جک J4 یا همان jac j4 یک خودروی سدان کوچک شهری سگمنت B است که توسط کمپانی JAC چین تولید می شود. این خودرو که در بازار چین با نام Heyue A30 نیز شناخته شده در سال 2012 در نمایشگاه گوانژو چین رونمایی شد و از سال 2013 روی خط تولید رفت. هدف عمده تولید این خودرو بازار چین و آمریکای لاتین بود؛ اما از سال 1397، کرمان موتور که تجربه خوبی از فروش سایر خودرو های برند JAC مانند S5 بدست آورده بود و پس از توقف تولید J5 خودرویی برای رقابت با سدان های میان رده موجود در بازار نداشت، J4 را به بازار ایران معرفی و مونتاژ آن را در یک تیپ با موتور 1.5 لیتری و گیربکس اتوماتیک آغاز کرد.
طراحی ظاهری
جک J4 سدان جمع و جوری است و از برادر بزرگترش یعنی جک J5 ابعاد کوچکتری دارد. با این وجود طراحی این خودرو به طور کلی مقداری حجیم است و از خطوط بدنه برجسته در آن به خوبی استفاده شده و البته طراحان آن هماهنگ بودن اجزا در ظاهر J4 را به خوبی اجرا کرده اند.
در نمای جلو، جک J4 کاملا چهره یک خودروی شرقی را دارد. چراغ های آن بادامی شکل هستند و نمای قشنگی را در ترکیب با گلگیر های پهن جلو ایجاد کرده اند. جلو پنجره کرومی رنگ هم هارمونی خوبی با سپر خودرو ایجاد کرده است.
نمای کناری J4 ظاهر شکیلی دارد؛ دو خط در بالا و پایین در ها از جلو به عقب رفته اند، ارتفاع کوتاه شیشه های کناری نیز به زیبایی این نما کمک شایانی کرده اند، اما تایر های 15 اینچی J4 کمی برای ابعاد خودرو کوچک هستند و مانند دیگر محصولات JAC، نتوانسته اند به خوبی فضای گلگیر ها را پر کنند.
در قسمت عقب، جک J4 مقداری لاغر اندام تر به نظر می رسد که دلیلش کمتر بودن عرض گلگیر ها و عرض کم تایرها به نسبت ابعاد بدنه است. چراغ های عقب طراحی هماهنگی با چراغ های جلو دارند و زه کرومی رنگ استفاده شده روی درب صندوق نیز همانند تزئینات کرومی رنگ قسمت جلو، نمای خوبی را به عقب جک J4 بخشیده است.
کابین و فضای داخلی
بر خلاف انتظاری که از ظاهر خودرو می رفت، کابین جک J4 تقریبا جادار است و فضای شانه و پای قابل قبولی در ردیف جلو و عقب این خودرو وجود دارد. در کابین جک J4 از پلاستیک خشک و چرم مصنوعی استفاده شده و این متریال با وجود این که کیفیت متوسطی دارند، کاملا قابل رقابت با سایر خودرو های این کلاس قیمتی است.
غربیلک فرمان خودرو همان غربیلک همیشگی است که در اکثر خودرو های JAC مانند J5 و S5 استفاده شده و بنظر می رسد که کمپانی سازنده علاقه ای به وقت گذاشتن برای طراحی فرمانی متفاوت ندارد. روی فرمان دکمه های کروز کنترل و کنترلر سیستم صوتی به چشم می خورد و پوشش آن نیز چرمی است. در کنسول میانی داشبورد از یک پخش MP3 استفاده شده که صفحه نمایش کوچکی هم برای نشان دادن اطلاعات موسیقی در حال پخش دارد. کمی پایین تر نیز پنل تهویه مطبوع دستی خودرو قرار گرفته که سه اهرم چرخشی امکان استفاده از آن را به سرنشینان می دهند. سه عدد جا لیوانی نیز در میان صندلی های جلو قرار گرفته و اثری هم از استراحتگاه دست در اینجا به چشم نمی خورد.
مشخصات فنی
جک J4 از یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با توان 103 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 143 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه بهره می برد. این نیروی تولید شده توسط یک گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می شود و بر اساس آمار اعلامی، جک J4 را از طی 12 ثانیه از سرعت صفر به صد می رساند. مصرف سوخت جک J4 در حدود 5.8 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است. این خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون برای جلو و اکسل یکپارچه برای عقب استفاده می کند. ترمز های آن نیز در قسمت جلو دیسکی و در قسمت عقب کاسه ای هستند که به سیستم های ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز مجهزند.
امکانات ایمنی و رفاهی
جک J4 در نسخه مجهز به 6 ایربگ، موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده که نشان دهنده امنیت بالای این خودرو هنگام تصادفات است. البته، این خودرو در نسخه مونتاژ ایران فقط به 2 ایربگ راننده و سرنشین جلو مجهز است و ایربگ های جانبی و پرده ای از روی آن حذف شده اند. سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری نیز در این ماشین وجود ندارد که البته با توجه به سطح قیمتی خودرو نمی توان ایراد چندانی به این موضوع گرفت.
امکانات رفاهی جک J4 نیز لیست بلند و بالایی را تشکیل نمی دهد؛ سنسور نور برای روشن کردن خودکار چراغ های جلو، کروز کنترل، کلید های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور کنترل فشار باد تایر ها (TPMS)، آینه های جانبی برقی گرمکن دار، سنسور های پارک عقب و صندلی های مجهز به ISOFIX تنها آپشن های قابل ذکر جک J4 هستند و کمبود امکاناتی مانند سانروف یا مانیتور که جزو آپشن های مردم پسند در بازار ایران هستند در این خودرو احساس می شود.
جک J4 در بازار
جک J4 به مالک خود کیفیت ساخت مناسب، استهلاک کم، شتاب گیری قابل قبول، مصرف سوخت اقتصادی، ایمنی خوب و امکانات رفاهی متوسطی را ارائه می دهد. در این رنج قیمتی خودرو های مانند تندر پلاس اتوماتیک و برلیانس H330 در دسترس هستند و یا می توان با صرف هزینه بیشتری به سراغ پژو 207 سدان اتوماتیک یا دنا پلاس توربو اتوماتیک رفت.
به طور کلی جک J4 خودرویی مناسب برای افرادی است که به دنبال استهلاک کم، مصرف سوخت اقتصادی و در کل هزینه های نگهداری پایین هستند و با ظاهر دمده، امکانات کم و لوازم یدکی گران قیمت تندر 90 هم کنار نمی آیند. اگر چهره نا آشنای این خودرو مورد قبول تان باشد و علاقمند به خودرو های اقتصادی نیز باشید، خرید آن انتخابی معقول در مقایسه با رقبایی مانند برلیانس H330 یا پژو 207 سدان اتوماتیک به نظر می رسد. اما از سوی دیگر اگر پرفورمنس بالا، آپشن های بیشتر و چهره جذاب جزو اولویت های شما هستند انتخاب خودرویی مانند دنا پلاس توربو اتوماتیک در این رنج قیمتی منطقی تر به نظر می آید.
سلام من سه هفته هست ماشین رو تحویل گرفتم ترمزش صدا میداد بردم نمایندگی میگه دیسک ترمز مشکل داره جالب اینجاست که یک هفته میگذره و میگن دیسک ترمز نداریم خنده دار نیست یه چیز به این سادگی رو میگن نداریم بعد تند و تند دارن طرح فروش میذارن واقعا جای تاسف داره
دوستان من این ماشین رو هفت ماهه که دارم و بجز کوبش کمکهای عقب ازش راضی هستم . تنها مشکلی که تا حالا داشتم بابت تامین قطعات از طرف کرمان خودرو بوده. متاسفانه یک تصادف کوچیک از عقب داشتم و سپر و چراغ عقب سمت راست شکست. هر دوی این قطعات رو از چراغ برق با سختی پیدا کردم. دوستان به این نکته توجه کنن که قیمت قطعات این خودرو در حد ماشینهای 800تومنیه.
سلام قیمت نمایندگی جک ۴ چنده ممنون