ام وی ام X55 یکی از خودروهای شرکت مدیران خودرو و در واقع همان چری تیگو 5X است که در برخی از بازارها تیگو 4 نیز نامیده می شود. ام وی ام ایکس 55 در دسته کراس اورهای جمع و جور شهری قرار دارد که در بازار پر رونق کراس اورها به دلیل عرضه محدود نتوانست موفقیت چندانی را کسب کند و تبدیل به خودرویی ناشناخته در بازار ایران شد. به همین علت مدیران خودرو در سال 1400 تصمیم گرفت تا نسخه پرو این خودروی کراس اور را به بازار ایران عرضه کند که اطلاعاتی کاملی از آن در صفحه ام وی ام x55 پرو در دسترس است.
مزایا و معایب
+ پیشرانه قوی
+ شتاب گیری مناسب
- سیستم تعلیق یکپارچه
- بازار خرید و فروش ضعیف
مشخصات فنی ام وی ام x55
قلب تپنده این خودروی کراس اوور کوچک شهری یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو شارژ است که توانایی تولید 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور را دارد. این پیشرانه با خودروهای آریزو 5 و تیگو 7 مشترک است که یک نکته مثبت محسوب می شود. چرا که نگرانی از بابت تعمیرات و تامین قطعات آن وجود ندارد. جعبه دنده این خودرو از نوع 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه است که قدرت پیشرانه را تنها به چرخ های جلوی خودرو منتقل می کند. سیستم تعلیق این خودروی اسپرت در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع نیمه مستقل فنر پیچشی و میله نگهدارنده است که سواری قابل قبولی را برای این خودرو به ارمغان آورده است. اما نکته منفی، هندلینگ و پایداری ضعیف و وجود بادی رول و حرکات عرضی زیاد به علت بالا بودن ارتفاع و مرکز ثقل خودرو است.
تجهیزات ایمنی و رفاهی انواع ام وی ام X55
همانطور که قبل تر نیز اشاره کردیم ام وی ام X55 در دو تیپ اکسلنت و اکسلنت اسپرت به بازار خودروی کشور عرضه شده که تنها تفاوت میان آن ها در استفاده از سقف و ستون مشکی رنگ در تیپ اکسلنت اسپرت است.
به طور کلی این خودرو به امکاناتی نظیر ترمز پارک برقی و سیستم Auto Hold، ساعت هوشمند، صندلی راننده با تنظیمات برقی، ورود و خروج و استارت بدون کلید، نمایشگر 9 اینچی لمسی به همراه پورت USB و شش عدد بلندگو استریو با قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث، دوربین 360 درجه و دوربین داینامیک، نمایشگر 7 اینچی صفحه کیلومتر با قابلیت نورپردازی، صندلیها با روکش چرمی، سانروف برقی، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، امکان انتخاب حالت رانندگی اقتصادی، فرمان برقی، سیستم کنترل فشار باد لاستیکها TPMS، آینههای جمع شونده برقی، چراغ های اتوماتیک به همراه دیلایت و چراغ بدرقه و تهویه مطبوع الکتریکی مجهز شده است.
یک نکته قابل توجه در این خودرو، آپشن جالب ساعت هوشمند است که از طریق آن می توانید برخی از قسمتهای ماشین نظیر استارت موتور، باز و بست شیشهها و قفل دربها را کنترل کنید.
این خودرو از نظر ایمنی موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف چین یعنی CNCAP شده و خودروی نسبتا ایمنی است. از امکانات ایمنی این خودرو می توان به ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD در کنار سیستم ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی و کنترل ایستایی و همچنین 4 کیسه هوا اشاره کرد.
بررسی طراحی ظاهری
ام وی ام ایکس 55 از نظر طراحی ظاهری خودرویی اسپرت و جوان پسند می باشد. در نمای جلو چراغ های اصلی به صورت کشیده با ظاهری خشن طراحی شده و متصل به جلوپنجره هستند. جلوپنجره خودرو طراحی شش ضلعی و بزرگی دارد که توسط یک خط نسبتا درشت افقی کرومی تزئین شده است.
در نمای جانبی شاهد یک طراحی ساده اما هماهنگ با دو نمای دیگر خودرو هستیم. گلگیرهای خودرو کمی بیرون زده از بدنه طراحی شده و این نما را حجیم کردهاند.
در بخش عقب نیز شاهد طراحی اسپرت و در عین حال ساده هستیم. چراغ های عقب به صورت دو تکه، کشیده و بزرگ طراحی شده که توسط یک خط کرومی به یکدیگر متصل شدهاند. یک دیفیوزر نقرهای به همراه دو طرح خروجی اگزوز نیز انتهای سپر قرار گرفته و خروجی اصلی اگزوز به زیر سپر منتقل شده است.
طراحی کابین
در قسمت کابین x55 اکسلنت اسپرت شاهد طراحی خاص و ناهماهنگ هستیم. در بالاترین قسمت داشبورد میانی یک دریچه تهویه باریک و کشیده طراحی شده که در زیر آن یک صفحه نمایش بزرگ لمسی قرار گرفته است. سمت راست این صفحه نمایش دریچه دیگر سیستم تهویه مطبوع خودرو به طراحی مربعی شکل تعبیه شده که مختص شاگرد می باشد. قسمت انتهایی نیز برای تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو می باشد که خوشبختانه لمسی نیست. غربیلک فرمان این خودرو به صورت 3 شاخه با خطوط کرومی طراحی شده و خود فرمان نیز از نظر اندازه خوشدست می باشد. صفحه کیلومتر شمار به صورت کاملا دیجیتالی با طرح آنالوگ طراحی شده و خوانایی خوبی دارد.
فضای کلی کابین برای سرنشینان هر دو ردیف خودرو مناسب است و جای پا و سر به لطف سقف بلند خودرو برای سرنشینان قابل قبول ارزیابی می شود. متریال به کار رفته در کابین ماشین X55 کیفیت متوسط رو به بالایی دارند اما در بلند مدت کیفیت و ماندگاری آنها در حالهای از ابهام قرار دارد.
جمع بندی
این خودرو از ابتدا به دلیل قیمت گذاری نادرست نتوانست آن چنان به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. از طرفی وجود رقبای سرسختی مانند هایما S7 توربو، پژو 2008 در نسخه های کارکرده و جک S5 همچنین خودروهای جدیدی نظیر فیدلیتی سد راه MVM X55 شدند و این خودرو نتوانست در میان رقبا قد علم کند.
سلام و عرض ادب ببخشید یه سوال داشتم ایا قراره تولید خودرو x 55متوقف بشه؟ چرا اصلا ثبت نامی نداره و بیشتر نمایندگی ها تماس گرفتم میگن دیگه تولید نمیشه ! ایا حقیقت داره