1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بررسی رفتار بازار خودرو در جاده رشد مجدد قیمت‌ها

بررسی رفتار بازار خودرو در جاده رشد مجدد قیمت‌ها

3 دی 1400
  • 0

بازار خودرو در رکود به سر می برد و تعداد معاملات هم تغییر خاصی را نشان نمی دهد ولی در آخرین روز از هفته قیمت خودروها خیلی بی سر و صدا وارد روند افزایشی شدند.

مصطفوی، کارشناس بازار خودرو با بررسی وضعیت بازار گفت: بازار فعلاً این روزها را با نوسان طی خواهد کرد و وضعیت نوسانی همچنان ادامه خواهد داشت. با این شرایط فعلاً اتفاق مثبتی در بازار خودرو نخواهیم داشت.

بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد که در هفته اخیر قیمت‌ها روندی صعودی داشتند و خودروها روز چهارشنبه نسبت به روز سه‌شنبه با افزایش قیمت مواجه شدند. بر اساس بررسی‌ برخی از رسانه‌ها قیمت محصولات ایران خودرو روز چهارشنبه یکم دی‌ماه 1400 بین یک تا پنج میلیون تومان نوسان داشت به گونه‌ای که قیمت دنا پلاس دنده‌ای توربو روز چهارشنبه با سه میلیون تومان افزایش نسبت به روز سه‌شنبه به 485 میلیون تومان رسید. 


بازار با دو واقعیت روبه‌رو است

مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار خودرو با اشاره به نوسانات روزانه بازار به بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو پرداخت و در این‌باره گفت: این روزها بازار خودرو با دو واقعیت روبه‌رو است، اولین واقعیت این است که کنترل بازار مانند دولت‌های قبل از دست دولت فعلی خارج شده، به عبارت دیگر دولت و دستگاه‌های نظارتی ما هیچ‌گونه کنترلی بر بازار ندارند چون اعتقاد آنها بر این است که بازار را باید با ابزارهای سنتی کنترل کرد. رفتارهای بگیر و ببندی و حذف قیمت‌ها از پلتفرم‌های آنلاین از جمله ابزارهای سنتی است. لذا استفاده از ابزارهای سنتی کنترل را از دست سیاست‌گذار خارج می‌کند.

وی ادامه داد: دومین واقعیت این است که لیدر اصلی بازار، جریان سرمایه‌داری است که پول سنگینی را در این بازار سرمایه‌گذاری کرده است و آنها هم بازار را می‌گردانند. این افراد همان سوداگرایان و دلالان کلان هستند، البته در این میان باید توجه داشته باشیم که دلالان خرد هم در بازار هستند. این روزها مصرف‌کنندگان در دسته دلالان خرد قرار می‌گیرند که چند سال یکبار شاید بتوانند یک خودرو را برای سرمایه‌گذاری ‌خریداری کنند و دلالان خرد تابع بازار هستند.

مصطفوی اظهار کرد: دلالان کلان که تعداد زیادی خودرو را خریداری و احتکار می‌کنند به راحتی با توافق بازار را می‌گردانند و این افراد تابع وضعیت نرخ ارز هستند. به عبارت دیگر این دلالان هرگاه که احساس کنند انتظارات برای افزایش قیمت دلار است با ابزارهای مختلف در بازار خودرو جوی را به وجود می‌آورند تا تقاضا را افزایش دهند و در نهایت قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. اما هنگامی که می‌بینند فضا به سمتی می‌رود که دلار ممکن است کاهش پیدا کند برای جلوگیری از ضرر و زیان، معکوس رفتار کرده و خودروهای خود را عرضه می‌کنند که این رفتار سبب کاهش قیمت خودرو می‌شود. لذا تمام نوسانات روز شمار که ما می‌بینیم نشان می‌دهد که بازار در دست دلالان بوده و آنها نیز تابع دلار هستند. بنابراین دغدغه‌هایی که در مورد بازار ارز وجود دارد در خصوص بازار خودرو نیز وجود داشته و همانگونه که مردم نرخ ارز را لحظه‌ای کنترل می‌کنند، روزانه قیمت خودروها را نیز بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: من گمان می‌کنم نوسانات روزانه همچنان ادامه خواهد داشت. این روزها حتی سیگنال قدرتمندی از سوی سیاست‌گذاران دریافت نمی‌شود و فعلا زمینه عبور از سیاست‌گذاری‌های سنتی و روی آوردن به حکمرانی هوشمند فراهم نیست. بنابراین بازار فعلاً این روزها را با نوسان طی خواهد کرد و وضعیت نوسانی همچنان ادامه خواهد داشت. با این شرایط فعلاً اتفاق مثبتی در بازار خودرو نخواهیم داشت.


بازار خودرو یک بازار دلاری است

افزایش قیمت خودرو تا پایان سال، مسئله‌ای است که بسیاری از کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند. به گفته آنها بخشی از افزایش قیمت خودرو در بازار ناشی از سیاست‌های پولی و مشکلات کلان اقتصادی است و تا زمانیکه چالش‌های کلان اقتصاد حل نشود نمی‌توان انتظار کاهش قیمت در بازار خودرو را داشت.

اما در میان اظهارنظرها درخصوص چگونگی وضعیت بازار خودرو که بیشتر آنها خبر ادامه روند افزایشی قیمت‌ها را می‌دهد مسائلی همچون وعده افزایش تولید و نتیجه مذاکرات مطرح می‌شود و باید دید که این مسائل چه تاثیری را بر بازار خودرو خواهد گذاشت؟ افزایش تولید وعده‌ای است که وزیر صمت از شروع کار خود بارها به آن اشاره کرده است، به گفته برخی از کارشناسان اگر تولید خودرو در سال آتی افزایش پیدا کند می‌توان امیدوار بود که قیمت‌ها در بازار روند منطقی‌تری را در پیش بگیرد. اما برجام چه تاثیری بر بازار خودرو می‌گذارد؟

مصطفوی درخصوص تاثیر مذاکرات برجام بر بازار خودرو نیز گفت: بازار خودرو یک بازار دلاری است. به عبارتی روشن‌تر اگر دلار افزایش پیدا کند تقاضا بالا می‌رود و در نتیجه قیمت‌ها در بازار خودرو افزایشی خواهد شد. اما اگر دلار کاهش پیدا کند عرضه از سوی دلالان خرد و کلان با هدف جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر خواهد شد و در نتیجه قیمت‌ها نیز کاهشی می‌شود. بنابراین مسئله تعیین‌کننده در بازار خودرو، دلار است پس اگر مذاکرات سبب افزایش قیمت دلار بشود خودرو گران خواهد شد اما اگر نتیجه مذاکرات سبب کاهش قیمت دلار به شود خودرو ارزان می‌شود.

منبع : ابتکار



نظرات