مزدا 323 GLX، نسخه قبل از فیس لیفت آخرین نسل مزدا 323 با کد اتاق BJ است که در سال های 1381 و 1382 در ایران توسط گروه بهمن مونتاژ می شد. این مدل از مزدا 323 تنها در یک تیپ با موتور 1.6 و گیربکس دنده ای در ایران تولید شد و در سال 1382 جای خود را به نسخه فیس لیفت داد.
طراحی ظاهری
طراحی ظاهری مزدا 323 GLX مانند اکثر خودرو های اواخر دهه 90 میلادی ساده و بی آلایش است که البته این سادگی باعث ماندگاری این خودرو شده و با وجود قدیمی بودن طراحی، هنوز هم خودروی زیبایی به نظر می رسد.
در نمای جلو چراغ های مستطیلی شکل دو تکه با جلو پنجره کوچکی که یک لوگوی کوچک مزدا در بالای آن قرار دارد یک چهره بسیار معمولی برای جلوی مزدا 323 GLX پدید آورده اند.
در نمای کناری نیز طراحی این خودرو بسیار ساده بوده و پهنای گلگیر ها شاید تنها موردی باشد که باعث شده کمی از این سادگی کاسته شود. طبق روال معمول خودروسازی در آن سال ها روی درب ها زه های پلاستیکی مشکی رنگ وجود دارند که با دستگیره درب های مشکی هم رنگ هستند.
نمای عقب این خودرو نیز ساده طراحی شده است؛ چراغ های عقب یک تکه هستند و عرض درب صندوق بسیار زیاد است. سپر عقب نیز ارتفاع کمی دارد که باعث می شود از پشت سر منبع اگزوز و برخی از اجزای سیستم تعلیق نمایان شوند.
کابین و فضای داخلی
کابین مزدا 323 GLX طرحی ساده و بسیار ارگونومیک دارد. فضای داخلی این خودرو به رنگ خاکستری بوده و در تمام نقاط از آن از پلاستیک های نرم و خشک بسیار با کیفیت استفاده شده به طوری که پس از گذشت دو دهه از عمر این خودرو همچنان بی و سر و صدا هستند. فرمان خودرو از نوع 3 شاخه با پوشش پلاستیکی است، در بالای کنسول میانی نیز یک پخش تک دین ساده به چشم می خورد که در زیر آن یک باکس برای قرار گیری وسایل قرار گرفته. البته می توان با برداشتن آن باکس از یک مانیتور در داشبورد این خودرو استفاده کرد.
نکته بسیار خوبی که درباره کابین مزدا 323 GLX وجود دارد، فضا های بسیار زیاد برای قرار دادن وسایل است که حتی برای سنگین ترین استفاده ها نیز کافی هستند. صندلی های این خودرو بسیار راحت بوده و در ردیف عقب نیز فضای سر و پای کافی برای سرنشینان وجود دارد.
مشخصات فنی
مزدا 323 GLX از یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.6 لیتری با کد ZM بهره می برد. این موتور توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 148 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود و در تست شتاب مزدا 323 GLX توسط car.ir، این خودرو صفر تا صدی در محدوده 12.9 ثانیه را به ثبت رساند. قابل ذکر است که این مدل از 323 فاقد سنسور اکسیژن و کاتالیزور بوده و کات آف موتور نیز در دور موتور 6800 دور بر دقیقه اتفاق می افتد.
مزدا 323 GLX در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند که سواری بسیار نرم و هندلینگ خوبی را برای این خودرو به ارمغان می آورند. ترمز های مزدا 323 GLX نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب کاسه هستند. متاسفانه هیچ سیستم کمکی ای نظیر ABS برای ترمز های این خودرو در نظر گرفته نشده است.
مزدا 323 GLX با وزن 1095 کیلوگرمی مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش شهر و اتوبان را تجربه می کند.
امکانات ایمنی و رفاهی
این خودروی جوان پسند موفق به کسب امتیاز A از موسسه تست تصادف IIHS آمریکا شده که نشان از امنیت خوب این خودرو در تصادفات دارد. البته قابل ذکر است که در نسخه های تولید شده در ایران ایربگ های راننده و سرنشین جلو از روی این خودرو حذف شده اند.
در زمینه امکانات رفاهی نیز حداقل امکانات رفاهی مورد نیاز برای یک خودرو را دارد؛ شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی با تنظیم برقی، صندلی راننده با تنظیم 8 جهته دستی، سیستم تهویه مطبوع دستی، و سیستم صوتی ساده با 4 اسپیکر تنها امکانات قابل ذکر در این خودرو هستند.
مزدا 323 GLX در بازار
با گذشت دو دهه از معرفی مزدا 323 به بازار ایران، این خودرو همچنان محبوب خریداران بوده و بازار خرید و فروش داغی دارد. با قیمت یک مزدا 323 GLX می توان خودرو هایی نظیر کیا ریو، رنو ال نود، هیوندای ورنا، پژو 405 و … تهیه کرد که به جرات می توان گفت نمونه سالم مزدا 323 با وجود سن و سال بیشتر از تمام خودرو های ذکر شده سواری، شتاب، هندلینگ و امنیت بیشتری دارد و به علت استهلاک کم، آزار و اذیت خاصی به خریدار خود نخواهد رساند.
سلام مزداچند نوع مدل داره کدام مدل خوبه آخرین باشمش کدامه
سلام به نظر من مزدا 323 از ماشین های چینی بهتر است بالاخره ما هم نمایشگاه ماشیم داریم امتحان کردیم مانند :شتاب و جعبه دنده و خیلی چیز های دیگر