1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. افزایش قیمت خودرو در کارخانه به ۵ درصد حاشیه بازار استمرار روند مسئله‌دار فعلی است

افزایش قیمت خودرو در کارخانه به ۵ درصد حاشیه بازار استمرار روند مسئله‌دار فعلی است

9 اسفند 1397
  • 5

رییس کمیته تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی گفت: بنا به تجارب و شناختی که دارم افزایش قیمت خودرو به پنج درصد حاشیه بازار، امکانی تازه برای استمرار روند ناکارآمد و معیوب فعلی است.

محمدرضا نجفی با بیان اینکه «مبانی و روش افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به پنج درصد حاشیه بازار را اصولی و عادلانه نمی‌دانم» اظهار داشت: نظام قیمت‌گذاری بازار در شرایطی قابل پذیرش است که وضعیت رقابتی وجود داشته و عرضه و تقاضا با هم متوازن باشد. زمانی می‌شود قیمت بازار ملاک قرار گیرد که دست کم واردات ممکن باشد و محدودیت‌های ثبت‌نام و خرید برداشته شود. در شرایط فعلی که هیچکدام از شرایط و لوازم بازار رقابتی فراهم نیست چنین روشی نیز قابل پذیرش نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: کم و کیف قیمت‌گذاری خودرو در شیوه جدید را ناعادلانه و مبتنی بر رخدادهای نادرست گذشته می‌دانم. طی سنوات گذشته با هزینه‌های بار شده غیر اصولی و متورمی در قیمت تمام شده تولیدات خودرویی مواجه بودیم که نهایتاً این هزینه‌ها بر مردم بار شد بی‌آنکه به فرآیندها و عوامل ناکارآمدی، پرهزینه و مشکل‌دار این صنعت توجه شود.

وی تاکید کرد: بنا به شناخت، تجارب و روندی که در محیط و محاط این صنعت مشاهده می‌کنم برداشت بنده آن است که متأسفانه نظام جدید قیمت‌گذاری خودرو نیز، صنعت و بازار خودروی کشور را به شرایط بهتری سوق نمی‌دهد و این صنعت همچنان در چرخه معیوب، هزینه‌ساز و نابهره‌ور خود ادامه حیات خواهد داد و تغییر قابل توجهی در کیفیت، ایمنی، قیمت تمام شده، کم و کیف پاسخگویی به تقاضای بازار و خدمات پس از فروش را باعث نمی‌شود.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی متذکر شد: به نظر بنده افزایش قیمت خودرو به پنج درصد حاشیه بازار فرصت تازه ای است برای استمرار روند ناکارآمد و معیوب قبلی. به این ترتیب، فرصتی به وجود می‌آید تا وضع موجود این صنعت به همین سبک و سیاق تداوم یابد تا همچنان شاهد چالش‌ها و مشکلات در اشکال مختلف آن باشیم.

نجفی در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات صنعت خودرو پایان یابد، باید به سمت یک تحول اساسی در این صنعت برویم و با در نظر گرفتن نظرات و منافع تمامی ذی‌نفعان کلیدی آن به خصوص قاطبه ملت ایران که مصرف کنندگان این محصولات هستند، طرحی برای خروج از بن بست موجود ارائه کنیم. وگرنه با به تأخیر انداختن بروز مشکلات این صنعت با روش‌هایی از جمله افزایش قیمتهای مستمر و عدم مدیریت راهبردی و جامع الاطراف آن، در آینده نه چندان دور با انباشت، پیچیدگی و مخاطرات روز افزون این صنعت مواجه شده و درمان آن سخت‌تر خواهد شد.



نظرات

  • رحیم رحیم (10 اسفند 1397 ساعت 20:53)

    باسلام
    همین ۵ درصد نیز معلوم نیست به چه صورت محاسبه میشود. آیا سهم ۲۰ درصد تولید آذر و دی ماه را هم در فروش فعلی اسفند ماه لحاظ کرده اند یا خیر؟ و با قیمت حاشیه اسفند ماه حساب کردند؟!!
    در صورتیکه سهم آذر و دی ماه قاعدتا باید در همان ماهها و با قیمت حاشیه آذر و دی ماه بفروش میرسید.
    مبادا این خودروسازان قانون را زیر پا گذاشته و سهم ۲۰ درصد ماههای آذر و دی را نیز در ماه اسفند فروش کرده(بدلیل قیمت بالا در اسفند ماه) باشند!!! نکنه مصوبه دولت دوپهلو بوده و راه گریز و سو استفاده برای خودروسازان گذاشته!!
    نمایندگان محترم لطفا رسیدگی فرمایید

  • totiya totiya (9 اسفند 1397 ساعت 22:29)

    اقا بخدا ما از همون اول برج 4 همه جا همین حرفها روگفتیم به شورای رقابت زنگ زدیم گفتیم
    رفتیم در کارخون داخل راهمون ندادن گفتیم
    در خبر گزاری شبکه جوان نوشتیم و گفتیم یا نوشته هامونو
    زدن غیر قابل انتشار یا به حساب نیاوردن
    فقط یه دونه از حرفای مارو به حساب اوردن که نوشتیم
    بیاین به اونایی که بار اولشونه ماشین بفروشین مثل مسکن اولی ها وفقط اینو انجام دادن چون به نفع خودشون بود و سواستفاده کردند از این طرح من و با این روش تا سال 99 پیش
    فروش کردند
    عالم وادم میدونستن که با پیش فروش و قیمت نا معلوم
    وضع خودرو به اینجا میکشه
    همه میدونستن که باقیمت 5درصد کمتر از حاشیه بازار یعنی
    اینکه اقای دلال تو هر چقدر دوست داری ببر بالا ماهم پشت سرت هستیم و باهم میخوریم
    به شورای رقابت هم اینارو گفتیم زنگ زدیم گفتیم پشت تلفن
    داشتن مارو میکشتن
    خیلی چیزای دیگه هم گفتیم و گفتند کو گوش شنوا
    از عزیزان در مجلس گفتند
    از خانواده 5سیم خودرو گفتند
    از فساد ورانت گفتند
    از سمند 33تومانی که رسوندن اقایون به 95میلیون گفتند و....
    دولت نشست و سکوت کرد
    مجلس نشست وسکوت کرد
    شورای رقابت نشست وسکوت کرد
    اقایون از برج 3نشستن قیمت خودرو در بیارن
    خودروسازا باقیمت های نجومی تا تونستن با هماهنگی و بدون
    هماهنگی تا سال 99 پیش فروش کردند و فروش نقدی میکنند
    و اقایون هنوز دارن قیمت در میارن
    و........

  • مسلم مسلم (9 اسفند 1397 ساعت 13:56)

    تنها راه حال برای افزایش تولید و کاهش قیمت؛ پرداخت مبلغی حدود ۵۰۰ تا هزار دلار به نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای خوردوهایی که حداقل ۷۵ درصد آن توسط قطعه سازان داخلی تامین میشود . ضمنا بابت هر صادراتشان به شرط برگشت پول معادل ۵۰۰ دلاز کمک بلاعوض پرداخت شود . اونوقت ببینید این صنعت چطور مثل اسب ۴ نعل میتازد . وسلام

  • کارگرگمنام کارگرگمنام (9 اسفند 1397 ساعت 13:06)

    والا قبلا میگفتن باید جلوی دزدها رو بگیریم،جدیدا میبینیم خود ***** دنباله رو دزدا شدن میگن هرچه دزدا مال مردم رو خوردن ما ۵ درصد کمترش رو بخوریم که مشتریمون بشن ،این نشون میده دزدا در اصل خودشونن که از اونور قیمت بازارو میبرن بالا از این ور میگن ۵ درصد کمتر میدیم ،خدا لعنتتون کنه ان شاالله

  • بینام بینام (9 اسفند 1397 ساعت 11:07)

    همه ما به صورت نظری راه حل کاهش خودرو رو بلدیم ولی کو عمل!؟