دنا پلاس توربو اتوماتیک 1393-1399

کشور
ایران ایران
کارخانه سازنده
---
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
توقف فروش
قیمت بازار
ناموجود
از مزایای دنا پلاس توروبوشارژ می‌توان به امکانات رفاهی پرطرفدار، ظاهری جذاب برای بازار ایران، خدمات پس از فروش خوب، مشخصات فنی قابل قبول و بازار دست دوم مناسب اشاره کرد. در مقابل از معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک می‌توان به کیفیت ساخت پایین، استهلاک بالا و ایمنی متوسط اشاره نمود.
دنا پلاس توربو اتوماتیک مجهز به همان موتور EF7 tc است که 1700cc حجم دارد. این موتور توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین این خودرو به یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک مجهز شده که وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ های جلو را بر عهده دارد.
مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک
205 KM/H
حداکثر سرعت
10 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1645 سی سی
نوع موتور
بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک تیپ ترونیک
مصرف سوخت ترکیبی
8.17 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1400 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/R16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/55R16
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)215 نیوتن متر در 2200 - 4800 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)90.9 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک60 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
روغن مناسب برای خودرو10w40 SM
روغن مناسب برای خودرو 210w40 SN
روغن مناسب برای خودرو 35w40 SM
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباکسل نیمه صلب
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت205 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)10 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی-
امکانات رفاهی دنا پلاس توربو اتوماتیک
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 عدد (راننده و سرنشين جلو )
سیستم های امنیتی و حفاظتیسيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز - قفل مرکزی با ریموت
سیستم فرمان و هدایت پذیریدارای فرمان برقی
نوع غربیلکفرمان تلسکوپی - روكش چرمي با دوخت قرمز مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و بلوتوث موبايل و كروز كنترل
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک دارای کانال تهویه برای سرنشینان عقب - نمايشگر دماي محيط
سیستم صوتی و تصویری6 عدد (بلندگوی جلو - عقب و توییتر در ردیف جلو)
سیستمهای مولتی مدیاداراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي 7 اینچی با رهياب (GPS) و بلوتوث موبايل، دراری پورت USB
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرم و پارچه - كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع - جابجايي‏ هاي صندلي‏ راننده در 8 جهت (6 جهت برقی و 2 جهت دستی) و سرنشين جلو (4 جهت برقی و 2 جهت دستی) - پشت سري صندلي‌هاي جلو با تنظيم ارتفاع و زاويه _ دارای زير آرنجي - چراغ روشنايي فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرم و پارچه - امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (Isofix) - دسترسی به صندوق عقب از داخل - زیر آرنجی
سیستم آیینه هاآينه هاي جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده برقی - آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد
سیستم شیشه هاتنظيم شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي، دارای پاور ویندوز و آنتی ترپ، دارای گرمکن شیشه عقب، شیشه های عقب دودی
سیستم های سقفسان روف 2 حالته
سیستم روشنایی جلوچراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون و چراغ‌ روز (Day Light) - امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ از داخل کابین - دارای مه شکن جلو - سيستم روشنايي موقت در محيط هاي تاريك
سیستم روشنایی عقبچراغ مه شکن عقب - چراغ خطر نئون
سنسورهای پیش فعالهشداردهنده موانع عقب، سیستم پایش فشار باد ها TPMS
سیستم های کمک رانندگیدوربین دید عقب - کروز کنترل -

دنا پلاس در سال 1395 پس از حواشی فراوان بالاخره توسط ایران‌ خودرو معرفی شد و شرکت این خودرو را از سال 1396 به بازار عرضه کرد. دنا پلاس را شاید بتوان مهم‌ترین خودروی تولید شده توسط ایران‌خودرو تا به اکنون دانست. خودرویی که نسخه بروز شده دنا بود و در چند تیپ طی سال‌های اخیر رونمایی شد و به فروش رسید. در این صفحه به بررسی مشخصات دنا پلاس توربو اتوماتیک می پردازیم.

 

نماس سه رخ عقب دنا پلاس توربو اتوماتیک.jpg

 

دنا که خود نسخه فیس‌لیفت شده سمند است با وجود ظاهری جذاب‌تر از سمند و حتی سورن و البته مشخصات فنی قابل قبول مورد استقبال خوبی قرار گرفت، اما ایران خودرو خیلی زود تصمیم گرفت با اعمال تغییراتی جزئی، ظاهری بروزتر برای این خودرو ایجاد کند و فیس‌لیفت جدید دنا را تحت عنوان دنا پلاس به بازار عرضه کند. این تغییرات که باعث شد دنا در بخش طراحی و امکانات از رقبای خود و خصوصا چینی ها عقب نماند، و البته جوانانی که خواهان خرید خودرویی با ظاهر تهاجمی و جذاب تر بودند، یا ارگانهایی که به دنبال یک خودروی داخلی تشریفاتی به عنوان جایگزین پژو پارس بودند را به سمت خود بکشاند.

 

سه رخ جلو دنا پلاس توربو شارژ.jpg

 

دنا پلاس توربو اتوماتیک قرار بود در سال 98 به بازار عرضه شود اما مشکل بزرگی به نام تحریم و به تبع آن مشکلات تامین قطعات جلوی آمدن آن به بازار را گرفت. برجسته‌ترین مانعی که دنا پلاس توربو اتوماتیک ایران خودرو تا کنون با آن مواجه بوده است جعبه دنده آن است که در ابتدا کمپانی فرانسوی بلژیکی پانچ تامین این قطعه را برعهده گرفت اما به علت تحریم‌ها این اتفاق عملی نشد. سپس ایران خودرو بصورت واسطه ای به سراغ کمپانی هیوندای پاورتک رفت که باز هم به سد تحریم‌ها برخورد. سرانجام ایران خودرو با شرکت دانگ اتومبیل ( DAE ) که یکی از تولید کننده‌های اصلی شرکت هیوندای پاورتک است، به توافق رسید تا بالاخره دنا پلاس توربو اتوماتیک به خط تولید برسد. البته در ابتدا قرار بود نامی از هیوندای پاورتک برده نشود اما بنا به دلایلی نام این کمپانی در کنار DAE روی گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک ثبت شد.

  بررسی طراحی ظاهری

همانطور که ذکر شد، دنا پلاس توربو اتوماتیک از نظر ظاهری جز چند تغییر جزئی تفاوت دیگری با سایر تیپ های دناپلاس ندارد. در نمای جلو همان شکل جذاب دنا را با گرافیک بروزتر چراغ ها می بینیم. همچنین چراغ های روز یا همان دی لایت نیز به چراغ های جلو اضافه شد. جلو پنجره این خودرو توسط قسمت مشکی رنگ پلاک به دو قسمت تقسیم شده است که شکل کلی خودرو را کمی اسپرت تر جلوه می دهد. اما ایرادات طراحی و مونتاژی همچنان  گریبان گیر دنا پلاس توربو اتوماتیک هستند.  محل بسته شدن کاپوت خودرو در بالای جلو پنجره اکنون توسط ایران خودرو با یک نوار پلاستیکی پر شده ولی کماکان فاصله میان جلو پنجره و کاپوت در سمت چراغ های جلو قابل توجه است!

در نمای جانبی آن رینگ های جدید و 5 پیچ را مشاهده میکنیم که در کنار زیبایی که به نمای جانبی بخشیده اند، بر ارتقای هندلینگ و فرمان پذیری هم نقش خواهند داشت. این خودرو از نمای جانبی هم بخاطر اضافه شدن خط شانه عضلانی تر از دنای معمولی شده است.

 در بخش طراحی عقب خودرو همان طراحی دنا حفظ شده و تغییر چشمگیری دیده نمیشود و تنها  گرافیک چراغ های عقب جذاب تر و بروزتر از دنا شده اند، چراغ های LED دنا هم که انتقادات زیادی به نور غیر استاندارد آنها شده بود اکنون جای خود را به چراغ های LED طیفی جدید داده است.

 

عکس دنا پلاس توربو اتومات.jpg

 

  مشخصات فنی دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک

در دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ایران خودرو خبری از موتور جدید نیست و همان موتور معروف EF7tc با 7/1 لیتر حجم موتور مجهز به فناوری توربو شارژ در این خودرو قرار دارد. این موتور میتواند قدرتی معادل 150 اسب بخار و گشتاوری معادل 215 نیوتن متر را تولید کند. اما نکته مثبت دیگر این خودروی جدید ملی همان جعبه دنده‌ای است که در بالا ذکر شد. خوشبختانه در این خودرو خبری از گیربکس CVT نیست و شاهد استفاده از یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک هستیم.

 

موتور دناپلاس توربو شارژ.jpg

 

البته که طبق گفته مهندسین ایران خودرو جلوبندی دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک با سایر تیپ های دنا و دناپلاس متفاوت شده که آن هم بخاطر جا دادن جعبه دنده 6 سرعته خودکار روی این خودرو بوده است. ترمز های این مدل دنا پلاس در هر چهار چرخ دیسکی هستند و نکته مثبت دیگر در این خودرو نیز وجود فرمان کمکی برقی است که استهلاک کمتری نسبت به فرمان هیدرولیکی دارد. در حالت کلی رانندگی با دنا پلاس توربو اتوماتیک رضایت بخش است. در بحث شتاب گیری تفاوت خاصی میان نسخه اتوماتیک با دنده ای وجود ندارد، دنده ها خیلی نرم تعویض میشوند و هماهنگی خوبی میان موتور و جعبه دنده این خودرو وجود دارد، ضمن اینکه مشکل تقه زدن بعضی از جعبه دنده های CVT یا AL4 را هم ندارد.

از نکات منفی دنا پلاس توربو اتوماتیک این است که ترمز های این خودرو هنگامی که پس از شتابگیری و در سرعت های بالا اقدام به ترمز گیری می کنید عملکرد رضایت بخشی ندارند. نقطه ضعف دیگر این خودرو هم این است که متاسفانه هنوز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مجهز نشده و ممکن است که این مورد در سرعت های بالا به طور مداوم حس شود.

مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس اتومات توربو شارژ هم توسط ایران خودرو ۶٫۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و مصرف سوخت شهری آن کمی بیشتر از ۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در شرایط استاندارد است. همچنین این خودرو استاندارد آلایندگی یورو 5 را داراست. دناپلاس توربو اتوماتیک از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با نسخه های دیگر دناپلاس ندارد و فقط دو نوشته 6AT و توربو به آن اضافه شده که تنها از همین دو مورد می توانید تشخیص دهید که دناپلاس مورد نظرتان توربو اتوماتیک است یا نیست.

 

صندوق عقب دناپلاس توربو سفید.jpg

 

طبق جدیدترین گزارش ارزشیابی کیفی خودرو که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر میکند سطح کیفی این خودرو 5 ستاره کیفی است.



  بررسی کابین و فضای داخلی

 داخل کابین این خودرو تفاوت زیادی با دنا معمولی دیده نمی شود و تنها در طراحی دسته دنده و البته وجود دوخت های قرمز در قسمت هایی از کابین تغییرات رخ داده‌اند.

طراحی بخش های مختلف کابین با هم همخوانی دارند و در کل این سبک طراحی با اینکه کمی قدیمی شده اما هنوز نمره قابل قبولی را میگیرد. فضا برای هر سرنشینان جلو مناسب طراحی شده اما فضای ردیف عقب نسبت به پژو 405 و سمند محدود تر است. 

 

داشبورد دناپلاس توربو شارژ اتوماتیک.jpg

 

مانیتور در بهترین قسمت ممکن قرار گرفته است و همچنین دریچه های سیستم تهویه مطبوع جلو نیز در جای مناسبی قرار گرفته اند.

 

لیور دنده دنا توربو پلاس اتوماتیک.jpg

 

وجود دریچه های سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب هم از نکات مثبت کابین دنا پلاس است که پرتاب باد خوبی را هم دارند. شکل کلی درب ها و شیشه های جانبی دناپلاس نسبت به دنای معمولی تغییر کرده است و ارتفاع شیشه های عقب کمتر شده اند اما با این حال نور خوبی در فضای کابین وجود دارد و احساس تنگی به سرنشینان عقب وارد نمیشود.

 

  امکانات رفاهی و ایمنی دنا پلاس اتوماتیک

این خودرو در حال حاضر تنها در یک تیپ به بازار کشور عرضه میشود. این نسخه رینگ آلومینیومی 16 اینچی 5 پیچ جدید را داراست و 4 کیسه هوا در آن قرار داده شده است. سانروف، چراغ های روز، مانیتور، سنسور و دوربین عقب، فرمان برقی، صندلی های راننده و شاگرد برقی، آینه های تاشو برقی، راهنمای تعویض لاین، کروز کنترل، حالت رانندگی اسپرت و برفی جعبه دنده و فرمان چرمی از دیگر امکانات ماشین دنا پلاس توربو اتوماتیک است.

از دیگر تجهیزات این خودرو میتوان به تنظيم زاويه نور چراغ ‏هاي جلو از داخل، دسته دنده طرح جديد با گردگير با دوخت قرمز، سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر)، سيستم روشنايي موقت در محيط هاي تاريك، نمايشگر دماي محيط، آنتن سقفي جديد طرح کوسه ای به همراه سيستم GPS و جا عینکی اشاره کرد.

 

فرمان دناپلاس توربوشارژ.jpg

 

  بررسی بازار و قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک

با توجه به اینکه در اکثر اوقات، بازار خرید و فروش خودروهای داخلی همواره داغ بوده، دنا پلاس هم از این قاعده مستثنی نبوده و از همان ابتدای عرضه به بازار با استقبال خوبی مواجه شد و اکنون هم با وجود قیمت های بالا خریداران خود را دارد. قیمت کارخانه دنا پلاس توربو اتوماتیک از زمان عرضه به بازار تاکنون تغییرات زیادی داشته است. از تابستان سال 1399 که قیمتی معادل 290 میلیون داشت تا زمستان 1400 که برچسب قیمتی معادل 393 میلیونی را در قالب طرح های فروش فوری و تحویل 3 ماهه را بر پیشانی خود می بیند.

  

  نتیجه گیری

دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به پژو پارس و سمند سورن و حتی خود دنا یک سر و گردن بالاتر است. این خودرو با توجه به اینکه از نظر پلت فرم یک خودروی قدیمی به حساب می آید اما بخاطر قیمتی که دارد تنها خودروی چری آریزو 5 تنفس طبیعی با جعبه دنده دستی از معدود رقبای صفر کیلومتر دنا پلاس توربو اتوماتیک است. اما در دسته خودرو های دست دوم رقبایی همچون چری آریزو 5 توربو و با قیمت کمی بیشتر بسترن B30 میتوانند به رقابت با دناپلاس توربو اتومات بپردازند.

گالری ویدیوها
مشخصات و بررسی دنا پلاس
نظرات کاربران
عباس
عباس
11 مرداد 1403
چقدر این ماشین افتضاح هست. هر چی بگم کم گفتم. سه سال هست دارمش. 30 هزار تا کار کرده. باید کم کم عوضش کنم. ایراد برقی فراوان کولر دلبخواهی روشن میشه. چراغ های