1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و برسی جتا VS5، همه چیز درباره محصول مشترک چین و آلمان!

تست و برسی جتا VS5، همه چیز درباره محصول مشترک چین و آلمان!

3 مرداد 1403
  • 0

فولکس جتا VS5؟ خودروی چینی جتا VS5؟ یا شاید چیزی مابین این دو؟ اگر با گشتی در بازار خودرو، وبسایت های مختلف و پیچ های اینستاگرامی ذهن شما نیز مشغول این موضوع شده که بالاخره جتا VS5 آلمانی است یا چینی و یا اصلا محصولات جتا چه خودروهایی هستند بهتر است این مطلب و ویدیوی بررسی تخصصی Car.ir را از دست ندهید!

 

نام جتا در اصل متعلق به یک سدان اقتصادی ساخت فولکس واگن آلمان است. خودرویی که می توان آن را در دسته بندی محصولاتی نام آشناتر نظیر کیا سراتو و تویوتا کرولا قرار داد. نسل دوم فولکس جتا در بازار چین تبدیل به خودرویی بسیار محبوب و پرفروش برای قشری از جامعه شد که به دنبال خرید یک سدان اقتصادی با کیفیت غربی بودند؛ در حدی که شرکت FAW با همکاری فولکس خط تولید آن را راه اندازی کرد تا این خودرو در بازار چین مونتاژ شود.

پس از گذشت مدتی، فولکس واگن به قصد افزایش سهم خود از بازار عظیم خودرو در چین، تصمیم به تاسیس یک شرکت جدید در چین گرفت و "جتا" متولد شد.

03.webp

فولکس واگن که قبلا محصولات خود را با برندهایی نظیر اشکودا و سئات با قیمتی ارزان تر و طراحی های متفاوت به بازارهای جهانی عرضه کرده بود، این بار همین سیاست را برای بازار چین اجرا کرد. برند جدید گروه فولکس واگن به علت محبوبیت فولکس جتا در بازار چین، جتا نام گرفت و اولین محصول آن نیز جتا VA3 بود که در واقع فیس لیفت همان فولکس جتا محسوب می شود.

فولکس واگن اما در برند جدید خود یک شریک چینی نیز دارد، مجموعه FAW که خط تولید خود را با فولکس شریک شده تا محصولات جتا را با همکاری فولکس در چین تولید کند.

با این حساب باید گفت که Jetta یک برند چینی است که در چین زاده شده و هدف آن نیز بازار داخلی چین است. با این حال، این برند نیز همانند اشکودای چکی و سئات اسپانیایی، عضوی از مجموعه فولکس واگن محسوب می شود و به طور مستقیم از تکنولوژی ها و قطعات این غول آلمانی استفاده می کند.

02.webp

 

نگاهی به جتا VS5

جتا VS5 دومین محصول از برند جتا است که روی پلتفرم MQB–A1 فولکس واگن توسعه یافته. این پلتفرم مشترک با محصولاتی مشهور نظیر فولکس واگن تائوس، سئات آتکا و اشکودا کاروگ است.

پس از آزادسازی واردات خودرو در سال 1401، شرکت ماموت خودرو که نماینده رسمی فولکس واگن در ایران محسوب می شود، اقدام به واردات محصولات جتا به ایران کرد. انتخاب جتا به علت قیمت پایین تر آن نسبت به محصولات فولکس بود که همگی از سقف 20 هزار دلاری واردات خودروی نو گران تر بودند.

 

مشخصات فنی جتا VS5

جتا VS5 از یک موتور 4 سیلندر 1.4 لیتری توربو TSi متعلق به گروه فولکس بهره می برد که با کد EA211 شناخته می شود. این موتور می تواند حداکثر 148 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند و توان تولیدی خود را از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو خودرو منتقل می کند. در تست شتاب جتا VS5 توسط Car.ir، شتاب 0 تا 100 این خودرو 10.37 ثانیه بدست آمد.

جتا VS5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز مجهزند.

06.webp

ایمنی و امکانات رفاهی جتا VS5

جتا VS5 به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. این خودرو همچنین در زمینه امکانات کمک رانندگی از مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی به همراه کروز کنترل هوشمند ACC بهره می برد و خبری از سایر رادارها و تجهیزات کمک رانندگی در این خودرو نیست.

 

ویدیو تست و بررسی جتا VS5

با وجود تمام موارد بیان شده در این صفحه، یک بررسی متنی هیچ وقت نمی تواند جای یک بررسی عملی واقعی را بگیرد! به همین علت جتا VS5 را به طور کامل بررسی کرده و این خودرو را با فولکس تیگوان مشهور نیز مقایسه کردیم تا به تفاوت های میان این دو پسرعمو پی ببریم. ویدیو تست بررسی جتا VS5 را در Car.ir ببینید.

منبع Car.ir


نظرات