1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. داستان تحویل خودروی دنا پلاس به نمایندگان چیست؟

داستان تحویل خودروی دنا پلاس به نمایندگان چیست؟

1 مهر 1399
  • 10

 

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که بهتر بود به جای خودروی دنا پلاس اتومات که به برخی نمایندگان متقاضی تحویل شده، خودروی معمولی‌تری به آن‌ها داده می‌شد و مالکیت آن نیز در اختیار مجلس شورای اسلامی بود.

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به تحویل خودروی دنا پلاس اتومات به نمایندگان به صورت اقساط اظهار کرد: من خودم در دوره نهم، دهم و یازدهم خودرو نگرفتم و تقاضای خودرو هم نکردم بلکه از خودروی شخصی‌ام که یک ال 90 مدل سال 90 بود استفاده می‌کنم و در رفت و آمد از به شهرستان‌ نیز از یک خودروی اسنپی مشخص استفاده می‌کنم.

وی ادامه داد: به نظر من تحویل خودروی دنا پلاس اتومات به نمایندگان متقاضی مناسب نبود؛ باید خودروی معمولی‌تری به نمایندگان داده می‌شد؛ نوع خودرو نباید به گونه‌ای باشد که هزینه بالایی داشته باشد؛ البته باید پاسخگوی میزان رفت و آمدها در جاده‌ها هم باشد.  بهتر بود مالکیت‌اش با مجلس شورای اسلامی باشد؛ مثل وزیری که چندین خودرو در دفترش دارد و متعلق به بیت‌المال است بهتر بود این خودرو هم متعلق به بیت‌المال بود و روزی که فرد دیگر نماینده نیست آن را تحویل می‌داد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این‌که مجلس چه نوع خودرویی برای نمایندگان تهیه کند قابل تامل است؛ باید خودرویی مطابق با شئونات باشد و به نحوی حداقل کارهای نماینده انجام شود. از سوی دیگر اگر کسی یکی دو دوره نماینده شد نباید حتما این را حق بداند که هر بار خودرو بگیرد. در خصوص خانه هم همین طور است؛ نمایندگانی که در تهران خانه و امکان اسکان در حد شئونات دارند نباید این را حق بدانند که حتما هزینه منزل نیز دریافت کنند؛ کسانی هم هستند که در دوره‌های قبلی خودرو گرفتند و می‌توانند از آن هنوز استفاده کنند؛ کما این‌که برخی همکاران همین‌طور هستند و شاید خیلی نیاز نباشد مجددا خودرو دریافت کنند که در این صورت تعداد خودروها پایین می‌آید.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات‌اش با بیان این‌که قانون مدیریت خدمات کشوری جایگاه نماینده را مطابق با جایگاه وزیر می‌داند، اضافه کرد: طبیعتا نماینده برای انجام امورات و وظیفه نمایندگی‌اش نیاز به خودرو دارد کما این‌که هر کدام از وزرا هم خودرویی را از طرف وزارتخانه در اختیار می‌گیرند و استفاده می‌کنند و تعداد، مدل، نوع و هزینه‌ای که برای خودرو و رانندگان یا کسانی که در کنار وزیر هستند صورت می‌گیرد، قابل توجه است. همچنان که در دفاتر و ستاد وزیر نیز حداقل 30 نفر از رییس حوزه دفتر تا دبیرخانه شاغل هستند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد استفاده وزرا از امکانات بیش از حد نیازشان است و در آنجا در میزان استفاده از بیت‌المال اصراف می‌شود از سویی نماینده هم برای انجام امورات‌اش حداقل‌هایی را نیاز دارد و مجلس شورای اسلامی هم باید راهکارهایی داشته باشد. البته شاید در ذهن مردم نمایندگان به جهت ارتباط مردمی که دارند باید امکانات کمتری از وزرا در اختیار بگیرند به هرحال نمایندگان نمی‌توانند با مردم ارتباط نداشته باشند و جواب تلفن مردم را ندهند در حالی که وزرا این حریم را به راحتی برای خود قائلند و حتی به تلفن نمایندگان هم جواب نمی‌دهند. این نوع نگرشی در جامعه است که هر کسی که جواب تلفن ندهد و در دسترس نباشد، آن را نشانه جایگاه بالاتر و کلاس آن فرد می‌دانند، اما در مورد نمایندگان این طور نیست.

در پی اعلام تحویل خودروی دنا پلاس اتومات توسط مجلس شورای اسلامی به نمایندگان متقاضی از سوی روح‌الله ایزدخواه،  کاربران شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دادند.

روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی شب گذشته در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از تحویل خودروی دنا پلاس اتومات توسط مجلس شورای اسلامی به نمایندگان متقاضی خبر داد و نوشت: «در ابتدای شروع مجلس شورای اسلامی فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزینه داشت:

١. استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در اینصورت، هزینه ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠ هزار و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می شود.

٢. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در اینصورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل و نقل (حدود ۵ میلیون)، از هزینه های دفتری ماهانه حذف می شود.

٣. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود.

بنده چون خودرو نداشتم (همسرم یک خودروی ام وی ام ١١٠ به ارزش فعلی ۵٠ میلیون تومان دارد) گزینه سوم و نوع خودروی دنا پلاس اتومات را انتخاب کردم.

قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن ٣ ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال بنام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد.»

اعلام این خبر موجب بروز واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شد برخی کاربران به تفاوت قیمتی خودروی تحویلی به نمایندگان با خودروی دنا پلاس اتومات موجود در بازار اشاره و نسبت به آن انتقاداتی وارد می‌کردند.

روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز ساعتی پیش نامه خود به معاون اجرایی مجلس را منتشر کرد که  در آن اعلام کرده بود: «علی‌رغم درخواست اولیه انصراف خود را از تحویل خودروی دنا پلاس اتومات اعلام می‌دارم ضمنا در صورتی که هزینه‌ای بابت این انصراف متوجه مجلس شورای اسلامی می‌شود پرداخت خواهم کرد.»

 

 

منبع ایسنا


نظرات

  • ایرانی ایرانی (7 مهر 1399 ساعت 08:51)

    این گروه هم برای جیب خود کیسه دوختند و مطمئنا برای ملت هیچ قدمی برنخواهند داشت فقط کارشان داد زدن در مجلس است و نمایش دادن خودشان . آیا باید با اعتماد مردم اینگونه عمل کنید ؟ اول جیبتان را پر می کنید اگه اضافه اومد که نمی آد به فکر مردم اونم قشر مرفه می افتید . این همه خون جوانان ما ریخته شده که شما از بیت المال مفت استفاده کنید ؟ ماشین خودتان را در پارکینگ خانه هایتان بزارید و از بیت المال بهره ببرید ؟ حقوقهای نجومی و سرویسهای رایگان دریافت کنید ؟ ای وای بر کشور ما که این همه **** و **** خور داره . این آمریکا نیست که قلب ما را به هدف گرفته این افراد خائن و خود خواه است که قلب واعتماد ما را به بازیچه گرفته وگرنه کشوری با این همه ثروت مادی و معنوی نباید با این مشکلات حاضر دست به گریبان باشد .

  • محمد محمد (3 مهر 1399 ساعت 07:44)

    جریان دعوای زرگریه و وسط دعوا نرخ تعیین کردن برای ملت دقت کنید با این ترفندها قیمت محصولات بی کیفیت رو نسبت به سال قبل تا دویست درصد بدن بالا و این نرخ رو وسط این دعوا به خورد مردم دادند.

  • کیا کیا (1 مهر 1399 ساعت 11:29)

    ‏نماینده مجلسی که خودروی ‎دناپلاس را نصفِ قیمت بازار، خارج از نوبت، در اقساط سه ساله و با کارمزد [احتمالا] صفر درصد تحویل میگیرد، چگونه میخواهد در برابر گرانفروشی و کلاهبرداری سایپا و ایران‌خودرو بایستد؟! کِی می‌تواند حال مردمِ بدبختی که منتظر پراید ۱۱۰ میلیونی هستند را درک کند؟ اسم این اگر رانت نیست پس چیست؟ اسم این کار اگر حق الناس نیست پس چیست؟ چطور مدعی العموم هستین وقتی از رانت استفاده میکنید؟

  • منتقد منتقد (1 مهر 1399 ساعت 10:48)

    دیگه به طور واضح ما تبعیض بین مردم رو دیدیم
    تحویل خودرویی با قیمت نجومی که مردم بیشتر از اونا نیاز دارن چون واقعا نماینده سوار دنا نمیشه با حقوق و مزایایی که داره حداقل یه شاسی بلند زیر پاشه
    این مردم هستن که پول ندارن که هنوز سوار پراید میشن
    به فکر مردم باشید نه نماینده های مفت خور

  • علی علی (1 مهر 1399 ساعت 10:33)

    نمایندگان که همه خوذرو پلاک بنام خود داشتند چرا این قوانین برای ملت فقط اجرا می شود. نمایندگان که بیشتر آنها هزینه های میلیاردی برای انتخابات کردند اچازه می دادند این خودرو ها به افراد نیازمند می رسید

  • فیروز فیروز (1 مهر 1399 ساعت 09:31)

    عافیت طلبی به سبب همین اقدامات و رویکردها بوجود می آید و نظارت کیفی و واقعی به گوشه ای می خزد.

  • ایرانی جانم فدای وطنم ایرانی جانم فدای وطنم (1 مهر 1399 ساعت 08:49)

    با سلام
    جناب آقای شیوا رئیس محترم شورای رقابت آقایان نماینده ها عزیز در قرعه کشی شرکت کرده بودند؟ وجه پیش پرداخت را واریز کرده بودند؟ فرق آنها با مردم عادی در چیست؟ آیا پلاک فعال در خانواده داشتند یا نه؟ به مردم هم با این شرایط ( لیزینگ، اقساطی) خودرو تعلق میگیرد؟ مگر فرموده های حضرت امام(س) را از یاد برده اید؟حضرت امام با تبعض طبقاتی مبارزه کرد ولی شما دارید رونق میدهید.چرا؟علت در چیست؟ شاید شما خود را سرتر میدانید از مردم. (عجب)

    کاربر کاربر (2 مهر 1399 ساعت 03:05)

    آقای شیوا رئیس شورای رقابت هستش و این شورا مسئول ارائه فرمول قیمت گذاری و مسئول صدور مجوز برای افزایش دادن یا ندادن قیمت خودرو تولید داخل و ابلاغ قیمت کارخانه هستش و نه حتی بازار !
    ضوابط و شرایط ثبت نام در طرح های فروش ایرانخودرو و سایپا در اختیارات و وظایف آقای شیوا نیست ایشون این چیزارو تعیین و ابلاغ نمیکنه!
    ایرانخودرو و سایپا ماشیناشون رو نمیدن دست آقای شیوا که آقای شیوا تو کشور و به هر کی دلش خواست و به هر قیمتی دلش خواست پخش کنه ! آقای شیوا به اندازه یه قیمت گذاری و فرمولش و ابلاغ اون قیمت وظیفه و اختیار داره و تمام که تا اونجایی هم که من توی یه برنامه زنده خبری شبکه دو دیدم مخالف افزایش قیمت کارخانه سایپا و ایرانخودرو و بهونه گیری ها بود در مقابل افرادی که اصرار به افزایش قیمت و تو ضرر بودن این دو شرکت داشتن. به نظر میرسه فرد اشتباهی رو مورئد خطاب قرار دادین در اول نظرتون !

    دکتر حسن دکتر حسن (2 مهر 1399 ساعت 21:34)

    آقای شیوا نه ***** شیوا ایشون فقط برای شرینی وشربت رقابت میکنه آخه یک آدم ***** مرده ****** چه کاری ازش میاد

    محمد محمد (3 مهر 1399 ساعت 07:54)

    البته شورای رقابت هیچ توجهی به مصرف کنندگان ندارند حتما مافیای خودرو تا بحال سیبیل این افراد رو چنان چرب نموده که هر قیمتی رو بخواهند تعیین می کنند و گرنه با یک حساب ساده و مقایسه قیمت محصولات خارجی می فهمید که چه کلاهی دارند سر ملت می گذارند.