1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ایجاد کنسرسیوم خودروسازان به منظور تولید پلتفرم مشترک تولید

ایجاد کنسرسیوم خودروسازان به منظور تولید پلتفرم مشترک تولید

22 مرداد 1401
  • 0

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به دنبال این هستیم یک کنسرسیوم ایجاد کنیم تا چند تا از خودروسازان یک پلت فرم مشترک تولید تا هر کدام ۲۰ درصد را داخلی سازی کنند.

سیدرضا فاطمی امین در نشست عصر دیروز ۲۱ مردادماه با فعالان اقتصادی استان کرمان بیان کرد: برخی بخش ها در صنعت خودرو دچار ناترازی است. ظرفیت کنونی مونتاژ خودرو با دو شیفت در روز، در حال حاضر، سه میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو است و در موتور و بدنه یک میلیون و ۴۰۰ هزار مورد است.در صورتی که بخواهیم این توازن به وجود بیاید، نیاز است تا سرمایه گذاران را تشویق کنیم تا بر روی موتور، قالب، بدنه و … محصولات کار کنند.

وزیر صمت با تأکید بهاینکه اکنون چند استان کشور درحوزه خودرو فعال هستند، گفت: در استان کرمان نیز این ظرفیت وجود دارد و تصمیم داریم به شرکت هایی که سیکلی کاری می کنند، فرصتی بدهیم تا با استفاده از تسهیلات ویژه ای بتوانند  تولید خود را افزایش دهند. تا از این رو درآمدی که ایجاد می شود به سمت تولید داخل برود.

فاطمی امین بیان کرد: در پی آن هستیم یک کنسرسیوم ایجاد کنیم تا تعدادی از خودروسازان یک پلت فرم مشترک تولید کرده و هر کدام ۲۰ درصد را داخلی سازی کنند.

وزیر صمت درباره مراکز تجاری ایران در کشورهای دیگر بیان کرد: بر این مسئله ما نیز تاکید داریم و اکنون در ۱۸ کشور از جمله روسیه، عمان، قطر و … مرکز تجاری داریم و همه با بخش خصوصی است و شاید در مواردی بهتر بتوانند از رایزن اقتصادی عمل بکنند و اگر استان کرمان نیز در این زمینه ورود کند، کمک می کنیم تا کار جلو برود.

وی اظهار کرد: کاری را که ما نیز شروع کرده ایم این است بین استان های ایران و استان های کشورهای خارجی ارتباط دو به دو برقرار کرده ایم و برای استان کرمان نیز می توانیم با استان هایی از کشورهای دیگر که ارتباطش بیشتر است، رابطه استان به استان برقرار کنیم.

فاطمی امین در ادامه درباره بلوکه شدن پهنه های استان کرمان گفت: این مطلب درست است و محدوده های زیادی توسط سازمان های محیط زیست و انرژی اتمی بلوکه شده و تقریبا ۱۷ درصد محدوده های کشور آزاد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درمورد رفع تعهد ارزی گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بحث تعهدات ارزی را تصریح کرده و ما جلسات متعددی با بانک مرکزی داریم و هر مرحله کار مقداری ساده تر می شود و بخش زیادی از کار در بخش خدمات فنی و مهندسی حل شد و قاعده گذاشتیم که برگشت ارز باید چقدر باشد که در بخ های مختلف متفاوت است.

وی اظهار کرد: طبق توافق با وزیر امور اقتصادی و دارایی تلاش می کنیم قیمت پایه گمرکی را از طریق سامانه جامع تجارت متصل کنیم به قیمت های داخلی که واقعی تر بشوند و اگر این دقیق طراحی شود خیلی از مشکلاتی که در بحث تعهدات ارزی وجود دارد، حل می شود.

منبع ایسنا


نظرات