کینگ لینگ تاگا در تاریخ ۵ تیرماه سال ۱۴۰۱ طی مراسمی در باشگاه دیپلماتیک تهران رسما رونمایی شد. در این مراسم که با حضور مدیران صنایع خودروسازی پادرا و اصحاب رسانه برگزار شد، پیکاپ تاگا H با دو موتور دیزلی و بنزینی و در دو نوع بلند و کوتاه رونمایی شد، طبق اعلام پادرا دیزل مونتاژ این خودرو در سایت گرمسار این شرکت آغاز خواهد شد.
پاییز سال 1400 بود که پس از انتشار چند تصویر از یک پیکاپ جدید و نسبتا بزرگ در تهران که لوگو و نوشتههای آن پوشیده شده بود زمزمههای ورود یک پیکاپ چینی دیگر به حقیقت پیوست. خودروی ذکر شده در اصل همان کینگ لینگ تاگا H بود که محصول مشترک کمپانی ناشناخته چینی کینگ لینگ و کمپانی مطرح ژاپنی یعنی ایسوزو بود.
کینگ لینگ یکی از شرکتهای چینی است که در حیطه خودروهای کار و تجاری فعالیت دارد. سالها قبل این خودروساز چینی همکاری و شراکت خود را با ایسوزو که یک شرکت مطرح ژاپنی است اعلام کرد و از این طریق توانست بازار محصولاتش را گستردهتر کرده و به بازارهای جدیدی راه پیدا کند. یکی از خودروهایی که پس از شروع این شراکت و همکاری متولد شد ماشین تاگا اچ، یک پیکاپ دو دیفرانسیل است که بر مبنای پیکاپ D-MAX ایسوزو و شورلت کلرادو توسعه داده شده و از سال 2017 به بازارهای هدف کینگ لینگ و ایسوزو عرضه شده است.
پس از موفقیت این خودرو در بازارهای جهانی ایسوزو و کینگ لینگ تصمیم به فیس لیفت کردن این خودرو گرفتند. البته لازم به ذکر است که تا قبل از فیس لیفت این پیکاپ دورگه بخاطر تجربه شرکت ایسوزو در ساخت خودروهای دیزلی، تنها با موتور دیزل به فروش میرسید اما پس از فیس لیفت این خودرو با موتورهای بنزینی نیز پا به جاده گذاشت. پس از فیس لیفت نام این خودرو به ایسوزو کینگ لینگ تاگا H تغییر کرد. پس از عرضه نسخه فیس لیفت در بازارهای هدف این خودرو، تعدادی از خودروسازان داخلی نیز به مذاکره با کینگ لینگ برای مونتاژ و عرضه این خودرو به بازار کشور پرداختند.
در فروردین ماه 1401 شرکت پادرا دیزل اقدام به تبلیغات بی سر و صدای ماشین تاگا H کرد تا مشخص شود که کدام خودروساز داخلی موفق به همکاری با ایسوزو – کینگ لینگ شده است. لازم به ذکر است که شرکت خودروسازی پادرا که به پادرا دیزل مشهور است از سال 1392 نماینده کامیون و ماشینهای آتش نشانی TATRA truck (تاترا تراکس) محصول جمهوری چک بوده است.
بررسی طراحی ظاهری
پیکاپ تاگا همانطور که اشاره شد در سال 2017 رونمایی شد و پس از چند سال حضور در بعضی از بازارهای جهانی کینگ لینگ تصمیم به فیس لیفت کردن آن گرفت و یک پسوند H به نام آن اضافه کرد. کینگ لینگ تاگا H در نمای روبرو چهرهای تهاجمی و خشنی دارد. چراغهای جلو به صورت اخم کرده و نازک طراحی شده و گرافیک داخل آن نیز قابل قبول ارزیابی میشود. این خودرو از دو جلوپنجره بهره میبرد که جلوپنجره بالا طراحی کاملا کشیده و نازکی دارد که به چراغهای جلو نیز وصل شدهاند. جلوپنجره پایینی نیز برخلاف دیگری طراحی شش ضلعی و بزرگی دارد که با خطوط افقی موازی مشکی رنگ تزئین شده است. میان این دو جلوپنجره نیز لوگوی خودرو تعبیه شده است.
سپر جلو به صورت یکپارچه و با خطوط حجیم زیادی تشکیل شده که باعث شده تا این خودرو ابهت بیشتری داشته و عضلانی به نظر برسد. روی این سپر علاوه بر جلوپنجرههای خودرو، چراغهای راهنما و مه شکن نیز به صورت چهارضلعی در دو طرف سپر قرار گرفتهاند. نمای جلوی خودرو با اینکه طراحی و ظاهر نسبتا مناسب و بروزی دارد اما کمی ناهماهنگ با سایر بخش های خودرو به نظر میرسد.
به قسمت جانبی خودرو که میرسیم خطوط حجیم جانبی به چشم میخورند. یک خط بزرگ و عمیق بالای رکاب خودرو روی دربها قرار گرفته که در کنار خط شانه خودرو که از روی گلگیر جلو شروع شده و با عبور از دستگیره دربها و قسمت بار تا پشت گلگیر عقب رفته است باعث شدهاند تا این خودرو عضلانیتر به نظر برسد. شیشه دربهای خودرو اندازه قابل قبولی دارند و در نتیجه میدان دید و نور مناسبی را در اختیار سرنشینان خودرو میگذارند. همچنین رینگها طراحی قابل قبولی دارند و خودروی تاگا در این قسمت نمره قبولی را دریافت میکند. لازم بذکر است طی اطلاعات منتشر شده ایسوزو تاگا H با دو نسخه متفاوت از نظر فاصله محوری و ابعاد به بازار کشور معرفی و عرضه خواهند شد.
در بخش عقب این پیکاپ دورگه شاهد طراحی نسبتا ساده اما هماهنگ با ظاهر کلی خودرو هستیم. چراغهای عقب خودرو به صورت یک تکه و عمودی روی دو ستون کناری تعبیه شدهاند که گرافیک خوبی نیز دارند. درب قسمت بار اندازه دهانه مناسبی دارد و در قسمت بالای آن نیز دستگیره درب به همراه دوربین دنده عقب قرار گرفتهاند. دو تو رفتگی مشابه نیز در دو طرف دستگیره درب قسمت بار نیز تعبیه شده است.
سپر این خودرو طراحی جذابی دارد و با اینکه رنگ اصلی آن مشکی است اما با خطوط کرومی تزئین شده که جلوه خوبی را به این خودرو داده است.
بررسی مشخصات فنی پیکاپ کینگ لینگ تاگا H
تاگا تا قبل از فیس لیفت تنها با موتور دیزلی تولید میشد اما پس از اینکه فیس لیفت و تبدیل به تاگا H شد در کنار موتور دیزلی موتور بنزینی نیز به این خودرو اضافه شد. موتور بنزینی که کینگ لینگ و ایسوزو برای این خودرو انتخاب کردند یک موتور 1/8 لیتری توربو شارژ است که توانایی تولید 231 اسب بخار قدرت و حدود 320 نیوتن متر گشتاور را دارد. این خودروی دو دیفرانسیل مجهز به یک جعبه دنده 6 سرعته دستی است که قدرت تولید شده توسط موتور را به هر چهار چرخ خودرو منتقل میکند.
بررسی کابین و فضای داخلی
با ورود به کابین پیکاپ ایسوزو اولین موردی که به چشم میخورد مانیتور بزرگی است که از قسمت بالای داشبورد بیرون زده است. در زیر این مانیتور دو خروجی سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته که در میان آنها نیز کلید فلاشر تعبیه شده است. قسمت پایین داشبورد وسط میزبان بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو به همراه یک نمایشگر کوچک است. غربیلک فرمان این پیکاپ چینی ژاپنی به صورت سه شاخه با کلیدهای کنترلی و تزئینات کروم است که طراحی D کات دارد. یکی از نکات مثبت کابن این خودرو فرمان D کات آن است که علاوه بر زیبایی کمی فضای پا را برای راننده بیشتر می کند.
پشت آمپر خودرو به صورت کاملا دیجیتالی است و از نظر محل قرار گیری نیز قابل قبول ارزیابی میشود. این خودرو بر اساس یک خودروی آمریکایی توسعه داده شده در نتیجه فضای کابین این خودرو نیز مناسب است و سرنشینان هر دو ردیف خودرو با مشکل روبرو نخواهند شد.
امکانات رفاهی و ایمنی کینگ لینگ تاگا H
این خودروی پیکاپ ساخت ایسوزو و کینگ لینگ از نظر امکانات رفاهی و ایمنی یک خودروی کاملا رقابتی است و سطح امکانات نسبتا بالایی دارد. این خودرو به امکاناتی نظیر جلو آمپر دیجیتال، سنسور باد و دمای تایر، سنسور نور، سامانه پیشگیری از تصادف، کروز کنترل هوشمند، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار خطی، رادار نقطه کور، سنسور باران، استارت دکمه ای، قابلیت تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخ ها، قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرمی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، موس پد و گرمکن صندلی های ردیف اول تجهیز شده است.
قیمت و رقبای کینگ لینگ تاگا H در ایران
آمیکو آسنا، کی ام سی T8، فوتون تونلند نیوفس، پیکاپ کلوت و یواز پیکاپ مهمترین رقبای کینگلینگ در ایران هستند.
قیمت کینگ لینگ تاگا در بازار چین در نسخههای دیزلی معمولی از حدود 100 هزار یوان آغاز شده و تا 137 هزار یوآن در نسخه های فول بالا می رود، اما قیمت نسخه فیس لیفت شده یعنی پیکاپ Taga H با موتور بنزینی و سیستم محرکه دودیفرانسیل کمی بالاتر است و بسته به سطح امکانات، از حدود 122 هزار یوان آغاز شده و نهایتا به 138 هزار یوآن خواهد رسید، رقمی تقریبا معادل 550 الی 650 میلیون تومان!
شرکت صنایع خودروسازی پادرا 6 ماه پس از رونمایی و در دی ماه سال 1401 تحرکات تازه ای برای شروع تبلیغات پیکاپ تاگا بنزینی و تاگا H دیزلی آغاز کرد و بنظر می رسد اکنون یک گام دیگر به عرضه این خودرو به بازار کشور نزدیک شده ایم.
در اسفند 1401 نیز اولین محموله این خودرو به ایران رسید و نمونه آزمایشی آن با پلاک گذر موقت در خیابان های تهران دیده شد. به نظر می رسد که با روند فعلی عرضه این خودرو در بازار بسیار نزدیک باشد.
تاگا H چطور ماشینیه؟ قیمتش چقدره؟ و اینکه تو بازار خریدار داره؟