1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قالیباف: قیمت بنز پلیس 15 میلیون تومان و پژو پرشیا 13 میلیون!

قالیباف: قیمت بنز پلیس 15 میلیون تومان و پژو پرشیا 13 میلیون!

19 آذر 1400
  • 8

باقر قالیباف رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی در خصوص ماجرای واردات بنز در زمان تصدی ناجا گفت: آن زمان یک پژو پرشیا 13 میلیون تومان قیمت داشت و بنز‌هایی که برای پلیس وارد شد قبل از ورود به داخل قیمتش ۱۵ میلیون تومان بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی در خصوص ماجرای واردات بنز در زمان تصدی ناجا گفت: ما در آن زمان در پلیس نیازمند خودرویی بودیم که بتواند سارق را تعقیب کند و امنیت و کیفیت لازم را داشته باشد و به همین خاطر اقدام به واردات این خودرو‌ها کردیم.

قالیباف افزود: راه تولید و افزایش کیفیت دقیقاً همین موضوع است.

آقای قالیباف افزود: همین الان دولت به شرکت‌های خودرویی ۸۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

رئیس مجلس ادامه داد: اخیراً شورای رقابت برای یک پژو ۲۰۶ صد و ۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری کرد و برای کارخانه تمام می‌شد حدود ۷۰ میلیون تومان و در بازار ۲۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شد.

آقای قالیباف گفت: زمانی که شورای رقابت این قیمت را می‌گذارد و یک ثبت نام می‌گذاریم و برای ۱۰ هزار خودرو ۴ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند این بیشتر به بخت آزمایی شباهت دارد. نتیجه آن می‌شود ۸۵ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شرکت‌های خودرویی.

آقای قالیباف گفت: ما نیازمند به تصمیمات شجاعانه هستیم و باید با شفافیت تصمیم بگیریم و مقابل تضاد منافع بایستیم.

رئیس مجلس ادامه داد: در بحث مربوط به افزایش ظرفیت دانشجو در رشته پزشکی، در خودرو، صنعت فولاد، مصرف گاز نیز اوضاع همین است و این از عدالت و مرورت به دور می‌باشد.

آقای قالیباف افزود: ملت ما نشان دادند در همه سختی‌ها ایستاده اند و ما باید عاقلانه و عادلانه تصمیم بگیریم و باید تصمیم انقلابی گرفت که معنی آن هم عاقلانه و هم عادلانه است و این به نفع مردم است.

رئیس مجلس گفت: به نفع مردم نیست که شخصی گاز را ۲۰ برابر افراد دیگر مصرف کند.

آقای قالیباف افزود: هم اکنون در حدود ۴۸ درصد خانواده‌های ایرانی دارای خودرو نیستند و یک لیتر بنزین هم مصرف نمی‌کنند و سوال ما این است که سهم آنان کجاست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مجلس مصمم هستیم و این اراده را در دولت هم دیده ام و در جلسه سران عرض کردم که مطمئن باشید و هستیم اگر تصمیمات ما به درستی انجام شود مردم پای این اصلاح بزرگ ساختاری و محتوایی اقتصاد در کشور هستند، چون با روشنی و وضوح این ناعدالتی را می‌بینند و این انصاف نیست.
آقای قالیباف ادامه داد: ما از خانواده‌هایی مطلع می‌شویم که اکنون نمی‌توانند از سویا هم در زندگی خودشان استفاده کنند، چون قدرت خرید ندارند.

 
در خودرو دچار بدترین رانت هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم شش درصدی دولت در صنعت خودرو گفت: وقتی در صنعتی انحصار ایجاد شود آن صنعت دچار بدترین رانت می‌شود و صنعت خودرو ما دچار این معضل است.

محمدباقر قالیباف افزود: از موضع یک نماینده مجلس با واردات خودرو و از طرفی با انحصار فساد برانگیز مخالف هستم، راه درست این است که ما از طرفی جلوی رشد نقدینگی را بگیریم و دقیقاً در طرف مقابل از تولید حمایت کنیم و این ناترازی را از بین خواهد برد.

وی گفت: اگر از تولید حمایت بی رویه شود یعنی سقف و زمان نداشته باشد این خود رانت برانگیز است و از طرفی دلالان و سوداگران بازار در زیر چتر تولید، بدترین فساد را مرتکب می‌شوند، امروز ما در بحث خودرو دچار چنین مشکلی هستیم.

رئیس مجلس با اشاره به دغدغه نمایندگان نسبت به رفع مشکلات تولید افزود: در بسیاری از کشور‌ها تولید خودرو وجود ندارد، اما یکی از بزرگترین تأمین کنندگان قطعات خودرو هستند، ما کشوری هستیم که نیروی جوان فنی فعال داریم و کارخانه‌های زیادی با ظرفیت تولید قطعه داریم و ما می‌توانیم قطعه تولید و صادر کنیم و در مقابل صادرات کالا و نیروی محرکه، واردات خودرو داشته باشیم.

آقای قالیباف تصریح کرد: در واردات خودرو باید دقت کنیم چه خودرویی با چه ویژگی‌هایی و با چه ضمانتی اجازه ورود دارد و حتماً باید استاندارد‌ها و آیین نامه‌هایی که در دولت و وزارت صمت تعیین کننده است مدنظر قرار گیرد تا مردم ما مجبور به سوار شدن پراید ۱۷۰ میلیونی نباشند.

وی گفت: در این مصوبه دقت شده است این قانون منحصر به شرکت‌های بزرگ خودروساز نباشد و گفتیم هر شخصیت حقیقی و حقوقی که توان فنی این کار را داشته باشد و بتواند قراردادی برای صادرات قطعات به کشور‌های خارجی داشته باشد این فرصت برای او فراهم است.

رئیس مجلس با اشاره به عدم تولید برخی قطعات خودرو‌های تولید داخل و واردات آن‌ها افزود: بخشی از این قطعات در کشور‌های خارجی ساخته و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و این جزء مشکلات جدی صنعت خودرو ماست.
آقای قالیباف گفت: ما در مجلس مصممیم تا صنعت خودرو و همچنین صنعت قطعه سازی در کشور با این مصوبه به رشد و بالندگی برسد.



نظرات

  • m.v m.v (20 آذر 1400 ساعت 22:34)

    ریاست محترم مجلس شورای اسلامی.
    لطفا علت گران بودن تولید خودرو بنز و پرشیا در چیست.
    آن کشور می تواند خودرو باکیفیت ارزان تولید کند .
    کشور ما خودرو با کیفیت برند پژو 1980 گران تولید می کند.
    اما علت :
    0. فقدان برنامه تولید یک خودرو ارزان قیمت برای نیمی از نیازمندان خودرو با قیمت3000 الی 4000 دلار
    0.تولید برخی قطعه بدون مزیت اقصادی
    0. توان قطعه سازی محدود تا سقف یک میلیون تیراژ
    1.هزینه سربار شرکت های خودرو ساز،
    2. عوارض و مالیات سنگین بر خودرو های وارداتی
    3.ممنوعیت وارادت خودرو ارزان قیمت 4000 هزار دلاری
    4. مدیریت شبه دولتی ایران خودرو و سایپا با مدیریت غیر اقتصادی
    5. اجرای درخواست های تامین خودرو برای دولت و سایر دستگاه ها...

  • علی علی (20 آذر 1400 ساعت 12:24)

    پژو پارس 13 میلیونی همه قطعاتش فرانسوی بود من یکیش رو دارم 20 ساله دارم سوارش میشوم عین یه بنز داره کار میکنه

  • علی علی (20 آذر 1400 ساعت 08:54)

    آقای قالیباف متوجه نشدی که 15 میلیون با دلار دولتی بود. قیمت دلار آن زمان 900 تومان و بنز های ای240 حدود 70 هزار دلار قیمت دارد که اکر با دلار بازار آزاد وارد می شد 63 میلیون بود.

  • صادق صادق (19 آذر 1400 ساعت 08:03)

    این خودرو های بنجل از تو ایران جمع کنید... هرچی آرزوی خوبه مال تو .....هرچی بنجل چینی و تکنولوژی قدیمی مال ما .......
    .

  • حسین حسین (19 آذر 1400 ساعت 06:38)

    واردات بنز توسط قالیباف بدون پرداخت گمرکی یزرگترین قاچاق تاریخ ایران بوده است که توسط پلیس صورت گرفته است

  • عباسی عباسی (19 آذر 1400 ساعت 06:31)

    سلام
    نزدیک به ۵۰ سال از تاسبس صنعت خودرو در ایران می گذرد سوال اینجاست با این که در این مدت به بهانه حمایت از تولید داخل بازار خودرو در انحصار چند شرکت داخلی بوده ایا برای رشد و پیشرفت و خودکفایی در یک صنعت چقدر زمان لازم است ایا در این نیم قرن صنعت خودرو خودکفا شده و توان رقابت با بازارهای خارجی را دارد
    مسلما خیر
    تنها چیزی که صنعت خودرو از ان برخوردار بوده انحصار بازار و قیمت های چندین برابر تمام شده خودرو به مردم و مکیدن خون ملت بوده
    صنعت خودرو فقط یه هنر را خیلی خوب در این نیم قرن یادگرفته و ان اینکه با رانت و پرکردن دهان مخالفان همچنان به یکه تازی خود ادامه می دهد
    خیلی از افراد قبل از مسوولیت مخالف سرسخت انحصاری خودرو هستند اما وقتی مسوولیت اجرایی در این خصوص می گیرند کلا ثم و بکم می شوند که دلیلش را باید در جاهای دیگری پیدا کرد
    بخدا به بهانه حمایت از تولید داخل به این ملت دارد ظلم می شود
    ایا یک مسوول شجاع پیدا می شود که پایان دهد به این دغل بازی ها

  • دلواپس دلواپس (19 آذر 1400 ساعت 02:09)

    اینها همه حرفهای خوبه که سالهاست میشنویم ولی در عمل خودروسازها با هزینه های جانبی که میکنن ازادانه قیمتها را نجومی کرده و کیفیت را سال به سال بدتر میکنن. حتی مدیران رده پایین خودروسازها خودشان این گاری و ارابه های مرگ را سوار نمیشوند. هیچکس هم پاسخگوی هزاران مرگی که بیکیفیتی خودروهابوجود میاورند و با تکنولوژیهای جدید این نوع مرگها به حداقل رسیده نمی باشن. اینقدر ظلم قانونی در مورد مردم در کمتر کشوری اتفاق میفته. ما چیمان از کشورهای همسایه و اعراب کمتره که روز به روز فاصله طبقاتیمان بیشتر داره میشه؟ ما یکزمانی سالار منطقه بودیم ولی الان شدیم مفلوک منطقه. و همه اینها داره در یک حکومت اسلامی سر مردم میاد. مسولین ما جواب پیغمبر و امامان را چگونه در ان دنیا میدهند و انقلابی که برای سالاری مستضعفان بوجود امد فقط یکسری افراد خاص و محدود مستضعف را فوق سالار کرد و بقیه مستضعفان که اکثریت هستند بدبختر و مفلوکتر کرد

  • جانباز جانباز (19 آذر 1400 ساعت 00:58)

    می گویند :
    جانباز ۷۰ % که یک روز شاید جبهه بوده و ظاهرش بسیار سالم است ماهیانه ۱۵ ملیون تومان حقوق می گیرد.
    و جانبازان عزیز زیر ۲۵ % که شاید همه ۸ سال جبهه بوده باشند ماهیانه ۲ ملیون حقوق می گیرند .
    درصد ها معنی ندارند همه باید حقوق یکسان بگیرند .
    مگر جانباز ۷۰ % روزی ۷ بار صبحانه و ۷ بار ناهار و ۷ بار شام می خورد که ۷ برابر جانباز ۲۴ % حقوق می گیرد .
    این ظلم و تبعیض را پایان دهید .
    که خدا هم شما را تحریم نکند؟!