تویوتا از نساجی شروع کرد و اکنون سودآورترین و پرفروشترین خودروساز جهان است. صدها میلیون نفر از خریداران تویوتا در سراسر جهان از دوام و قابلیت اطمینان خودروهایی که در طول 80 سال ساخته شدهاند، میتوانند سخن بگویند. حالا مجله کار اند درایور فهرستی از 15 خودروی به یادماندنی و تأثیرگذار تویوتا را آماده کرده است. این خودروها را ببینید:
یکی از پرفروشترین مدلهای لکسس که یک شاسیبلند لوکس اندازه متوسط محسوب میشود. این خودرو آغازگر سلطه لکسس روی کراس اورهای متوسط لوکس محسوب میشود.
با اندازه ای کوچکتر و معقولتر از سری F فورد، به عنوان اولین وانت فول ساز تویوتا
اولین پیروزی تویوتا در مسابقات ناسکار آمریکا با این مدل رقم خورد.
قرار گیری پیشرانه در عقب این خودروی دو نفره، یک خودروی اسپرت دوست داشتنی را در دهه 80 رقم زد.
سیستم تعلیق کاملاً مستقل و موتور هیجانانگیز 208 لیتری DOHC شش سیلندر خطی، بهترین صندلیها و چرخهای 14 اینچی این خودرو را در بین ده خودروی برگزیده سال قرار داد.
این خودرو به شدت ساده و سبک وزن با نیروی 112 اسبی و موتور 16 سوپاپ یکی از اعضای افسانه ای خانواده پرفروشترین خودروی تاریخ است.
با هدف تولید بهترین خودروی اسپرت جهان ساخته شد. فیبر کربن، موتور ده سیلندر 4.8 لیتری و ردلاین در دور 9000 و قدرت 553 اسب بخاری برای خودرویی که 375 هزار دلار قیمت داشت.
با فرمول طراحی فورد موستانگ و با قسمتهای مکانیکی عاریه گرفته شده از کارینا، از خودروهای معمولی فاصله گرفته و نشان از جاه طلبیهای تویوتا در دهه 70 داشت.
سدان لوکس شماره یک تویوتا با برندی متفاوت که مرسدس بنز را به گوشه رینگ هدایت کرد. آوازه این خودروی هشت سیلندر 250 اسبی که قیمتی حدود 35 هزار دلار داشت به سرعت در جهان پیچید.
نسل چهارم سوپرا یک موشک واقعی بود که با موتور توربوی 320 اسبی با سوپراسپرت ها هماوردی میکرد.
تویوتا یک بازیگر حاشیه ای در بازار آمریکا بود. اما با ورود کرونا بازی عوض شد. خودرویی که به سرعت تبدیل به خودروی خانواده شد و اعتماد مشتریان را جذب کرد.
ظریف و زیبا، طراحی شده همچون جواهر با موتور شش سیلندر و برجسته تبدیل به اولین خودروی کلاسیک اسپرت ژاپنیها شد. تنها 351 و شاید 337 دستگاه از این خودرو ساخته شد.
سربازی که از هر ناهمواری میگذرد. خودرویی که لوکس نبود اما سخت جان و مطمئن بود. در کارهای کشاورزی و نظامی یکی از بهترین انتخابها محسوب میشد.
این مدل نسبتاً ناشناخته برای ما ایرانیها هم یک وانت کوچکتر از تاکوما با 85 اسب بخار نیرو بود.
این خودرو در واقع اولین تویوتای واقعا آمریکایی است. سدان برجسته ای که اندازه ای کوچکتر از لکسس LS دارد و به همین دلیل آن را بچه لکسس مینامیدند. اندازه بزرگ و سلیقه آمریکایی در طراحی باعث شکافتن رکوردهای فروش در بازار شد.
شما با شنیدن نام تویوتا، به یاد کدامین مدلهای آن میافتید؟