1. خانه
  2. مقالات
  3. توصیه های خرید خودرو
  4. مقایسه رانا پلاس سقف شیشه ای با شاهین

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه ای با شاهین

14 شهریور 1401
  • 4

خودروهای سدان از دیرباز تاکنون جزو پرطرفدارترین کلاس های خودرویی در سراسر دنیا بوده، حتی با وجود اینکه کلاس های جدیدتری مانند کراس اوورها محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. در بازار خودروی کشور هم خودروهای سدان زیادی از تولید داخل گرفته تا مونتاژی و وارداتی وجود داشته که توانسته‌اند فروش بالایی را تجربه کنند.

رانا پلاس سقف شیشه ای که ایران خودرو آن را رانا پلاس سقف شیشه ای می نامد به همراه محصول دیگری از شرکت رقیب یعنی سایپا که ابتدا رهام نام گرفته بود اما قبل از تولید به شاهین تغییر نام پیدا کرد در مدتی که عرضه شدند، در کنار تمام مشکلات مونتاژی و کیفی فروش قابل قبولی کسب کرده‌اند. اکنون با توجه به نزدیک شدن قیمت این دو خودرو به یکدیگر تصمیم گرفتیم مقایسه‌ای میان این دو خودروی داخلی انجام دهیم؛ با Car.ir همراه باشید.

 

مقایسه طراحی ظاهری شاهین با رانا پلاس سقف شیشه ای

از نظر طراحی ظاهری خودرو شاهین سایپا با برخورداری از طراحی و ظاهری جدیدتر و متفاوت تر از رانا پلاس پانوراما می تواند برنده این رقابت شود. رانا پلاس سقف شیشه ای از نظر ظاهری تفاوت چندانی با نسخه های قبلی رانا ندارد. تنها تفاوت های عضو جدید خانواده رانا نسبت به اعضای قبلی، بروز شدن گرافیک داخلی چراغ های جلو و عقب، همرنگ شدن دستگیره و زه درب ها و همچنین شیشه‌ای شدن سقف خودرو است.پ

 

نمای روبرو شاهین.webp

نمای روبرو رانا نوک مدادی.webp

 

در طرف مقابل شاهین سایپا همانطور که اشاره کردیم با داشتن طراحی جدید و متفاوت توانسته طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کند. در نمای جلوی این خودرو شاهد یک طراحی نسبتا جدی و خشن هستیم. چراغ های اصلی و جلوپنجره خودرو به صورت کشیده و چند ضلعی طراحی شده‌اند. کاپوت خودرو نیز میزبان چند خط برجسته بوده که باعث شده خودرو در این نما عضلانی تر به نظر برسد. شاهین در نمای جانبی طراحی نسبتا ساده‌ای وجود دارد اما باز هم نسبت به خودروی رقیب اوضاع بهتر است. نمای عقب شاهین میزبان چراغ های اصلی دوتکه است که مانند جلو ظاهری خشن را به این نما القا کرده است. اما سپر عقب همچنان طراحی ساده و بی آلایشی دارد.

 

نمای عقب شاهین دنده ای.webp

58.webp

 

 

مقایسه کابین رانا پلاس سقف شیشه ای با شاهین

 

داخل کابین شاهین.jpg

داخل رانا پلاس سقف شیشه ای.jpg

 

با ورود به کابین هر دو خودرو باز هم برتری از آن نماینده سایپا یعنی شاهین است چرا که این خودرو با اینکه متریال با کیفیت در کابین و داشبورد آن به کار نرفته اما باز هم نسبت به رانا پلاس پانوراما طراحی بروزتر و بهتری دارد. در داشبورد رانا پلاس سقف شیشه ای تنها تفاوتی که نسبت به دیگر رانا ها دارد مربوط به غربیلک فرمان خودرو می شود که طراحی شبیه به پژو 207i دارد. اما قسمت های دیگر کماکان همان ظاهر قدیمی را حفظ کرده‌اند.

در طرف مقابل شاهین با داشتن طراحی جدیدتر و امکانات رفاهی بهتر نسبت به خودروی رقیب گوی رقابت را از حریف خود ربوده، هر چند که طراحی شاهین نیز چنگی به دل نمی زند. از نظر کیفیت ساخت و متریال به کار رفته در داشبورد و کابین شاهین کمی ضعیف تر از رقیب عمل کرده اما در مقابل فضای کابین سایپا شاهین خصوصا در ردیف عقب نسبت به رانا پلاس سقف شیشه‌ای کاملا برتری دارد. از نظر فضای صندوق شاهین باز هم برنده این رقابت شده و فضای بیشتری را در اختیار مالک قرار می دهد.

 

59.webp

 

مقایسه مشخصات فنی شاهین و رانا پلاس سقف شیشه ای

در بخش مشخصات فنی ورق بازگشته و بازی به سود نماینده ایران خودرو ادامه می یابد. رانا پلاس سقف شیشه ای مجهز به نسل جدید پیشرانه معروف TU5 که TU5+ نام دارد شده که یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.6 لیتری است. این پیشرانه علاوه بر بروزرسانی هایی که در سیستم جرقه زنی و پاشش سوخت آن شده به سیستم تنظیم متغیر زمانبندی سوپاپ ها که همان CVVT نام دارد مجهز شده است. قدرت تولیدی قلب تپنده این خودرو 113 اسب بخار به همراه 144 نیوتن متر گشتاور بوده و این قدرت به چرخ های جلو خودرو منتقل می شود. جعبه دنده این خودرو از نوع 6 سرعته دستی است که برای اولین بار در خودروهای داخلی شاهد آن هستیم.

 

موتور شاهین.jpg

موتور رانا پلاس پانوراما.jpg

 

در سوی دیگر میدان نماینده نارنجی پوشان یعنی شاهین نیز از نسل جدید پیشرانه خانواده X200 که M15T نام دارد بهره می برد. این پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ! مجهز به سیستم توربو شارژ شده و توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین این خودرو مجهز به یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است که نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند. وجود پیشرانه‌ای 8 سوپاپ که به توربوشارژ مجهز شده نکته ای منفی برای شاهین محسوب می شود چرا که پیشرانه های توربو نگهداری بیشتری نسبت به پیشرانه های تنفس طبیعی دارند و با توجه به کیفیت بسیار پایین بنزین ایران قطعا برد با پیشرانه های تنفس طبیعی خصوصا در این رنج از خودروهای بازار است. البته اگر مشکلات کیفی و خرابی های اپیدمی این خودرو را در نظر نگیریم، برتری عملکردی با شاهین خواهد بود، اما همانطور که گفتیم مشکلات عدیده موتور توربوی شاهین، چیزی نیست که بتوان به سادگی آن را نادیده گرفت. همچنین شاهین در بخش مصرف سوخت قافیه را به رانا پلاس پانوراما می بازد.

 

مقایسه امکانات شاهین و رانا پلاس سقف شیشه ای

در این بخش هر دو خودرو امکاناتی دارند که در دیگری وجود ندارد که لیست این امکانات در شاهین بیشتر است. امکانات رفاهی مشترک این دو رقیب به مواردی مانند فرمان برقی، دو کیسه هوا، کلیدهای کنترل روی فرمان، مه شکن‌های جلو و عقب و سنسور پارک عقب خلاصه می شود. اما شاهین امکاناتی نظیر سانروف، سامانه مالتی مدیا با نمایشگر لمسی ۷ اینچی، نویگیشن و دوربین عقب، دی لایت و اتولایت، نشانگر تعویض دنده، ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش صندلی چرمی و آینه های جانبی تاشونده به صورت برقی را دارد که رانا پلاس از آنها بی بهره مانده اما در طرف مقابل نماینده ایران خودرو به کروز کنترل و سقف شیشه ای تجهیز شده که در خودروی رقیب وجود ندارد.

 

نتیجه گیری

شاهین و رانا پلاس سقف شیشه ای دو خودروی سدان در بازار ایران هستند که طرفداران زیادی دارند. این خودروهای تولید داخل هر کدام با داشتن مزایا و معایب مختص به خود توانسته‌اند در مدتی که به بازار عرضه شده‌اند فروش خوبی را تجربه کنند. از مزایای رانا پلاس پانوراما می توان به تنفس طبیعی بودن پیشرانه و هزینه های نگهداری معقول، بازار دست دوم قابل قبول، قدرت مناسب و قیمت بهتر اشاره کرد و همچنین از نکات منفی این خودرو می توان به مواردی مانند طراحی قدیمی، فضای کابین بد و امکانات رفاهی کمتر نسبت به شاهین اشاره کرد.

در طرف مقابل نماینده سایپا نقاط قوتی مانند امکانات رفاهی خوب، طراحی بروزتر، فضای کابین جادارتر و ایمنی بیشتر را داراست. همچنین از نقاط ضعف این خودرو می توان به مواردی مانند کیفیت پایین متریال داخلی، مشکلات نگهداری پیشرانه های توربو و قدیمی بودن ساختار پیشرانه اشاره کرد. با توجه به نکات ذکر شده انتخاب بر عهده خریدار است که کدام خودرو را انتخاب کند. 

منبع car.ir


نظرات

  • هادی خرم نیا هادی خرم نیا (25 بهمن 1401 ساعت 13:31)

    به چند دلیل خودرو شاهین در مقایسه با رانا شکست میخوره و ملت هم خوب جواب سایپا رو با نخریدنش دادن که سایپا مدت هاست در به در دنبال یه پیشرانه درست و درمون برای این خودرو هست!!!
    اولین و مهمترین ضربه ای که شاهین ازش میخوره پیشرانه بشدت پراستهلاک و ضعیفش هست که همون عین موتور تقویت شده پراید هست که بعدا با اسم M15 از M13 پراید کردن تو تیبا و کوییک و ساینا که دوباره همونو عینا توربو کردن با همون 8 سوپاپ شده موتور M15 توربو شارژ که تپوندن تو شاهین!!!
    دومین ضربه ای که این خودرو هست عدم بروز آوری گیربکس بصورت اصولی برای این سگمنت بود. همون تیبایی با ضرایب تراکم دنده یکسان در این خودرو مشاهده میشه که به لطف توربوشارژ کشش و قدرت کافی رو تو دورهای پایین بهتون میده اما با صدای مغز شل کن و شدیدا نیاز به تعویض دنده پی در پی داره که خسته کننده هست.
    درسته طراحی این خودرو به نسبت بقیه خودروهای میان رده داخلی واقعا جذاب و امروزی تر هست اما متاسفانه وقتی موتور داغونی داره خریدش توجیه عقلانی نداره! شما ببین با این همه دبدبه و کبکبه شاهین که بالارده سایپا هست محصولش داره با یه میان رده ایران خودرو مقایسه میشه نه با توربوشارژهای ایران خودرو و شکست هم میخوره از بررسی میان رده ها پس نتیجتا یه جای کار شاهین میلنگه که مهمترینش همون پیشرانش 8 سوپاپه پرایدیش هست.
    با وجود توربو شدنش اسب بی بخار شاهین تازه رسیده به اسب بخار یه موتور معمولی TU5! گشتاور هم که به لطف توربو رفته بالا اما با این صدای موتور رانندگی باهاش عذاب آوره. یه موتور کم خرج TU5 شانزده سوپاپه با روغن موتور با کیفیت که تنفس طبیعی هم هست و توربو نیست خیلی بهتر و بهینه تر از این شاهین 8 سوپاپ راه میره. شاهین اگه یه موتور درست و درمون بذارن توش مطمئنا قیمتش تساعدی میره بالا اما به این منوال ادامه بدن سالها بعد به خاطرات خیابان های ایران خواهد پیوست!

  • چرا چرا (15 شهریور 1401 ساعت 17:04)

    واقعا اصحاب رسانه در حق شاهین دارن کم لطفی میکنن.
    آخه با رانا ؟؟؟؟!
    شاهین از دنام جادارتره

    Hadi Hadi (6 خرداد 1402 ساعت 09:22)

    همین دیگه!؟ شاهین از دنا هم جادارتره!؟
    از نظر تعلیق چی؟! مهمترین اصل در یک خودرو که موتورش هست چی؟! هماهنگی موتور با گیربکس چی؟! کیفیت ادوات داخلی چی؟!

  • علی علی (15 شهریور 1401 ساعت 16:36)

    شاهین در کلاس سی و در رقابت با تاراست.
    هم از لحاظ اتاق و هم از لحاظ آپشن و کیفیت سواری این دو خودرو هیچ سنخیتی باهم ندارن. اختلاف ۲۱ سانتیمتری فاصله محوری این مقایسه رو مضحک میکنه.

    سایپا اطس و ساینا در ابعاد رانا قرار میگیرن ک اطلس محصول جدید سایپا برای رقابت با راناپلاس