همزمان با آغاز عرضه خودرو در بورس کالا، عرضه و فروش خودرو از مسیر قرعه کشی خارج می شود و می توان پیش بینی کرد که زیان خودروسازی ها نیز، در صورت فروش با قیمت واقعی کاهش می یابد. این باعث می شود که شرکتها نیز با عرضه خودرو در بورس سود بیشتری را عاید خود کنند.
در همین رابطه، مدیر عامل سایپا گفته است که طی دو هفته آینده خودرو شاهین را در بورس کالا عرضه می کند؛ طبق گفته تیموری، در اولین مرحله از عرضه محصولات سایپا در بورس، حداقل ۵۰۰ دستگاه شاهین راهی بورس کالا شود.
در همین رابطه، مدیرعامل سایپا اعلام کرد که دو خودروی شاهین و کوییک نیز در بورس کالا عرضه خواهند شد. به گفته علی تیموری، عرضه محصولات سایپا در بورس کالا محدود به شاهین و کوئیک نخواهد شد و تصمیم داریم که محصولات جدیدی را که این شرکت تا سال آینده وارد بازار می کند، از طریق بورس کالا عرضه کنیم.
آن طور که تیموری می گوید، شرکت سایپا برنامه ریزی کرده است که تا بهمن ماه سال 1402 8 خودروی جدید را به بازار عرضه کنند. این محصولات شامل آریا، سهند، اطلس و یک مدل ون خواهد بود که قرار است پس از عرضه، از طریق بورس و در فرآیندی خارج از قرعه کشی به بازار عرضه شوند. بنابراین سایپا برنامه ریزی کرده تا خودروی کوییک را نیز از مسیر بورس کالا به دست متقاضیان برساند.
این مدیر خودروساز گفته است که ابتدا عرضه کوییک اتومات در بورس کالا در دستورکار قرار گیرد و بعد از ان سایر مدل های این خودروی هاچ بک (بدون صندوق) یعنی کوییک معمولی، کوییک R و کوییک S نیز در بورس کالا در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا پیش بینی می کند به زودی خودروهای تولید انبوه نیز در سازوکار بورس کالا عرضه شود و این روش مطمئنا بهترین سازوکار کشف قیمت منصفانه برای شرکتها و مصرف کنندگان خواهد بود.
پیش از سایپا بهمن موتور و ایران خودرو نیز، در نظر دارند که محصولات خود در بورس کالا عرضه کنند. خودروسازی بهمن موتور نیز سه محصول سواری خود یعنی دیگنیتی، فیدلیتی تیپ 1 و فیدلیتی تیپ 2 را از مسیر بورس کالا به فروش رساند. همچنین ایران خودرو نیز هایما S7 را به بورس کالا برد. بهمن موتور در مجموع 600 دستگاه خودرو فروختند و ایران خودرویی ها نیز 500 دستگاه از محصول مونتاژی چینی خود را در بورس کالا عرضه کردند.