آیا فرزند جدید آلفارومئو میتواند در برابر ستارههایی چون جگوار و بامو پیروز باشد؟
آلفارومئو راه خود را در دنیای سدان های اسپورت جذاب گم کرده بود. استفاده از طراحی دیفرانسیل جلو در دههی 90 میلادی تعداد زیادی از طرفداران این برند را پراکنده کرد و از سوی دیگر کیفیت مورد سؤال و عدم اطمینان زیاد باعث شد این برند ایتالیایی در برابر رقبای گرانبهای آلمانی حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد.
آخرین تلاش این برند در بخش سدان های اجرایی کامپکت نیز مدل 159 بی زرقوبرق بود که در سال 2011 تولیدش خاتمه یافت؛ اما حالا آلفا با دستپر بازگشته و جیولیای جدید قول داده که در صدر این کلاس قرار بگیرد. ظاهر صاف و صیقلی، کابین شیک و بازگشت به طراحی جذاب دیفرانسیل عقب به همراه آلایندگی کم و قیمت جذاب از ویژگیهای شاخص سدان آلفاست.
هرچند پیش از باز کردن درب بطری نوشیدنی آلفا باید با یک جفت رقیب سرسخت روبرو شود. جگوار XE در حال حاضر مدل موردعلاقهای است که ترکیبی از دینامیک رانندگی درگیر کننده، ظاهری زیبا و کابینی هوشمند را با هزینههای کم سواری ترکیب کرده است. بامو سری 3 نیز با هیجان رانندگی، کیفیت ساخت بالا و استفادهی روزمره همچنان به عنوان استاندارد این کلاس ایفای نقش میکند. آیا آلفارومئو جذابیتهای زیادی برای غلبه بر رقبا دارد؟
مدل: آلفارومئو جیولیا 2.2D 180 Speciale
قیمت: 34150 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2.2 لیتری دیزلی، 178 اسب بخار
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 7.1 ثانیه
مصرف سوخت: 8 لیتر در هر صد کیلومتر
آلفارومئو جیولیا اولین سدان جمعوجور برند پس از خاتمهی تولید مدل 159 در سال 2011 است. این خودرو از زمان عرضه تنها با فرم بدنهی سدان چهار درب در دسترس بوده و سه تریم استاندارد، سوپر و اسپچیاله برای آن قابل انتخاب هستند. پیشرانهها نیز به نسخههای دیزلی 2.2 لیتری با قدرتهای متفاوت 148 و 178 اسب بخاری و نسخهی بنزینی توربوی 2 لیتری با قدرت 197 اسب بخاری محدود شده است. در بالاترین مدل شاهد نسخهی کوادروفولیو با پیشرانهی 6 سیلندر 2.9 لیتری 503 اسب بخاری هستیم. هرچند مدل حاضر در تست از نوع دیزلی 2.2 لیتری اسپچیاله با بهای 34150 پوند بود.
برخی جزئیات دوستداشتنی در جیولیا وجود دارد. برای مثال فرمان سه پرهی نازک خودرو به خوبی با دستان راننده هماهنگ شده و چرم نرم آن احساس خوبی دارد.
مدل: جگوار XE 2.0d R-Sport auto
قیمت: 34775 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری دیزلی، 178 اسب بخار
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 8.2 ثانیه
مصرف سوخت: 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر
جگوار یک نقشآفرین نسبتاً قدیمی در این کلاس است اما مدل XE این شرکت برای دومین سال پیاپی در میان برندههای خودروهای جدید 2016 بوده است.
سطح وسیعی از تریم ها و پیشرانهها وجود داشته و مدل حاضر در تست از نوع R-Sport با پیشرانه دیزلی 2 لیتری و بهای 34775 پوندی است. البته خودرویی که تصاویرش را ملاحظه میکنید نسخه فول Portfolio AWD است.
اگر دنبال خرج کمترین پول هستید میتوانید نسخهی 2 لیتری دیزلی 161 اسب بخاری را نیز در نظر بگیرید. با آلایندگی 99 گرم در هر کیلومتر این خودرو مالیات کمتری را در پی خواهد داشت.
مدل: بامو 320d M Sport auto
قیمت: 34660 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری دیزلی، 187 اسب بخار
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 7.1 ثانیه
مصرف سوخت: 5.3 لیتر در هر صد کیلومتر
این خودرو به مدت بیش از 40 سال نقش پررنگی در موفقیت کمپانی داشته و بازنگری سال پیش سری 3 آن را برای شاخبهشاخ با رقبا آمادهتر کرده است. ما در اینجا مدل محبوب 320d با بهای 34660 پوند را تست کردیم.
مدل EfficientDynamics به همراه گیربکس اتوماتیک بهای 32220 پوندی دارد و آلایندگی آن در هر کیلومتر 99 گرم است. بدین ترتیب بخش عمدهای از هزینههای مالیاتی مالک کاهش مییابد.
باز هم پیروزی دیگری برای جگوار XE در کلاس سدان های اجرایی جمعوجور. ظاهری صیقلی، کابینی شیک و تجربهی رانندگی درگیر کننده بهصورت استاندارد در همهی مدلهای XE وجود دارند درحالیکه مدل R-Sport حتی گیرایی مسابقهای بیشتری را به همراه آورده است. این خودرو به جاداری رقبای خود نیست اما این نقطهضعف کوچک با هزینههای کم و تجهیزات استاندارد زیاد جبران میشود.
سیستم اطلاعات سرگرمی فوقالعادهای دارد. فضای کابین نیز برای اکثر خانوادهها مناسب است. در این مقایسه سری 3 به خاطر آلایندگی بالاتر و تجهیزات اندکی کمتر در ردهی دوم قرار گرفته است.
نباید قرار گرفتن آلفا در ردهی سوم را ناامیدکننده دانست زیرا این خودروی جادار و سریع شایستهی تعاریفی است که دربارهی رقبا گفته میشود. این خودرو هزینههای کمی داشته و سواری آن خوب است. فقط به خاطر اینکه کاملاً به اندازهی حریفان سواری درگیر کنندهای نداشته و سواری آن سفت است و سیستم اطلاعات سرگرمی ضعیفی دارد به این رتبه بسنده کرده است.
منبع:پدال