1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. اصلاح نحوه عرضه خودرو و جمع شدن بستر دلالی در بازار

اصلاح نحوه عرضه خودرو و جمع شدن بستر دلالی در بازار

21 اردیبهشت 1399
  • 2

رییس سازمان بازرسی کل کشور پیش بینی کرد ظرف هفته آینده شورای رقابت فرمول قیمت گذاری خودرو را ارائه کند و به زودی قیمت مشخص شود.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در جمع خبرنگاران در رابطه با اقدامات سازمان بازرسی در بحث برخورد با برخی تخلفات صنعت خودرو اظهار کرد: همواره نظارت بر موضوع خودرو را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی برنامه‌های نظارتی مدنظر داریم.

وی افزود: در رابطه با قیمت گذاری خودرو و عرضه آن به مردم و نحوه توزیع و واگذاری خودرو، از چند وقت پیش مکاتباتی با معاون اول رییس جمهور و وزارت صمت و اعضای ستاد تنظیم بازار داشتیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور به جایگاه قانونی شورای رقابت اشاره و تصریح کرد: طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، باید شورای رقابت فرمول تعیین قیمت خودور‌های انحصاری را که تشخیص انحصاری بودن هم به عهده آن‌هاست، مشخص کند. تشخیص آن‌ها این است که خودرو‌های تولیدی سایپا و ایران خودرو انحصاری است، بنابراین تعیین قیمت و فرمول قیمت به عهده شورای رقابت است.

درویشیان افزود: متاسفانه مدتی است که شورای رقابت را از گردونه انجام تکلیف قانونی خود کنار گذاشته‌اند، اما اخیرا با تاکید معاون اول رییس جمهور و مکاتباتی که با وی داشتیم و همچنین جلسه‌ای که دیروز در وزارت صمت با حضور وزیر، معاونان و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی تشکیل شد از رییس شورای رقابت هم دعوت شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد ظرف چند روز آینده شورای رقابت فرمول خود را بر اساس دستورالعملی که طبق قانون دارند ارائه کند تا بر اساس آن قیمت خودرو برای امسال تعیین شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: یکی از اختلاف‌های بین شورای رقابت با سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این است که آن‌ها و خودروساز‌ها می‌خواهند قیمت تعیینی را بر اساس همه هزینه‌های مرتبط با تولید خودرو و غیرمرتبط با آن تعیین کنند، ولی شورای رقابت معتقد است طبق قوانین باید هزینه‌های تمام شده مرتبط با تولید خوردو به اضافه درصد و میزان تورمی که هر سال بانک مرکزی اعلام می‌کند قیمت خودرو را تعیین کند.

درویشیان تصریح کرد: وزیر صمت روز گذشته در جلسه دستور اکید داد حتما شورای رقابت وظیفه خود را انجام دهد و ظرف چند روز آینده فرمول خود را ارائه کند تا بر اساس آن تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به التهاباتی که در بازار در رابطه با خودرو رخ داده است، گفت: متاسفانه التهاباتی اخیرا تشدید شده در حالیکه هیچ اتفاقی نیفتاده و خودرویی که قیمت آن ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بوده به یکباره ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومان شده است، این اتفاق، اتفاق درستی نیست.

رییس سازمان بازرسی کل کشور یک بخش از این التهابات را ناشی از نحوه عرضه خودرو دانست و افزود: اگر خودرو به میزانی که بازار این التهاب را پیدا نکند، عرضه می‌شد قیمت‌ها اینگونه نجومی بالا نمی‌رفت.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر این شرکت‌ها مثل سابق به جز دو مورد، عرضه به صورت پیش فروش هم نداشته‌اند.

درویشیان با اشاره به گلایه‌ها و شکایات مردم به قوه قضاییه و سازمان بازرسی از نحوه ثبت نام خودرو در سایت ایرانخودرو و سایپا افزود: مردم گلایه می‌کنند که در سایت ایران خودرو و سایپا اگر قوی‌ترین پهنای باند را هم کسی در اختیار داشته باشد و ماهرترین فرد هم پشت سیستم نشسته باشد گاهی ظرف چند دقیقه اعلام می‌شود که ظرفیت پر شد و امکان ثبت نام نیست.

رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: حتما این بحث را با کمک مسئولین ذیربط دنبال می‌کنیم که شیوه ثبت نام و نحوه عرضه خودرو اصلاح و از سوی دیگر بستر دلالی جمع شود.

وی ادامه داد: اینکه یک نفر تعداد زیادی خودرو را در اختیار بگیرد و احتکار کند تا قیمت افزایش پیدا کند و به سود‌های نجومی برسد مناسبت نیست و باید اصلاح شود و امروز وزیر صمت دستور اکیدی داد که این موضوع پیگیر شود و با کسانی که موجب التهاب بازار و افزایش قیمت‌های غیرواقعی می‌شوند، برخورد شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور پیش بینی کرد ظرف هفته آینده شورای رقابت فرمول خود را ارائه کند و به زودی قیمت مشخص شود.

وی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار هفته گذشته برای اصلاح قیمت خودرو در کارخانه شرایطی را گذاشته است، گفت: تضمین داخلی سازی، کاهش ارزبری، افزایش تولید و افزایش کیفیت خودرو از جمله مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت و خودروسازان باید آن را رعایت کنند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: تاکید سیاست‌های کلی نظام بر استفاده از ظرفیت داخل است، لذا کاهش ارزبری تجهیزاتی که برای تولید خودرو لازم است، افزایش تولید و عرضه مناسب محصولات ایران خودرو و سایپا در تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو و مناسب کردن قیمت کمک می‌کند، از طرفی افزایش کیفیت خودرو نیز یکی از مواردی است که روز گذشته نیز مورد تاکید مقام معظم رهبری بود.

وی تصریح کرد: به اعتقاد ما اگر بخواهد قیمتی اصلاح شود باید این اتفاقات بیفتد و شاخص‌های ارزیابی و پایش این عوامل پیش‌بینی، کنترل و رصد شود.

درویشیان تصریح کرد: نحوه عرضه خودرو را سازمان بازرسی کل کشور پیگیری خواهد کرد چراکه به شکلی که تا به حال عرضه میشده، آن اختلاف قیمت کارخانه و بازار را خصوصا در یک سال اخیر خیلی کاهش نداده است لذا برخی ضوابط باید اصلاح شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پایان گفت: سایر شیوه‌ها و روش‌ها که دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کند باید اصلاح شود.



نظرات

  • محمد محمد (21 اردیبهشت 1399 ساعت 15:49)

    تا زمانی که اجازه ثبت نام به دلال داده شود اوضاع همین است. برای مدیریت نامردی فروش متاسفم که بعد 40 سال نفهمیده ، نباید اجازه ثبت نام خودرو به دلال داده شود. پسر عموی من تو این 5 سال 10 تا ماشین صفر نوشته و 2 برابر فروخته.

  • ناشناس ناشناس (21 اردیبهشت 1399 ساعت 14:41)

    به نظر شما آیا 40 تا 5 میلیون تومان پول دادن برای خودرو نا امین و بیکیفیت و غیر استاندار و غیر ایمنی مثل پراید ظلم در حق مردم نیست ؟؟؟؟ آیا نباید درکارخانه های ایران خودرو سایپا رو بست . آیا نباید یک بازار رقابتیبه وجود آورد ؟؟؟ آیا نباید جلوی ورود خودروهای باکیفیت و ایمن و فوق العاده استاندارد خارجی رو با قیمت پائین و بدون گمرکی وارد کرد تا حساب کار دست خودروسازان بیاد و دیگه ارابه مرگ با چندین برابر قیمت برای مردم تولید نکنن و منت هم سر مردم نگذارند و چندین ماه هم اونایی که موفق به ثبت نام میشن توی نوبت بمونن . مگه قرار نبود عزت مردم حفظ شود مگه قرار نبود مردم سالاری دینی باشد مگه قرار نبود خودرو باکیفیت و همخوان با جیب مردم تولید شود چرا این همه ظلم و ستم به مردم روا می دارید . تمام این حرفا رو زدید چون دارید دقیقا همراه خودرو سازان که تمام تلاششان و هم و غمشان افزایش قیمت خودروهایی دو زاریشون هستش راه میرید و اونها رو به هدفشون رسوندید . مگه دلال کیه مگه دلال از کجا خودرو میاره چرا پیگیری نمیشه چرا این همه مردم موفق به ثبت نام نمیشن ولی دلال ها میشن آیا غیر از اینه که دست خود خودرو سازها برای تشنج بازار توی کاره . خانه از بیخ و بن ویرانه هست تنها راه برون رفت از این بحران وارد کردن خودروهای خارجی با کیفیت بدون گمرکی با قیمت 50 تا 100 میلیون تومانی هستش که فک میکنم با این قیمت ماشین های خوبی بشه وارد کرد تا حساب کاردست این فرغون ساز ها بیاد و مردم دیگه توی صف خرید و دلالی وای نستن و اونوقت همه شاهد خواهند بود که خودرو سازها بهترین خودروشونو با قیمت 10 تا 12 میلیون تومان عرضه میکنن تازه فروش فوری وبدون منت و اینطوری عزت مردم هم حفظ میشه و هم رونق تولید اتفاق میافته