داستان خودروهای سریع و قدرتمند بیشتر بر روی عملکرد آنها در شتابگیری در یک خط مستقیم و مواردی مانند تأثیر استفاده از انواع تایر شکل میگیرد. در همین حال، در ادامه خودرویی را بررسی میکنیم که لزوماً بهعنوان یک خودروی سریع تولید نشده است؛ فورد فوکوس اکوبوست سدان مدل ۲۰۱۵ با موتور سه سیلندر.
موتور یک لیتری سه سیلندر اکوبوست فورد که اولین بار در سال گذشته در مدل کوچکتر فیستا معرفی شده، بهعنوان یک آپشن ۷۹۵ دلاری برای فورد فوکوس ۲۰۱۵ نیز ارائه شده است. این آپشن که تنها در تریم متوسط SE از فوکوس در دسترس قرار میگیرد، یک موتور با گنجایش ۹۹۹ سیسی است، ولی با این وجود به لطف توربوشارژرها و انژکتورهای مستقیم، قدرتی به اندازه ۱۲۳ اسببخار تولید میکند و گشتاور حداکثری به اندازه ۲۰۰/۶۶ نیوتنمتر دارد. همچنین یک گیربکس ۶ دنده دستی نیز تنها گزینه برای انتقال قدرت است. این در حالی است که فوکوسهای معمولی میتوانند از یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک دو کلاچه یا آپشن نوع ۶ سرعته آن استفاده کنند. در همین حال، یک سیستم استاپ-استارت موتور صرفهجو در مصرف سوخت نیز به صورت استاندارد ارائه شده است.
سدانهای کامپکت معمولاً برای پیشرانه از موتورهای چهار سیلندر استفاده میکند، ولی این مدل خودرو از موتوری با یک سیلندر کمتر نسبت به اندازه و قیمتش بهره میبرد و بنابراین نباید از عملکرد آن انتظار زیادی داست. فورد فوکوس اکوبوست برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت کُندتر از هر فوکوس دیگری با گیربکس دستی عمل میکند و تقریباً دو ثانیه با آنها اختلاف دارد. البته این را هم باید درنظر گرفت که حجم موتور این مدل به اندازه نصف موتور ۲ لیتری چهار سیلندر در فوکوس پایه است. فوکوس اکوبوست برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت زمانی برابر ۹/۴ ثانیه نیاز دارد و در تست یکچهارم مایل نیز تا زمانی از انتها مسیر بگذرید، میتوانید برخی کارهای عقبافتاده را انجام دهید.
با این وجود، رانندگی با خودرویی که از موتور یک لیتری استفاده میکند، لذت خاص خود را دارد. این موتور کوچک، سر و صدای بسیار کمی تولید میکند. ولی در حالی که موتور اکوبوست عملکرد بسیار خوبی در «فیستا» نشان میدهد، وضعیتی نسبتاً خشک در مدل بزرگتر «فوکوس» دارد. این کاری است که وزن ۱۳۴۸ کیلوگرمی فوکوس با گزینه پیشرانه «کوچکشده» فورد کرده است. اگر شتاب و سرعت را از میان اولویتهایتان خط بزنید، نسخه اکوبوست از فورد فوکوس تبدیل به یک خودروی دوستداشتنی برای شما میشود. اگر عدد کم حداکثر گشتاور را کنار بگذارید، حال و هوای این مدل بیشتر شبیه فوکوس معمولی با موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی را دارد.
تخمینهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مدل اکوبوست به اندازه ۸/۱۱ لیتر در شهر و ۵/۸۸ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر هستند که این آمار به اندازه ۰/۶ لیتر در شهر و ۰/۳ لیتر در جاده پایینتر از بهینهترین فوکوس چهار سیلندر است. در همین حال، در تست انجامشده مصرف سوختی برابر ۷/۱۳ لیتر مشاهده شده که دقیقاً برابر چیزی است که ایپا برآورد کرده است. سیستم استاپ-استارت شرایط مطلوبی در خاموش و روشن کردن موتور در چراغقرمزها نشان میدهد. در حالی که نمونههای این سیستم در مدلهای بامو و لندروور مشکلاتی در راهاندازی مجدّد موتورهای چهار سیلندر دارند، فوکوس به راحتی و با خونسردی دوباره به راه میافتد و هیچ اثری از چیزی مانند «صافکردن گلو» نیست. البته اگر به این سیستم علاقهای ندارید، میتوانید آن را به صورت کامل خاموش کنید.
همانند سایر مدلهای ۲۰۱۵ از فورد فوکوس، این خودرو نیز نسبت به مدلهای قبلی از شرایط ساکتتری برخوردار است که بیشتر به پنجرههای چند لایه در جلو و مواد عایق صوت اضافه برمیگردد. شاید مهمتر از همه آپدیت کنترلهای صوتی خارج از صفحه لمسی باشد که منطق بیشتری در کابین فوکوس اضافه کردهاند. در حال حاضر، استفاده از رادیو سادهتر شده است و همچنین کنترلهای سیستم اطلاعات و سرگرمی بر روی فرمان کوچکتر شدهاند.
مدل متوسط فوکوس SE که تنها مدلی است که در آن میتوان از موتور اکوبوست سه سیلندر استفاده کرد، با تجهیزات مناسب خودش، قیمتی برابر ۲۰۰۸۰ دارد. در همین حال، فرم بدنه هاچبک به این قیمت، ۵۰۰ دلار دیگر اضافه میکند. در کنار آپشن موتور یک لیتری به ارزش ۷۹۵ دلار، خودروی تستشده از یک پکیج SE اکوبوست به ارزش ۷۰۰ دلار استفاده کرده که در آن تجهیزاتی مانند چرخهای جمعوجور ۱۷ اینچی آلومینیومی، یک کیت بدنه، چراغهای مهشکن و صفحات ترمز عقب اضافه شده است. ۶۴۵ دلار دیگر صرف پکیج «آبوهوای سرد» شده که در آن مواردی مانند گرمکن برای صندلیهای جلو، پوشش چرمی غربیلک فرمان و آینههای بغل استفاده شده است. حسگرهای پارکینگ به ارزش ۲۵۵ دلار و رنگآمیزی برجسته قرمز رنگ Ruby Red با هزینه ۳۹۵ دلار از دیگر آپشنهای مورد استفاده در خودروی تست بودهاند که قیمت نهایی آن را به ۲۲۰۷۵ دلار رساندهاند.
ولی مهمترین عددی که در اینجا به چشم میآید، استفاده از موتور اکوبوست با مبلغ اضافه ۷۹۵ دلار است. فوکوس با موتور یک لیتری، واقعاً خودروی بسیار خوبی برای استفادههای روزمره است. البته این کاملاً به خود شما بستگی دارد که بخواهید جنبه سرعت را فدای شرایط مقرونبهصرفه موجود در این مدل کنید.
• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
• قیمت مدل تست: ۲۲۰۷۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۰۰۸۰ دلار).
• نوع موتور: DOHC۱۲ سوپاپ با سه سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنککننده داخلی، بلوک آهنی و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
• گنجایش: ۹۹۹ سیسی.
• قدرت: ۱۲۳ اسب بخار در ۶۳۵۰ دور در دقیقه.
• گشتاور: ۲۰۰/۶۶ نیوتنمتر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه.
• گیربکس: ۶ سرعته دستی.
• فاصله محوری: ۲/۶۴۹ متر.
• طول ماشین: ۴/۵۳۴ متر.
• عرض: ۱/۸۲۴ متر.
• ارتفاع: ۱/۴۶۶ متر.
• وزن کلی: ۱۳۴۸ کیلوگرم.
• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۹/۴ ثانیه.
• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۹ ثانیه.
• صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۳۹/۷ ثانیه.
• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۰/۵ ثانیه.
• عبور از یکچهارم مایل: ۱۷/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۰/۳۵ کیلومتر بر ساعت.
• سرعت نهایی (با محدودیت دراگ): ۲۰۷/۶ کیلومتر بر ساعت.
• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۹۵ متر.
• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 86g.
• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۸/۱۱ لیتر در شهر و ۵/۸۸ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
• مصرف سوخت در تست: ۷/۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.