تارا دستی یک خودروی سدان کلاس B است که توسط ایران خودرو طراحی و ساخته شده. این خودرو پلتفرم مشترکی با پژو 301 دارد و در واقع جایگزین 301 در بازار ایران است. ایران خودرو در ابتدا تیپ دنده ای تارا را معرفی و سپس در اوایل سال 1400 به بازار ایران عرضه کرد.
مشخصات فنی تارا V1
تارا دنده ای از یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.6 لیتری ساخت داخل بهره می برد که با کد TU5P یا EC5 شناخته می شود. این موتور توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 144 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. این نیروی تولید شده از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود و بر اساس ادعای ایران خودرو تارا دنده ای را طی 12.5 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. تارا دنده ای در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی و ترمز های دیسکی بهره می برد. این ترمز ها به امکانات کمکی نظیر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی اضطراری (EBA) بهره می برند. مصرف سوخت این خودروی 1150 کیلوگرمی نیز 7 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است.
امکانات ایمنی و رفاهی تارا V1
تارا دنده ای در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده اما اگر این خودرو را با پژو 301 یکسان در نظر بگیریم، می توانیم بگوییم که این خودرو 3 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ دریافت کرده و خودروی بدی در زمینه ایمنی محسوب نمی شود و در واقع از لحاظ ایمنی فاصله معنا داری با سایر خودرو های تولید داخل دارد. تارا دنده ای همچنین از 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو بهره می برد و طبق گفته سازنده ورق های بدنه آن از نوع Dual Phase هستند که استحکام بالایی دارند. همچنین این خودرو با بهره وری از سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HSA) ایمنی ضمن رانندگی را نیز افزایش می دهد.
تارا دنده ای با وجود اینکه تیپ پایه تارا محسوب می شود در زمینه امکانات رفاهی همچنان حرف هایی برای گفتن دارد؛ امکاناتی مانند شیشه بالابر های برقی، آینه جانبی برقی، فرمان برقی EPS مجهز به تلسکوپی و کلید های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سیستم مولتی مدیا، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کامپیوتر سفری، سنسور TPMS، صندلی راننده با تنظیم 6 حالته دستی و سیستم ISOFIX از امکانات قابل ذکر این خودرو هستند.
بررسی طراحی بدنه
تارا دستی با وجود بهره بردن از پلتفرم پژو 301 طراحی ظاهری کاملا متفاوتی با آن دارد و ایران خودرو تلاش کرده تا با طراحی کردن بدنه ای جدید برای تارا دنده دستی، ظاهر منحصر به فردی برای این خودرو به وجود بیاورد و در این امر هم موفق شده، اما اگر تصور می کنید نتیجه این تلاش ها مثبت بوده سخت در اشتباه هستید! تارا دنده ای چهره کاملا متفاوتی دارد که در نگاه اول همه چیز در آن ناهماهنگ به نظر می رسد؛ خطوط حجیم و عضلانی و چهره خاص خودرو همراه هیچ تناسبی با ابعاد آن ندارند و از سوی دیگر چراغ های عقب یک تکه نیز در روز جالب و در شب تقریبا غیر قابل تحمل اند.
در نمای جلو تارا دنده ای از چراغ های کشیده کاسه ای بهره می برد که یک جلو پنجره مشکی رنگ با خط های افقی در میان آن ها قرار گرفته اند. متناظر با جلو پنجره، ورودی هوا روی سپر به چشم می خورد که در در اطراف آن چراغ های مه شکن و دی لایت ها نصب شده اند. کاپوت خودرو نیز بسیار حجیم است و چند خط تیز روی آن از عقب به جلو کشیده شده اند.
نمای کناری این خودرو نیز بسیار اغراق آمیز طراحی شده؛ یک خط برجسته از روی چراغ های جلو تا روی چراغ های عقب کشیده شده و در پایین درب ها نیز یک خط به صورت شیب دار طراحی شده و باعث شلوغ شدن نمای کناری شده است. رینگ های تارا دنده ای از نوع فولادی با قالپاق هستند اما طراحی متفاوت باعث شده تا از دور شبیه به رینگ آلومینیومی به نظر برسند.
نمای عقب تارا دستی احتمالا متفاوت ترین بخش این خودرو است. طراحان ایران خودرو در این نما از چراغ عقب های یکپارچه استفاده کرده اند که در خودرو های ساخت داخل منحصر به فرد است. البته همانطور که پیشتر گفتیم این منحصر به فرد بودن لزوما خبر خوبی به شمار نمی رود؛ زیرا مانند تمامی اجزای طراحی این خودرو، چراغ های عقب آن نیز برای ابعاد بدنه بزرگ به نظر می رسند. به غیر از این، گرافیک داخلی چراغ های عقب باعث می شود که در شب بجای یک نمای خاص و زیبا با یک فاجعه پرنور طرف باشیم! به هر صورت، اگر ایران خودرو تصمیم بگیرد تا گرافیک داخلی چراغ ها را تغییر دهد پیشرفتی قابل توجه در چهره تارا دنده ای در شب بدست خواهد آمد. از چراغ ها که بگذریم، خطوط حجیم و عضلانی در نمای عقب خودرو نیز به چشم می خورند. روی درب صندوق و بالای سپر عقب عقب تارا دنده ای یک برآمدگی به صورت خطی زیر چراغ عقب کشیده. پایین سپر نیز یک دیفیوزر قرار گرفته که مه شکن های عقب را درون خود جای داده است.
بررسی کابین و فضای داخلی تارا دنده ای
برخلاف ظاهر خودرو، کابین تارا دنده ای تفاوت چندانی با پژو 301 ندارد و همین موضوع باعث شده تا طراحی آن منطقی و زیبا به نظر برسد.
ایران خودرو در کابین تارا از متریال با جنس پلاستیک خشک و روکش پارچه ای برای صندلی ها استفاده کرده است. غربیلک فرمان تارا دنده ای از نوع 3 شاخه D کات است و روی آن کلید های مربوط به کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارند. صفحه کیلومتر تارا دنده ای نیز زیبا بوده و در میان آن کامپیوتر سفری برای نشان دادن اطلاعات پیمایش و مصرف سوخت قرار گرفته است. در کنسول میانی داشبورد سیستم مولتی مدیا خودرو و پایین تر از آن سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به چشم می خورند. کلید های شیشه بالابر نیز به سبک برخی خودرو های اروپایی در کنسول میانی قرار گرفته اند و یک جا لیوانی در میان آن ها وجود دارد. صندلی راننده تارا دنده ای 6 جهته دستی است و فضای سر و پای قابل قبولی در هر دو ردیف جلو و عقب وجود دارد. صندوق عقب نیز با 640 لیتر حجم بسیار جادار و مناسب است.
تارا دنده ای در بازار
هنگامی که نام تارا دنده ای در بازار خودروی ایران شنیده می شود، شاید اولین رقیبی که برای این خودرو به ذهن ما می رسید شاهین، محصول جدید سایپا باشد که با موتور 1.5 لیتری توربو شارژ در مقابل تارا دنده ای قد علم می کند. به غیر شاهین، رقیبان دیگری مانند دنا پلاس، برلیانس H330 و پژو 207 اس دی نیز در بازار مقابل تارا دنده ای صف آرایی می کنند.
این خودرو در مقایسه با رقبای خود ایمنی بهتری دارد و وجود سیستم کنترل پایداری در این خودرو یک مزیت غیر قابل انکار است. طراحی کابین منطقی، فضای صندوق و پای مناسب، آپشن های کاربردی و جدید بودن در بازار مزایای تارا دنده ای هستند. اما از سوی دیگر شاهین شتاب و طراحی بسیار بهتری دارد که ممکن است برای برخی دیگر از خریداران نقطه قوت محسوب شود.
در مجموع، اگر چهره عجیب تارا دنده ای برای شما قابل قبول است و احتیاجی به گشتاور بیشتر شاهین ندارید، تارا دستی می تواند یک انتخاب منطقی برای شما در بازار امروز باشد.
خودرو تارا سلام خودرو من از ناحیه گیربکس و کمک های جلو صدا می دهد به نمایندگی مراجعه کردم از ناحیه کمک درخواست قطعه دادند ولی ازناحیه گیربکس اعلام داشتند که خودروهای تارا همه این مشکل را دارند ودراینده رفع عیب می شود مگر مشتری( محل ازمون خطای ایران خودرو هست) که به دست مشتری ماشین بدهید ومشتری عیبش را پیدا کند پس مسئول فنی واستاداردشما ها چه کارهستند(. حتما باید در فضای مجازی تبلیغ کنیم مردم ما اشتباه کردیم خودرو تارا خریدم شمانخرید این خودرو از سرتاپا درای عیب میباشد) مثل خودرو رانا
بهتر خیلی حرف های بی معنی نزنیم که دیگران تکرار میکند وما هم تکرار کنیم شرکت ایران خودرو در حال وما همه دیدم ولی نمی خوایم باور کنیم البته تعداد کمی از ما ایران خودرو با تولید تارا که تا ۷۵ درصد داخلی سازی شده و سال های آینده ۹۵ الی ۱۰۰درصد داخلی سازی میشه ایران خودروتارا اول خودرو ایرانی که وارد بازار اروپا میشه و این یک افتخار همینطور خانواده دنا که پرفروش ترین خودرو در ایران و حتا در جمهوری آذربایجان شناخته شده و این افتخار دوم و ایران خودرو ارتقاع روی محصولاتش داشته از جمله رانا پلاس .سورن پلاس . پژو ۲۰۷سقف شیشه .دنا پلاس توربو اتوماتیک . دنا پلاس توربو با گیربکس ۶سرعت . ارتفاع روی محصولات دیگرش هم داره انجام میده از جمله پژو پارس و سمند ایران خودرو ساخت موتور جدید ۳استوانه رو داشت ارتقاع رو موتور و ساخت گیربکس جدید این به نظر شما نشان پیشرفت نیست
اگه واقعاً یک خودرو ملی هست، دلال ها رو حذف کنید و تخفیف ویژه داشته باشید. نکته مهمتر اینه که واقعاً در مقایسه با خودروهای خارجی با کیفیت تر باشه محصولی رو میشه بعنوان خودروی ایرانی معرفی کرد که حداقل ٪۹۰ قطعات ساخت خود ایران باشه. خودرویی که کمتر از ٪۹۰ قطعات ساخت ایران باشه، خودروی ایرانی هم نیست. مونتاژ هست.