فردا 511 یا همان (FMC 511) نام اولین سدان گروه خودروسازی فردا است. این خودرو در واقع یکی از مدلهای شرکت چینی چانگان با نام السوین است که گروه خودروسازی فردا تصمیم به مونتاژ و عرضه آن به بازار ایران، با نام فردا 511 گرفت. فردا 511 دومین نسل از چانگان السوین است که از سال 2017 روی خط تولید چانگان قرار دارد. گروه خودروسازی فردا پیش از تولید 511 دو کراس اوور فردا SX5 و فردا SX6 را به بازار ایران عرضه کرده است.
خودروی فردا 511 با داخلی سازی 20 درصد روی خط تولید شرکت فردا آمده اما طبق ادعای این شرکت قرار است در آینده داخلی سازی FMC 511 به 40 درصد افزایش پیدا کند. این خودرو تا قبل از عرضه به بازار ایران تجربه حضور در بازار کشورهایی نظیر پاکستان، عربستان و امارات را داراست.
بررسی طراحی ظاهری فردا 511
چند سالی است خودروهای چینی رفته رفته دست از کپی کردن محصولات شرکتهای مطرح برداشته و خود تا حدی صاحب سبک در این زمینه شدهاند. فردا 511 نیز از این قاعده مستثنی نبوده چرا که نسل اول آن از سال 2014 یک فیسلیفت را تجربه کرد که شباهت زیادی به مزدا 3 نیو داشت اما در نسل دومش طراحی خودرو کاملا عوض شد. فردا 511 خودروی خوش خط و خالی است و به علت اینکه طراحی آن در سال 2017 انجام شده است می توان گفت در بحث طراحی، با خودروی بروزی مواجه هستیم.
وقتی به نمای جلوی فردا 511 نگاه کنیم با ظاهری نه چندان هماهنگ مواجه میشویم. چراغهای جلو طراحی تقریبا باریکی دارند و با انحنای زیادی تا روی گلگیرهای جلو کشیده شدهاند. جلوپنجره فردا 511 بزرگ و یک تکه با خطوط شکسته زیاد و متصل به چراغهای جلو، با الهام از خودروهای لکسس طراحی شده که در قسمت انتهایی خود میزبان چراغهای روز خودرو است. سپر جلو نیز بزرگ و عضلانی است و خطوط منحنی زیادی در آن به چشم می خورد. همچنین لوگوی خودروسازی فردا به همراه خطوط کرومی در بالای جلوپنجره خودرو قرار گرفته است.
به نمای جانبی فردا 511 که میرسیم طراحی خوبی را شاهد هستیم. وجود خطوط طراحی متعدد باعث شده که ظاهر نمای جانبی خودرو اسپرت شود. یک خط شانه تیز از انتهای چراغ جلو شروع و تا وسط درب عقب کشیده شده و یک خط دیگر از انتهای چراغ عقب کشیده شده و تا زیر خط شانه ادامه دارد. خط رکاب خودرو نیز خیلی عمیق و با زاویه نسبتا زیاد طراحی شده است.
شیشههای جانبی خودرو اندازه مناسبی دارند و همچنین شیشه درب عقب فردا 511 نیز به صورت یک تکه و بدون لچکی تعبیه شده است، در نتیجه نور خوب و دید مناسبی را برای سرنشینان فراهم میکند.
نمای عقب فردا 511 بر خلاف قسمتهای دیگر خودرو، در اوج سادگی طراحی جذاب و بروزی دارد. چراغهای عقب ظاهر خشن و با ابهتی دارند که شبیه به طراحی نسلهای قبلی خودروهای هیوندای مخصوصا هیوندای الانترا است. درب صندوق اندازه مناسبی دارد و شیشه عقب فردا 511 نیز با زاویه مناسبی طراحی شده و میزبان لوگوی شرکت فردا و محل نصب پلاک، متصل به چراغهای عقب است. سپر عقب فردا 511 مانند سپر جلوی خودرو بزرگ و حجیم طراحی شده و تنها دو شبنما و سنسورهای عقب به همراه یک دیفیوزر مشکی رنگ و ساده روی آن جا خوش کردهاند.
مشخصات فنی فردا 511
فردا 511 به یک موتور 4 سیلندر 1/5 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که فناوریهای مختلفی مانند Blue Core و زمانبندی متغیر سوپاپها را همراه خود دارد. موتور این خودرو توانایی تولید 107 اسب بخار قدرت و 145 نیوتنمتر گشتاور را دارد. از نکات مثبت این خودرو جعبه دنده آن است. فردا 511 میزبان یک جعبه دنده 5 سرعته دو کلاچه (DCT) است که این جعبه دنده وظیفه انتقال قدرت موتور را به چرخهای جلو خودرو را دارد. به لطف جعبه دنده دوکلاچهای که این خودرو دارد تعویض دندههای نرم و هماهنگی بالای موتور با جعبه دنده را شاهد هستیم.
فناوری دیگری که فردا 511 مفتخر به داشتن آن است، NVH نام دارد که این ویژگی سبب میشود تا موتور این خودرو کمترین لرزش و صدا را میان رقبایش داشته باشد. جعبه دنده این خودرو نیز مجهز به حالت اسپرت و تیپ ترونیک (تعویض دنده به صورت دستی) است و همچنین سامانه دستیار کمکی تعویض دنده در این خودرو تعبیه شده است. طبق اعلام شرکت، مصرف سوخت فردا 511 به صورت ترکیبی 6/4 لیتر در هر 100 کیلومتر و شتاب 0 تا 100 این خودرو نیز حدود 15 ثانیه اعلام شده است.
بررسی کابین و فضای داخلی فردا 511
هنگامی که وارد کابین فردا 511 میشویم با طراحی جذابی روبرو هستیم. یک نمایشگر بزرگ در بالاترین قسمت داشبورد بیرون زده است. زیر نمایشگر داخل یک قسمت کرومی خروجیهای سیستم تهویه مطبوع به همراه دکمههای سیستم مالتی مدیا قرار گرفتهاند. قسمت انتهایی داشبورد FMC 511 نیز میزبان بخش کنترل سیستم تهویه مطبوع است.
فرمان فردا 511 فرم خوشدستی دارد و شبیه به خودروهای BMW طراحی شده است. از نکات مثبت فرمان این خودرو طراحی موسوم به D کات است که علاوه بر ظاهر اسپرت، فضای پای بیشتری را برای راننده فراهم میسازد. از نکات مثبت کابین فردا 511 وجود محفظههای مختلف جهت قرار دادن اشیاء مختلف است. بیشتر قسمتهای داشبورد از پلاستیک خشک استفاده شده که کیفیت آن متوسط است. فضای کابین فردا 511 برای سرنشینان جلو مناسب است و محدودیت مکانی وجود ندارد اما در بخش عقب خودرو فضا تنها برای افراد با قد کوچک و یا متوسط ایدهآل است و قدبلندها ممکن است چه از نظر فضای پا و چه فضای سر به مشکل برخورند. فضای صندوق عقب نیز 390 لیتر است که برای استفاده یک خانواده کوچک مناسب خواهد بود.
امکانات ایمنی و رفاهی فردا 511
فردا 511 از نظر امکانات رفاهی در سطح قابل قبول و رضایت بخشی قرار میگیرد و میتواند نظر اکثر خانوادهها به خود جلب کند. این خودرو امکانات رفاهی نظیر: سانروف برقی، سیستم مولتیمدیا با نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین دنده عقب، فرمان برقی با دکمههای کنترل، آینههای جانبی تاشونده با تنظیم برقی، بلوتوث، تهویه دیجیتال، سنسور نور، چراغ روز، بازشوی درب صندوق عقب از روی ریموت، چراغ هدایت مسیر، کامپیوتر سفری، پورت usb و خروجی برق ۱۲ ولت را داراست.
فردا 511 در بخش ایمنی و امنیت نیز در رتبه خوبی قرار دارد و میتوان گفت خودروی قابل اعتمادی است. این خودرو به امکاناتی همچون: کیسههای هوای سرنشینان جلو، سیستم کنترل پایداری، سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، قفل مرکزی و قفل خودکار درها هنگام حرکت، ایزوفیکس و سیستم ایمنی جعبه فرمان در تصادف مجهز شده است.
بررسی بازار و قیمت فردا 511
فردا 511 در بهمنماه 1400 قیمتی حدود 585 میلیون تومان را دارد. این خودرو ابتدا با قیمتی حدود 429 میلیون تومان به بازار ایران عرضه شد و ارزش خرید بالایی داشت اما با گذشت زمان قیمت فردا 511 افزایش یافت. این خودرو از نظر خدمات پس از فروش نیز در رده متوسط رو به پایینی قرار میگیرد اما با بیشتر شدن نمایندگی های این خودرو انتظار می رود تا خدمات پس از فروش این خودرو مطلوب شود.
نتیجه گیری
فردا 511 از نظر امکانات رفاهی، ایمنی، فنی و ظاهری خودروی قابل قبولی است. این خودرو از سواری نسبتا نرمی بهره میبرد و به علت فضای کابین و بار مناسب به درد خانوادهها میخورد. از نکات منفی FMC 511 میتوان به عرضه محدود آن اشاره کرد. رقبای فردا 511 نیز خودروهایی نظیر دنا پلاس توربو و بسترن B30 هستند که کار را برای این سدان چینی سخت کردهاند.
سلام ، ماشین تیت ترونیک داره؟!
بسیار عالی، نرم و روان، اتاق بی صدا، گیربکس فوق العاده دوکلاچه خیس که باعث میشه توی ترافیک خنک بمونه و استهلاک گیربکس رو پایین میاره، الان 6 ماهه سوارم و 13 هزار کیلومتر باهاش رفتم، از همه نظر برام عالی بوده، قبل از این پراید 405 سمند 206 و برلیانس اچ 330 داشتم، به جرات میگم بهترین ماشینم بوده تا حالا...