1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. پرده برداری یک نماینده مجلس از احتکار در خودروسازان

پرده برداری یک نماینده مجلس از احتکار در خودروسازان

14 آذر 1400
  • 6

از اوایل تابستان 1400 علیرغم وجود رکود سنگین در بازار قیمت خودرو روند افزایشی به خود گرفت. خودروسازان طرح فروش فوری برگزار نکردند و طبق گزارش‌ها عرضه خودرو به بازار هم کاهش محسوسی یافت. با اعلام مسئولین، آمار تعداد خودروهای ناقص در کف انباره‌ای ایران خودرو و سایپا هم افزایش یافت. این داستان ادامه داشت تا مخالفت شورای رقابت در تابستان با افزایش قیمت خودرو در کارخانه و این خود دلیلی شد برای عرضه کمتر محصولات تولیدی به بازار.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودروسازان خودروهایی را که تولید کردند، بیرون نمی‌دهند و به بهانه اینکه عرضه خودرو به بازار صرف نمی‌کند، حاضر نیستند این خودروها را به بازار بیاورند.

لطف‌الله سیاهکلی با بیان اینکه شورای نگهبان به طرح واردات خودرو ایراد وارد نکرده است، اظهار داشت: آنچه شورای نگهبان درباره اجرای این طرح گفته، تنها 3 ابهام بوده که هر 3 ابهام با حضور نماینده شورای نگهبان و نماینده بانک مرکزی بررسی شد که هر 3 ابهام را رفع کردیم. حتی در این حوزه نظر بانک مرکزی هم تأمین شده است.

وی اضافه کرد: بنابراین از نظر ما پاسخ لازم درباره این طرح را به ایرادها و ابهاماتی که شورای نگهبان گرفته دادیم و به نظر می‌رسد که دیگر ابهام و مشکلی وجود نداشته باشد و اعتقاد داریم که شورای نگهبان طرح واردات خودرو را تأیید خواهد کرد و این کش‌وقوس‌ها تمام خواهد شد.

سیاهکلی در ادامه این گفتگو فاصله خیلی‌زیاد بین میزان عرضه و تقاضا را دلیل التهاب در قیمت خودرو دانست و ادامه داد: در حال حاضر تقاضای میلیونی داریم، ولی عرضه ما 500 تا 600 هزار دستگاه است. البته تولیدکننده‌ها توان تولید بالاتر از این را دارند؛ یعنی می‌توانند تا 1.5 میلیون خودرو در سال تولید کنند، ولی به ما می‌گویند که این میزان تولید خودرو برای ما صرفه اقتصادی ندارد.

وی یادآور شد: ضمن اینکه امروز خودروسازان خودروهایی را که تولید کردند، بیرون نمی‌دهند و به بهانه اینکه عرضه خودرو رد بازار صرف نمی‌کند، حاضر نیستند این خودروها را به بازار بیاورند. بنابراین امروز امروز اگر خودروسازی ادعا کند که می‌توانم تولید خودرو را بالا ببرم، چون تولیدکننده‌ها به خاطر قیمت موجود حاضر نیستند تولیدشان را افزایش بدهند.


معامله خودروسازان با مردم غش دارد

عضو کمیسیون صنایع مجلس در بخش دیگری از این گفت‌‌وگو نبود تناسب بین تقاضا و عرضه خودرو را دلیل اصلی بالا رفتن قیمت و کاهش کیفیت خودرو دانست و گفت: چون بازار انحصاری است و مردم هم مجبور هستند که خودروی داخلی را بخرند، خودروساز هر چقدر هم قیمت خودرو را بالا ببرد، کیفیت را زیاد نمی‌کند. اما آیا اجبار مردم به خرید سبب حلال شدن معامله خودروسازان می‌شود؟

سیاهکلی افزود: معامله بین خودروسازان و مردم یقیناً معامله یکطرفه و غلطی است که در این معامله غش وجود دارد. چرا که قیمت خودرو بالا و کیفیت آن پایین است. از طرفی رقابت هم در کشور وجود ندارد و فقط 2 خوردوساز هستند که با عرضه پایین کفه تقاضا را تحریک می‌کنند. در چنین شرایطی معلوم است که بازار دارای التهاب می‌شود و اینجا مصرف‌کننده و مشتری ضرر می‌بیند.

منبع تسنیم


نظرات

  • مررصی مررصی (14 آذر 1400 ساعت 10:36)

    این ناز وکرشمه این دوشرکت یاغی به این علت که خریدار داره وهنوز فقط مردم درحرف صحبت ازتنبیه این دوشرکت منفورونامیمون میکنن ودرعمل هجوم میبرن درطرحهای ظالمانه غیر شرعی وغیر عقلی اینها ثبت نام میکنن !!!!!انهم با ۱۰۰۰برابر ظرفیت!!!!!!پس این میشه ژست روشنفکری فقط درحرف معقولانه حرف زدن درعمل غیر منطقی عمل کردن بهانشون هم اینه اگه ما ثبت نام نکنیم یه عده دیگه ثبت نام میکنن این عذربدترازگناهه هرچه تقاضا کمتربشه وازانطرف واردات ازادبشه این دوشرکت نامرد دیگه شروور نمیگن وبعد هرادعای مضحکی که دارن روبرن انجام بدن مثلا حلب پاره هاشون روبرن صادرکنن!!!!!!! باید اینها روتنبیه کرد ازانطرف وقتی قیمت ماشین درایران به ۷ت۸برابرقیمت واقعی رسیده تولید چه معنی داره وقتی هیچ توجیه اقتصادی نداره که فقط پزبدید که ایران اتومبیل سازه اما به قیمت ورشگستگی مردم وتبدیل یک کالای معمولی مصرفی به کالای سرمایه ای که حتی دربدبخت ترین کشورهای دنیا هم اینطور نیست فعلا چندراه عملی یک اتحاد واقعی مردم برای تحریم این دوشرکت دوم ازاد کردن واردات خودرو بدون شرطهای اضافی سوم قطعه سازان داخلی بجای اینکه به این دوشرکت همیشه طلبکار ازهمه چی قطعه بدن قطعه روصادرکنن ودرازای ارز وارده ماشین خارجی وارد کنن ودرنهایت اگر این دوشرکت خودشون راباشرایط تطبیق ندادن قیمتهاشون راچندبرابرکم نکردن باید تعطیل بشن وقتی توجیه اقتصادی نداره تولیدشون .دراقتصاد یک جمله هست وقتی کشور دنبال خودکفایی باشه ویا ادعا کنه که خودکفا شده شروع سقوط اقتصادش خواهدبود پس درعلم چیزی بنام خو کفایی فقط واژه پوپولیستی هست ومعنی نداره اقتصاد یعنی بده وبستان یعنی عدم انحصارو..البته پدیده کثیف دلالی هم افت جان مردم واقتصادایران شده درکناراین کارها قطعا باید باتمام دلالان ریز ودرشت همه بازارها برخورد شدید قضایی بشه درحالیکه مردم محتاج نان شب هستن اینها بدون زحمت پول کثیف رو پول کثیفشون میادامید هست که قیمت ماشین تا ۵تا۶برابر ریزش کنه البته به همت مردم ومدیران بستگی داره نه وعده های راه وبیراه کنترل وکاهش شدید قیمت ماشین خیلی اسانتر ازقیمت مسکن هست شما امکان واردات خانه ندارید ازانطرف محدودیت زمین دارید وهزارتا اگرواما ازشهرداری ومصالح و....که البته قیمت خانه هم بامدیریت حداقل تا ۲۰۰درصد قابل ریزش هست اما ماشین یک کالای مصرفی هست که بیشتر کشور هاباظرفیت بالا ومدلهای مختلف وبه روز تولید میکنن وباحجم زیاد صادرمیکنن پس فقط باواردات قیمتها ۵تا۶برابرریزش خواهدداشت

  • دددد دددد (14 آذر 1400 ساعت 10:09)

    پرده برداری چیه همه می‌دونن چه خبره نیازی به گفتن دلال بودن خودروسازان و نمایندگان مجلس نیست!!!!! مردم *** هم دارن میخرن!!!!!

  • KARSHENAS KARSHENAS (14 آذر 1400 ساعت 08:30)

    تنها راه نجات مردم از دست مافیای خودرو آزاد کردن واردات خودروست -ضرر انباشته 110هزار میلیارد تومانی با پراید پانصد میلیونی و پرشیای ازرده خارج یک میلیاردی از جیب مردم جبران نخواهد شد . فرغون سازان ایران باید کارخانه های خود رو واگذار کنند . تامین قطعه چینی با ارز 4200تومانی و مونتاژ و فروش بادلار سی هزار تومان حتما صرفه اقتصادی ندارد.

  • یوسف صحرایی یوسف صحرایی (14 آذر 1400 ساعت 08:08)

    چه عجب عجب اندر عجب یه سایت خبری بعد از هزار مورد خوش خدمتی به خودروساز یه خبر هم ....

  • محمد محمد (14 آذر 1400 ساعت 07:26)

    هر دفعه یه منتقد برا ایران خودرو پیدا میشه ولی همون یک یک بار اول دیگه میره و پیداش هم نمیشه دلیل چی میتونه باشه

  • علی علی (14 آذر 1400 ساعت 06:57)

    دست مریزاد.
    بیان اینگونه موارد به نوبه‌ی خودش خوبه، اما شما که نماینده‌ی مردمی و دلت به حال مردم میسوزه باید تا جای ممکن طرح واردات خودرو رو گسترش بدین و با این محدودیت واردات فقط اجازه واردات خودروهای اقتصادی رو بدین و از طرفی به دنبال کم کردم پلکانی تعرفه واردات باشید تا خودروساز داخلی یا مجبور با بالا بردن کیفیت شود یا درب گاری‌سازی خود را ببندد و اعلام ورشکستگی کند و مردم از شرش راحت شوند.