داستان خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک اینقدر تکراری شده و تبدیل به گره کوری شده است که ظاهراً حل این مسئله خیلی دشوارتر از آن چیزی است که فکر میکردیم. اینکه چرا این ماجرا اینقدر طولانی و پیچیده شده است خارج از حوصله مخاطب هست و خیلی قصد نداریم وارد این داستان بشویم ولی نکتهای که نمیتوان از کنار آن به سادگی گذشت این است که آیا واقعاً در طول 4 سال گذشته هیچ راهکار عملی برای حل این مشکل وجود نداشته و یا پای منافع اشخاصی در میان است که همچنان گره کور این مسئله دست نخورده باقی مانده است. این خودروها با سرمایه دلاری این مملکت وارد گمرک شده اند، حال اگر صاحبان آن مرتکب خلاف شدهاند می توان این خودروها را ضبط و به نفع خزانه مملکت بفروش رساند و اگر خلافی واقع نشدهاند، در ترخیص آنها شرایطی در نظر گرفته شود تا مالکان به حق و حقوق خود برسند.
با دستور مستقیم رئیسجمهور مبنی بر پیگیری وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک، پیش نویس پیشنهادی از سوی گمرک ایران جهت تصویب در هیئت وزیران، به وزارت اقتصاد ارائه شده تا در هیئت دولت مورد بررسی قرار گیرد. در صورت تصویب، مهلت شش ماههای در اختیار صاحبان خودروهای رسوبی قرار میگیرد تا طبق ضوابط تعیین شده نسبت به ترخیص اقدام کنند.
جریان تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک به ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودرویی که طی سال های گذشته وارد گمرک و بنادر شد ولی به دلیل تغییر سیاست دولت و ممنوعیت واردات امکان ترخیص پیدا نکرد، برمیگردد که در نهایت بعد از چند دوره مصوبه هیات دولت ، ۱۰ هزار و ۱۲ دستگاه ترخیص و ۲۲۴۹ دستگاه باقی مانده است.
در دولت سیزدهم بار دیگر تعیین تکلیف این خودروها مطرح شد و گمرک نیز چندی پیش گزارشی از وضعیت خودروهای رسوبی به وزارت اقتصاد ارائه کرد. این در حالی است که به تازگی با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر پیگیری جدی برای تعیین تکلیف این خودروها، گمرک ایران، پیش نویس مصوبه برای ترخیص خودروهای رسوبی را آماده و به وزارت اقتصاد ارائه کرد تا در دولت مطرح شود.
ثبت سفارش باید باز شود
پیشنویس پیشنهادی برای تصویب در هیات وزیران که از سوی ارونقی- معاون فنی گمرک ایران - به وزارت اقتصاد ارائه شده است، بر لزوم باز شدن ثبت سفارش برای تعیین تکلیف بخش زیادی از این خودروها تاکید دارد؛ به طوری که اعلام شده است ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری که تا تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق ویژه و آزاد هستند به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی بلامانع خواهد بود، بنابراین کلیه ثبت سفارش های قبلی خودرو اعم از بانکی و غیربانکی لغو خواهد شد.
خودروهایی که تا ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تأمین ارز شده است نیز با پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه نیما و با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص است و هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش ها ممنوع خواهد بود.
سود بازرگانی ۴۰ درصد مازاد برای ترخیص
همچنین اعلام شده است خودروهای با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار با محاسبه و پرداخت ۴۰ درصد سود بازرگانی، مازاد بر مأخذ حقوق ورودی قابل ثبت سفارش و ترخیص هستند.
امکان ترخیص بالای ۲۵۰۰ سی سی نیست مگر...
درمورد خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی نیز با تاکید بر اینکه امکان ترخیص وجود ندارد، موارد استثنا مطرح و تاکید شده است خودروهای سواری مربوط به جانبازان طبق مصوبه بهمن ماه ۱۳۸۷ و اصلاحات بعدی آن که تا شهریور ماه ۱۳۹۳ وارد گمرک شده و دارای ثبت سفارش هستند، از این موضوع مستثنی بوده و امکان ترخیص خواهند داشت.
امکان ورود بالای ۲۵۰۰ سی سی به مناطق آزاد
در مناطق آزاد نیز ترخیص خودروهای سواری بدون الزام به رعایت محدودیت حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی که تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ برای آن ها توسط مناطق آزاد قبض انبار صادر شده با رعایت مقررات مربوطه،جهت شماره گذاری و تردد در محدوده مجاز تعیین شده در مناطق آزاد قابل ترخیص است.
ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی مشمول قید زمان نیست
در حالی مهلت تعیین تکلیف و ترخیص خودروهای رسوبی شش ماه تعیین شده که خودروهای دارای پرونده قضایی را از لحاظ زمانی در بر نمیگیرد؛ به طوری که در پیش نویس آمده انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی که رأی قطعی منع پیگرد یا برائت آن ها از سوی مرجع رسیدگی کننده صادر میشود مشمول قید زمانی برای ترخیص نیست و با رعایت مقررات ترخیص می شود.