1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. عادلانه نبودن قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای 5 درصد حاشیه بازار

عادلانه نبودن قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای 5 درصد حاشیه بازار

6 اسفند 1397
  • 2

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره قیمت‌گذاری خودرو گفت: قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای 5 درصد حاشیه بازار عادلانه نیست.

محمدرضا نجفی درباره قیمت‌گذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار گفت: قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای ۵ درصد حاشیه بازار عادلانه نیست و قطعا این فرآیند مبتنی بر هزینه‌های آزاد و متورمی است که از دیرباز در بازار تولید خودرو وجود داشته است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز صنعت خودرو به دلیل هزینه‌ها گرفتار تحمیل هزینه‌های مازاد شده است، عنوان کرد: این قیمت‌گذاری‌ها بعضا فاقد توجیهات اقتصادی، فنی و حقوقی است و برای اینکه هزینه‌های تحمیل‌ شده را از مردم مطالبه و آن را جبران کنند، قیمت ها را بالا می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: این‌که در یک کالایی که حالت انحصاری دارد نظام قیمت‌گذاری را از شورای رقابت بگیریم و محوریت آن را به وزارت صمت بدهیم، بی‌عدالتی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صنعت خودروسازی کشور ذی نفعان متنوع و متکثری دارد که منافع آن‌ها بعضا در تضاد و تعارض است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه وزارت صمت را ذی‌نفع بدانیم و بنگاه‌داری، راهبری، تنظیم بازار و قیمت‌گذاری را به آن بسپاریم قطعا نتیجه اتخاذ شده نادرست خواهد بود.

نجفی گفت: ما اساساً به دلایل مبنایی افزایش قیمت خودرو نپرداخته‌ایم، در نتیجه خودروسازان فرصتی پیدا کرده‌اند تا از جیب مردم و با فشار به مردم یک دوره دیگر بتوانند با همان سبک و سیاق قبل راه خود را طی کنند.

وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور می‌تواند یکی از پیشران‌های مهم اقتصادی کشور باشد، اظهار داشت: باید با یک برخورد اصولی هم بار مازاد را از دوش مصرف‌کنندگان برداریم و هم صنعت خودرو را پیشرو کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به مساله ۵ درصد قیمت‌گذاری خودرو با توجه به حاشیه بازار گفت: این ۵ درصد ملاک نیست، مساله این است که خودروسازان از قیمت‌های پایین دست به افزایش قیمت خودرو تا ۵ درصد حاشیه بازار زده‌اند و مفهوم این رفتار این است که خودروسازان حتی هیجانات این بازار را هم در کنترل خودشان دارند.

وی تاکید کرد: زمانی ما می‌توانیم از قیمت بازار صحبت کنیم که شرایط، یک شرایط کاملا رقابتی باشد در غیر این صورت در شرایط عرضه و تقاضای نامناسب نمی‌توان به قیمت ثابت و روشن خودرو امیدوار بود.

منبع ایلنا


نظرات

  • چه گناهی‌کردیم چه گناهی‌کردیم (6 اسفند 1397 ساعت 22:20)

    ماشین پراید مهرماه ثبت نام‌کردیم تحویل اردیبهشت 98 اخه خدا رو‌خوش میاد پنج درصد زیر بازار ،،اگه‌ان‌موقع نقد میگرفتم‌که بهتر بود نه اینکه الان اضاف ترهم باید بدیم،، اگه انصراف بزنیم پولمون پس میدین ؟ چه گناهی کردیم، یعنی واقعا ماشین نخواستیم اشتباه کردیم ثبت نام‌کردیم خیرسرمون خواستم ی ماشین بخریم این همه پیاده نباشیم

    عجب عجب (7 اسفند 1397 ساعت 13:31)

    خب برادر من شما وقتی میبینی دارن حقتو اینجوری پایمال میکننو هرجوری دلشون میخواد رفتار میکنن برو تا بیشتر نگذشته پولتو پس بگیر از **********