شنیدن نام راوفور RAV۴ بهعنوان پرفروشترین هیبریدی تعجبی ندارد، اما اینکه هماکنون چه خودرویی رقیب آن به حساب میآید، جای تعجب دارد.
در ماه مارس تعداد فروش راوفور هیبریدی به ۱۱ هزارو ۶۹۲ دستگاه رسید و اینکه راوفور پرفروشترین شاسیبلند کوچک در بازار آمریکا است خبر تازهای نیست، اما در طول سال ۲۰۲۰، رقیب آن تویوتای هایلندر هیبریدی بود اما دیگر نیست. تویوتا خودروی سیینای هیبریدی خود را در سال ۲۰۲۱ از نو طراحی کرده و مورد استقبال خیلی زیادی قرار گرفته است. در حقیقت سیینای هیبریدی تویوتا فقط ۵۸ دستگاه کمتر از راوفور هیبریدی به فروش رسیده (رقم فروش ماه مارس به ۱۱هزارو ۶۳۴ دستگاه رسیده است).
تولید انبوه نسل جدید سیینای تمام هیبریدی برای تویوتا، یک حرکت پر از ریسک به حساب میآید چون ممکن بود تمامی هواداران سیینا بهخاطر هیبریدی شدن رویگردان شوند. اما چنین اتفاقی نیفتاد. شاید هم منطقی باشد چون سیینای هیبریدی در ۵ سطح مختلف تحت عناوین LE، XLE، XSE، Limited و Platinum عرضه شدهاند. همه این ۵ سطح خودشان در دو گزینه دیفرانسیل جلو یا AWD [انتقال قدرت به هر ۴ چرخ] به انتخاب مشتری ارائه میشوند.
همین که هر ۵ سطح میتواند AWD باشد حرکت بسیار خوبی از طرف تویوتا است، چون معمولا خریداران سیینای هیبریدی میخواهند که این خودرو را در جغرافیای پر برف و باران مورد استفاده قرار دهند. ضمن آنکه به ازای هر باک هم ۳۶ مایل (حدود ۶۰ کیلومتر) بیشتر طی میکنند چون این خودروها هیبریدی هستند و زمانی که خودرو در حالت بنزینی در حرکت است باتری آن در حال شارژ شدن است و باتری شارژ شده ۳۶ مایل به پیمایش بیشتر خودرو کمک میکند. این خودرو با این که هیبریدی است شتاب خوبی دارد. یعنی علاوه بر ساکت و نرم بودن ویژگیهای یک خودروی بنزینی خوب را هم دارد.
البته شکی نیست که هنوز از گرایش شدید مردم به خودروهای شاسیبلند کاسته نشده و بهطور طبیعی هنوز مردم راوفور تویوتا را بیشتر انتخاب میکنند. هر چند خود تویوتا هم گزینههای زیادی در اختیار مردم گذاشته از هایلندر هیبریدی گرفته تا کمری هیبریدی، آوالون هیبریدی، سیینا ۲۰۲۱، ونزا ۲۰۲۱، پریوس، پریوس پرایم و راوفور پرایم.