1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تداوم کیفیت متوسط رو به پایین خودروهای داخلی روی کاغذ

تداوم کیفیت متوسط رو به پایین خودروهای داخلی روی کاغذ

10 تیر 1400
  • 0

با اعلام گزارش کیفیت خودروهای داخلی در اردیبهشت، مشخص شد اولا هیچ تغییری در مقایسه با گزارش فروردین ایجاد نشده و ثانیا محصولات جدید نیز همچنان غیبت دارند. 

تارای ایران‌خودرو و شاهین سایپا، دو محصول جدید خودروسازی کشور به شمار می‌روند که تولیدشان از سال گذشته آغاز شده است. خودروهای موردنظر حتی پیش‌فروش نیز شده‌اند، با این حال همچنان در گزارش کیفی غیبت دارند و مشخص نیست کیفیت آنها در چه سطحی است.

در این گزارش که به اردیبهشت امسال مربوط می‌شود، ۳۰خودروی سواری تولید داخل مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و در چهار دسته قیمتی جای گرفته‌اند. اکثر قریب به اتفاق (۲۳مدل) خودروهای تحت ارزیابی در اردیبهشت را محصولات سه‌ستاره تشکیل می‌دهند. همچنین پنج خودرو نیز چهار ستاره کیفی به دست آورده‌اند. در جمع خودروهای تحت ارزیابی اما تنها یک خودروی پنج ستاره به چشم می‌آید، ضمن آنکه یک محصول دو ستاره نیز در این جمع قرار دارد. طبق تعریف شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که گزارش موردنظر را منتشر کرده است، خودروی پنج ستاره محصولی است که کیفیت بالایی دارد و احتمال وجود ایراد ظاهری در آن ضعیف است. چهار ستاره نیز خودرویی است که کیفیت خوبی دارد، اما وجود ایراد ظاهری در آن محتمل است. 

در تعریف خودروی سه‌ستاره نیز آمده که کیفیت نسبتا خوبی دارد و ممکن است در آن ایراد عملکردی وجود داشته باشد. دو ستاره نیز خودرویی با حداقل کیفیت است که احتمال وجود ایراد عملکردی در آن، بالا است. در نهایت خودروهای تک‌ستاره هرچند حداقل استانداردها را پاس می‌کنند، اما کیفیت پایینی دارند و گاهی ایرادات اساسی و مهمی در آنها دیده می‌شود. ماه‌‌هاست خودروسازان داخلی خودروهای تک‌ستاره تولید نمی‌کنند و محصول دو‌ستاره نیز فقط یکی است. بنابراین طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، تقریبا تمام خودروهای تولید و مونتاژ داخل حداقل از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار هستند. این البته تنها روی کاغذ است و اگر از مشتریان نظرسنجی شود، ممکن است نظرات آنها با آنچه آمار می‌گوید، همخوانی نداشته و سطح کیفی کمتر باشد.

طبق گزارش اعلامی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در دسته قیمتی یک فقط یک محصول به چشم می‌آید که تیگو۷ نام دارد. این محصول مانند گزارش قبلی تنها یک ستاره کیفی به دست آورده است. در دسته قیمتی دو اما با ۶ خودرو روبه‌رو می‌شویم که همه آنها چینی هستند. در این بین، تنها هایما در مدل S۷ توانسته چهار ستاره کیفی به دست بیاورد و باقی اعضا یا سه ستاره‌اند یا دو ستاره. جک در مدل‌های S۵ و S۳ سه ستاره عضو این گروه است و مانند گزارش قبلی سه ستاره کسب کرده است. تیگو۵ و آریزو ۵ نیز به عنوان دیگر اعضای این گروه، همان سه ستاره گزارش قبلی را بالای سر خود می‌بینند. 

در این گروه اما ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ کماکان لقب کم‌کیفیت‌ترین خودروی داخلی را تنها با دو ستاره یدک می‌کشد. به سراغ دسته قیمتی سه برویم، دسته‌ای که اعضای آن را تماما محصولات ایران‌خودرو تشکیل داده‌اند. در این بین، دنا پلاس توربوشارژ اتومات به عنوان تنها خودروی پنج‌ستاره کشور، صدرنشین این گروه به شمار می‌رود. این گروه سه خودروی چهار ستاره را نیز در خود جای داده که شامل پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ معمولی و دنا پلاس می‌شود. هیچ یک از این خودروها د‌رمقایسه با گزارش قبلی تغییری در ستاره‌بندی نداشته‌اند. پژو ۲۰۶ در هر دو مدل هاچ بک و صندوقدار، دنا، رانا، پژو پارس (تولیدی در تمام سایت‌های ایران‌خودرو) و سمند، اعضای سه ستاره این گروه به شمار می‌روند. آنها نیز افت و خیزی در ستاره‌بندی‌شان رخ نداده است.

در نهایت اما گروه قیمتی چهار نیز هفت محصول را در خود جای داده است که همه به سایپا و پارس‌خودرو تعلق دارند. این خودروها شامل کوئیک سایپا، کوئیک آر تولیدی پارس‌خودرو، تیبا ۲ پلاس، تیبا۲و ساینای کاشان، ساینای پارس‌خودرو و تیبای تولیدی در سایت کاشان می‌شوند. در این بین، کوئیک تولید سایپا توانسته چهار ستاره کیفی را به دست بیاورد. دیگر اعضای گروه، سه ستاره هستند و نسبت به گزارش قبل تغییری نکرده‌اند.



نظرات