سوناتا LF هفتمین نسل از خانواده سدان های سایز متوسط هیوندای است که از سال 2015 به بازارهای جهانی عرضه شد. سوناتا از همان ابتدای عرضه برای رقابت با سدان های سایز متوسط پرفروشی نظیر تویوتا کمری و هوندا آکورد معرفی شد و در نسل های اخیرش توانست تبدیل به رقیبی سرسخت برای این خودروها شود. سوناتا LF در دو تیپ بنزینی و هیبریدی به بازار عرضه شد و در سال 2017 نیز فیس لیفت شد.
بررسی مشخصات فنی
سوناتا LF بنزینی مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 2/4 لیتری شده که توانایی تولید 178 اسب بخار قدرت و 225 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این خودرو از نوع 6 سرعته اتوماتیک است که قدرت پیشرانه خودرو را به چرخ های جلو منتقل می کند. شتاب اعلام شده برای این خودرو 9/9 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی نیز 8/5 لیتر در هر صد کیلومتر است.
حجم موتور | ۲۳۰۰ سی سی |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها / سوپاپ | ۴ / ۱۶ |
سیستم حرکتی خودرو | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری با پاشش چند نقطه ای |
حداکثر قدرت | 178 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی | 225 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
ظرفیت باک | ۷۰ لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | ۶ دنده |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو و عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | سیستم تعلیق مستقل مولتی لینک |
حداکثر سرعت | 208 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 | 9.9 ثانیه |
صرف سوخت شهری | 12.7 لیتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 6.4 لیتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 8.5 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP | ۵ |
امکانات رفاهی
این خودرو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی به مواردی همچون کروز کنترل، دوربین دید عقب، سیستم مدیریت هوشمند مصرف سوخت، سقف پانوراما، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسورهای عقب، جلو، باران و فشار باد تایر، رادار نقطه کور، نمایشگر۷ اینچی، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای عقب، حافظه صندلی، گرمکن فرمان، آینه وسط الکتروکرومیک، چراغ چرخشی، سیستم صوتی اینفینیتی، ۶ کیسه هوا، سیستمهای ترمز و پایداری متنوع، اتوهلد، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدود کننده و پشت سریهای فعال مجهز شده است.
کیسه های هوا | مجموعا 6 عدد ( راننده، سرنشین، جانبی راننده و سرنشین، پرده ای ) |
سیستم های پایداری و کمک راننده | سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود به خودرو بدون کلید و استارت دکمه ای |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | دارای فرمان 3 حالته الکتریکی |
نوع غربیلک | تلسکوپی |
سیستمهای تهویه مطبوع | اتوماتیک دو منطقه ای |
سیستم صوتی و تصویری | دارای سیستم صوتی اینفینیتی با 8 بلندگو |
سیستمهای مولتی مدیا | صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، دارای ورودی usb، بلوتوث، aux |
سیستم صندلیهای جلو | صندلی های جلو دارای تنظیم برقی و حافظه، دارای گرمکن و سردکن |
سیستم صندلیهای عقب | قابلیت نصب آسان صندلی کودک (ISOFIX)، قابلیت تا شوندگی صندلی های عقب 40/60، دارای گرمکن صندلی های عقب |
سیستم آیینه ها | آیینه های جانبی برقی تاشو و آینه الکتروکرومیک وسط |
سیستم شیشه ها | برقی |
سیستم های سقف | پانوروما |
سیستم روشنایی جلو | زنون (HID ) / اتو لایت و روششنایی در روز |
سیستم روشنایی عقب | ال ای دی |
سنسورهای پیش فعال | رادار نقطه کور ، سنسور باران |
سیستم های کمک رانندگی | سنسور جلو و عقب ،دوربین عقب ،کروز کنترل |
طراحی ظاهری
نسل هفتم هیوندای سوناتا از نظر طراحی نسبت به نسل ششم این خودرو که فروش بسیار خوبی را تجربه کرد، کاملا تغییر کرده و هیوندای تلاش کرده تا با ساده تر و محافظه کارانه تر کردن ظاهر خودرو، چهره ای متفاوت از چهره فضایی و حجیم سوناتا YF برای محصول جدید خود بسازد. در نمای جلوی سوناتا LF بنزینی چراغ های اصلی طراحی کشیده و نسبتا خشنی دارند و جلوپنجره نیز طراحی کشیده و چند ضلعی دارد که با خطوط کرومی افقی تزئین شده است. سپر خودرو میزبان چراغ های مه شکن به همراه یک قاب کرومی است و با خطوط زیادی نیز طراحی شده است.
نمای بغل این خودروی سدان متوسط طراحی سادهای دارد که هماهنگ با دیگر قسمت های خودرو است. یک خط از انتهای چراغ عقب شروع شده و با عبور از بالای دستگیره درب ها تا روی گلگیر جلو ادامه پیدا کرده است. روی رکاب خودرو یک قسمت کرومی تعبیه شده و همچنین دورتادور شیشه درب ها نیز یک خط کروم کشیده شده که تا انتهای چراغ جلو کشیده شده است.
در نمای عقب خودرو همان طراحی محافظه کارانه جلو تکرار شده است. چراغ های عقب به صورت دو تکه با خطوط شکسته زیادی طراحی شده و گرافیک داخلی قابل قبولی دارند. درب صندوق در قسمت بالا میزبان یک برآمدگی شبیه به باله است و در انتها نیز با یک خط برجسته طراحی شده است. سپر خودرو ظاهر نسبتا سادهای دارد که در قسمت پایین میزبان یک دیفیوزر مشکی رنگ و دو خروجی واقعی اگزوز است.
طراحی کابین
داخل کابین سوناتا LF بنزینی شاهد یک طراحی رسمی و نسبتا بروزی نسبت به سن و سال خودرو هستیم. قسمت میانی داشبورد داخل یک کادر قرار گرفته که به سمت راننده مایل شده و در بالاترین قسمت آن یک صفحه نمایش و خروجی های تهویه مطبوع قرار گرفتهاند. بخش های بعدی نیز به ترتیب میزبان سیستم کنترل مولتی مدیا و بخش سیستم تهویه مطبوع خودرو هستند. غربیلک فرمان طراحی 4 شاخه دارد و بر روی آن کلیدهای کروز کنترل و سیستم مالتی مدیا قرار گرفته اند. پشت آمپر خودرو نیز به صورت ترکیبی آنالوگ و دیجیتال است که روشنایی و خوانایی مناسبی دارد. متریال کابین کیفیت مناسبی دارند و فضای سرنشینان در دو ردیف خودرو قابل قبول و راحت است.