1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. ورود نسل جدید پیکاپ دانگ‌فنگ ریچ به بازار ایران + تصاویر

ورود نسل جدید پیکاپ دانگ‌فنگ ریچ به بازار ایران + تصاویر

13 تیر 1400
  • 0
  • 9484

پارس‌خودرو که متعلق به گروه خودروسازی سایپا است، در اوایل دهه ۸۰ شمسی مونتاژ نسل اول پیکاپ نیسان ناوارا که با کد D22 شناخته می‌شود را آغاز کرد. این خودرو که در آن زمان پیکاپ نسبتاً مدرنی محسوب می‌شد، به بخش وانت‌های بازار کشور که تحت سلطه مدل‌های سالخورده زامیاد ۲۴، مزدا ۲۰۰۰ و پیکان وانت بود، طراوتی بخشید. ناوارا که در ایران با نام نیسان پیکاپ عرضه می‌شد، حدود یک دهه روی خط تولید پارس‌خودرو باقی ماند اما با وضع تحریم‌های سال ۱۳۹۱ علیه کشورمان، این شرکت در تولید پیکاپ به مشکل خورد.

پارس‌خودرو اما بجای اینکه خط تولید نیسان پیکاپ را تعطیل کند، سراغ نسخه چینی این خودرو رفت که توسط دانگ‌فنگ با نام ریچ تولید می‌شد. ریچ که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ به بازار چین عرضه شد، از طریق سرمایه‌گذاری مشترک دانگ‌فنگ و نیسان بر اساس ناوارا D22 شکل گرفته بود. درواقع ریچ را می‌توان نسخه چینی شده نیسان پیکاپ دانست. دانگ‌فنگ با انجام فیس‌لیفت و به‌روزرسانی‌هایی، نسل اول ریچ را تا سال ۲۰۱۴ روی خط تولید نگه داشت و سپس نسل دوم آن‌را معرفی نمود.

Dondfeng-Rich-3.jpg
در ایران اما ریچ چندان موفق عمل نکرد و نتوانست جانشین خیلی مناسبی برای نیسان پیکاپ باشد ولی بااین‌حال رفته‌رفته تا حدودی جای خود را در بازار باز کرد. حال نیز خبر رسیده که سایپا قصد دارد جدیدترین نسل ریچ را به بازار کشورمان عرضه کند. این پیکاپ جدید که در چین با نام ریچ ۶ شناخته می‌شود، برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. ریچ ۶ بر اساس نسل کنونی یا همان نسل سوم نیسان ناوارا ساخته شده که این اشتراک از ظاهر آن خصوصاً در قسمت جانبی و عقب کاملاً مشخص است.

Dondfeng-Rich-6.jpg
بااین‌حال، دانگ‌فنگ در قسمت جلوی ریچ ۶ با جلوپنجره بزرگ کرومی و چراغ‌های چندضلعی، نمای متفاوتی نسبت به ناوارا ایجاد کرده است. پروفیل جانبی این پیکاپ چینی اما اساساً با ناوارا یکسان است و در عقب نیز شباهت زیادی به همتای ژاپنی خود دارد. عرض و فاصله محوری ریچ ۶ که به ترتیب ۳,۱۵۰ میلی‌متر و ۱,۸۵۰ میلی‌متر است، دقیقاً با ناوارا یکسان است اما طول ۵,۲۹۰ میلی‌متری آن کمی از نسخه ژاپنی بیشتر است. درمجموع، ازآنجایی‌که ریچ ۶ بر اساس نسل سوم ناوارا شکل گرفته، ظاهری بسیار مدرن‌تر و عضلانی‌تر از ریچ قدیمی که در ایران دیده‌ایم دارد.

Dondfeng-Rich-5.jpg
دانگ‌فنگ برای ریچ ۶ داشبورد متفاوتی نسبت به ناوارا طراحی کرده که دریچه‌های تهویه دایره‌ای و تریم نقره‌ای‌رنگ از ویژگی‌های آن هستند. البته طراحی کلی داشبورد چندان جالب و مدرن به نظر نمی‌رسد و سطح پایین‌تر خود نسبت به ناوارا را نشان می‌دهد. همچنین به‌منظور پایین آوردن قیمت، در داخل خودرو در قسمت‌هایی مثل کنسول میانی از پلاستیک خشک استفاده شده است. در میانه داشبورد یک نمایشگر ۷ اینچی قرار گرفته که از بلوتوث و اتصال تلفن همراه برخوردار است درحالی‌که در تیپ‌های بالایی کنترل تهویه اتوماتیک هم ارائه می‌شود.

Dondfeng-Rich-4.jpg
ریچ ۶ با دو پیشرانه مختلف شامل ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی بنزینی و ۲.۵ لیتری توربودیزل در بازار چین عرضه می‌شود. موتور بنزینی ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد و با گیربکس پنج سرعته دستی ارائه می‌شود. برای موتور دیزلی اما که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، گیربکس‌های پنج سرعته دستی، شش سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک قابل انتخاب است که آخری ساخت ZF بوده و از حالات رانندگی اقتصادی، اسپرت و برفی برخوردار است.

برای ریچ ۶ سامانه چهارچرخ محرک هم ارائه می‌شود که شاخت بورگ وارنر است اما این سیستم از قفل دیفرانسیل عقب بی‌بهره است که روی توانایی‌های آفرود خودرو تأثیر منفی می‌گذارد. این پیکاپ چینی روی رینگ‌های ۱۶ اینچی با لاستیک‌های ۲۵۵ قرار گرفته و ترمزهای آن در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای است. سیستم تعلیق ریچ ۶ در جلو از نوع دو جناقی و در عقب فنر شمش است و در همه تیپ‌ها به‌صورت استاندارد به سیستم کنترل پایداری یا ESP مجهز است. در تیپ‌های بالاتر اما دی‌لایت LED و دوربین دید عقب هم ارائه می‌شود.

Dondfeng-Rich-7.jpg
برای بازار ایران گفته شده سایپا نسخه بنزینی ریچ با گیربکس دستی را در نظر گرفته است اما هنوز تیپ و سطح تجهیزات آن مشخص نیست. این پیکاپ در چین با قیمتی از ۸۹,۸۰۰ یوآن معادل ۱۳,۹۰۰ دلار تا ۱۳۹,۸۰۰ یوآن معادل ۲۱,۷۰۰ دلار عرضه می‌شود و باید دید سایپا آن‌را با چه تیپ و سطح تجهیزاتی در بازار کشور عرضه خواهد کرد. ازآنجایی‌که به‌تازگی این پیکاپ در مجموعه سایپا دیده شده است، احتمالاً به‌زودی تولید آن توسط زامیاد یا پارس‌خودرو آغاز خواهد شد.

منبع پدال



نظرات