه آن در نسل سوم به قابلیت محرک 4 چرخ مجهز شود. اولین هایلوکس 4 چرخ از گیربکس لندکروز سری 40 استفاده کرد و اولین نمونه دیزلی این خط تولید در جهان محسوب شد.