تقریبا پنج یا شیش سال پیش بود که با خودرویی تو خیابان میرداماد تهران مواجه شدم که از فاصلهی حدودا ۲۰ متری، طول و هیکل مرسدس S کلاس رو داشت ولی انگار بنز نبود اصلا.ماشین که نزدیکتر شد مطمئن شدم بنز نیست ولی لوگوی ایستادهی روی کاپوت بزرگش و لوگوی عقبش که شبیه ۷ بود،برام آشنا نبود و متوجه نشدم چیه ولی مشخص بود که باید ماشین لوکسی باشه.
بعد از مدتی متوجه شدم اون لوگو برای شرکت جنسیس هستش و اون مدل هم اسمش سنتنیال بود و بعضی جاهام بهش EQUUS گفته میشه.البته اون موقع جنسیسهای کوپه و سدان دیگه که تو ایران بودن لوگوی هیوندای رو داشتن و فقط سنتنیال بود که با اونها فرق داشت.قابل توجه دوستان عزیز اینکه شرکت جنسیس جزء زیرمجموعهی شرکت هیوندای محسوب میشه ولی خود کارخانه و خط تولید تولیدش در مکانی جدا از خط تولید هیوندای قرار داره و استایل خودروهای جنسیس هم کاملا متفاوت و در کلاس متفاوتی با هیوندای قرار دارن.
مقالهی امروز راجع به جنسیس G90 هستش که در سال ۲۰۱۷ جایگزین هیوندای سنتنیالی شد که از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ تو بازار عرضه میشد و با توجه به امکانات فوقالعادهش و قیمت بسیار بسیار رقابتیش نسبت به مرسدس بنز S کلاس و بیامو سری ۷ یکی از گزینههای عالی برای دوستداران خودروهای لاکچری و با کلاس بود و البته شاید الان هم مدلهای دست دومش همچین قابلیتی رو داشته باشه.در حال حاضر مدل کم کارکرد و تمیز این ماشین رو میشه با حدود ۳۲۰ میلیون تومن خرید؛ رقمی که میشه باهاش مرسدس E250 و بیامو 528i هم خرید.جالبه بدونید که یکی از دوستانی که هر سهی این خودروها رو داشت طوری از سنتنیال نسبت به بنز و بیامو تعریف میکرد که انگار اصلا بنز و بیامو چیزی برای گفتن در مقابل سنتنیا ندارن.البته دلایلشم ازش پرسیدم که در جوابش به موتور قدرتمند هشت سیلندر ۴.۷ لیتری سنتنیال که ۳۶۱ اسب بخار قدرت داره در مقابل موتور ۲ لیتری بنز و بیامو که حدود ۱۲۰ اسب بخار کمتر قدرت دارن، به کمکهای بادی و بسیار راحت اون، به صندلیهای عقب و ماساژورهای صندلیهای عقب، به یخچال سنتنیال (که در بسیاری از ماشینها فقط CollBox موجوده) و به خدمات پس از فروش کاملا رایگان در طول یک سال که حدودا ۲۰ میلیون تومان میشد و بدون هیچ هزینهای انجام شد اشاره کرد که کاملا منو قانع کرد.البته این رو هم باید در نظر بگیریم که سنتنیال در یک کلاس بالاتر از اون دو خودروی دیگه قرار میگیره و شاید زیاد مناسب جوانان اسپرت پسندی که بیامو دوست دارن و یا کسانی که اصالت ماشین و برند خیلی براشون مهمه و بنز رو انتخاب میکنن نباشه! در کل سنتنیال بی نظیر بود و تا حدودی هنوزم هست و G90 هم نسل جدید و به روز شده ی همین ماشینه که در زیر به بررسی اون میپردازیم.
ظاهر G90 در مقایسه با سنتنیال تفاوتهای بسیار زیادی کرده. در نگاه از روبه رو به این خودرو، متوجه میشیم جلو پنجره، چراغها و سپر جلو به طور کلی تغییر کردن به طوری که جلو پنجره شبیه محصولات جدید شرکت هیوندای یعنی شبیه یک شش ضلعی شده و چراغهای جلو هم تقریبا هیچ شباهتی به سنتنیال ندارن و در طراحی جدید کوچکتر، افقیتر و باریکتر شدن و ظاهر به روزتری رو به خودشون گرفتن؛ ولی شاید مثل چراغهای بزرگ سنتنیال که شبیه چشم اژدها بودن نتونن تو چشم بیننده بیان! یکی دیگه از تغییرات واضح جلوی G90 تغییر لوگوی اون هستش که به جای لوگوی ایستادهی سنتنیال که شبیه بال پرنده بود لوگوی شرکت جنسیس که شباهت زیادی به لوگوی بنتلی داره به صورت خوابیده و البته بسیار عریض روی کاپوت قرار گرفته.در عقب هم همین لوگو جای لوگوی هفتی شکل سنتنیال رو گرفته.فکر کنم بشه گفت که لوگوی ایستادهی قبلی ابهت خیلی بیشتری رو به سنتنیال میداد و سنتنیال رو حداقل از نظر ظاهر لوگو شبیه رولز رویس و ماشینهای اشرافی قرار میداد و به صاحب خودرو حس غرور بیشتری میداد. در طراحی جدید کاپوت دو خط قوس دار بسیار زیبا در طرفین کشیده شدن که جلوهی بسیار زیبا و البته تقریبا خشمگینی رو به چهرهی G90 دادن.
اما وقتی از کنار به این خودرو نگاه میکنیم مشخصا طول ۵.۲ متریش اولین سورپرایز چشمهای ما خواهد بود! این طول علاوه بر این که از بنز S و بیامو سری ۷ بیشتره حتی از سنتنیال هم ۱۰ سانتی متر بیشتر شده و G90رو به یکی از طویلترین خودروهای حال حاضر دنیا تبدیل کرده! اما خطوط کشیده شده روی طول ماشین هم به جذابیت این طول زیاد اضافه کردن.یک خط صاف از بالای گلگیر جلو شروع میشه و تا نوک بیرونی چراغ عقبی میره و یک خط قوسی هم از همان جای خط قبلی شروع میشه و به سمت پایین و رکاب کشیده میشه و در انتها به پایین گلگیر عقب ختم میشه و در طول مسیرش به روکش زیبای کرومی مزین میشه.رینگهای ۱۵ پرهی ۱۹ یا ۲۰ اینچی این ماشین هم نمای زیبایی رو بهش داده و ترکیبش کاملا به استایل ماشین میاد.
G90 در عقب هم چراغهای جدیدی رو به نمایش گذاشته که واقعا طراحی بی نظیری دارن و از مدل قبلیش مخصوصا زمان روشن بودن بسیار زیباتر شده وبه اندازهی رقبای گرون قیمت خودش جذابیت داره.از دیگر تغییرات عقب G90 میشه به حجیمتر شدن خروجیهای اگزوز و همون طور که قبلا اشاره کردیم لوگوی جنسیس اشاره کرد. در کل باید گفت که جنسیس G90 ظاهر فوق العادهای داره و به سختی میشه ازش ایراد گرفت و واقعا چیزی هم از رقبای با اصالتترش و گرون قیمتش کم نداره و اما داخل جنسیس...
فکر کنم به اندازهی کافی از طراحی خارجی G90 تعریف کردیم ولی الان وقتشه که ببینیم طراحی داخلی این ماشین هم به اندازهی ظاهر بیرونیش خوبه یا نه.
داخل کابین جنسیس مثل بیشتر ماشینای لوکس دیگه ترکیبی از مدرنیته و سادگی رو داره.همونطور که در عکس بالا می بینیم رنگ اصلی کابین کرمه و تریمها و قطعات چوبی قهوهای رنگ ترکیب واقعا زیبایی رو به کابین دادن.صفحه نمایشگر سرعت جنسیس مانند بیامو سری ۷ و برخلاف مرسدس S کلاس به صورت آنالوگ هستش و خبری از صفحه نمایش دیجیتال نیست که البته نظر دادن در این مورد کاملا سلیقهای هستش.اما فرمان جنسیس شاید یکی از معدود نقاط این ماشین باشه که نتونه با رقبای خودش رقابت کنه و در این قسمت یک یا دو درجه با مرسدس و بیامو فاصله داره و در اون از آپشنهایی مثل کنترل کنندههای پارامترهای حیاتی بدن که در مرسدس وجود داره خبری نیست!
اما کنسول وسط G90 طراحی قابل قبول و بسیار خوبی رو داره و با توجه به جلوههایی مثل ساعت زیبای وسط، دسته دندهی جدید و منحصر به فرد و شیب جالب کنسول میتونه باب میل خیلی از خریداران باشه.بالای کنسول هم یک نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی قرار داره زیبایی خوبی رو به داخل ماشین داده ولی امکانات نمایگر اسمارت بیامو سری ۷ که حتی بدون نیاز به لمس کردن بعضی فرامین رو انجام میده رو نداره.صندلیهای جلو هم راحت و شکیل به نظر میان ولی باز هم در مقایسه با بنز و بیامو چیزی برای گفتن ندارن.البته صندلی راننده در ۲۲ جهت قابل تنظیمه و دارای تنظیم ارتفاع و گرم کن و سرد کن چند مرحلهای هستش.ردیف عقب جنسیس هم مثل جلو فضای کاملا مجللی رو داره و کنسول وسط بین دو صندلیش همراه با کلیدهای فراوان تنظیمات مختلف به لوکستر شدن ردیف عقب کمک میکنه.دو نمایشگر هم به پشت صندلیهای جلو متصل شدن تا سرنشینان عقب رو در موقع نیاز سرگرم کنن. سیستم صوتی لکسیکون هم با ۱۷ اسپیکر و یک ساب ووفر در خدمت شماست تا موسیقی مورد نظرتون با کیفیت بسیار خوبی گوش بدید.
در کل باید گفت که فضای داخلی کابین جنسیس G90 زیبا و لوکس هستش ولی برخلاف ظاهر بیرونیش که کاملا قابلیت رقابت با رقبای گردن کلفت خودش داشت، طراحی داخلی و امکانات داخلیش هرچند در سطح بسیار بالایی قرار دارن ولی حد اقل یک درجه با رقبای خودش فاصله داره و یکی از دلایل مهم ارزونتر بودنش هم همین کمتر بودن امکانات داخلی اون هستش.
و اما میرسیم به بخش هیجانانگیز مشخصات فنی بهترین خودروی تولیدی کرهایها.
جنسیس مدل G90 رو با دو موتور شش سیلندر ۳.۳ لیتری یا موتور هشت سیلندر ۵ لیتری عرضه میکنه که موتور اول ۳۶۵ اسب بخار رو به همراه ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنه و موتور قویتر هشت سیلندر هم ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور خروجیشه که مسلما هر دوی این موتورها قدرتمند محسوب میشن و به کمک یک گیربکس ۸ سرعتهی خودکار قدرت رو به هر چهار چرخ منتقل میکنن.(البته برای داشتن مدل دو دیفرانسیل AWD باید پول بیشتری نسبت به مدل تک دیفرانسل خرج کنید)
همونطور که در بالا گفتیم این ماشین ابعاد بسیار بزرگی داره ولی این موتور هشت سیلندر و هماهنگی اون با گیربکس به اندازهای کارآمد هستش که میتونه این هیکل ۲۲۲۴ کیلوگرمی رو فقط در عرض ۵.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسونه! البته عملکرد مرسدس S کلاس و بیامو سری ۷ کمی بهتره ولی همین عدد هم برای جنسیس عدد قابل قبولی محسوب میشه.
اما مصرف سوخت موتور این هیولا کمی (یا شاید بیشتر از کمی) زیاده و شما برای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی در شهر باید ۱۵.۶ لیتر بنزین رو درون باک ۸۳ لیتری این خودرو بریزید!
برای جمع بندی و مقایسهی این بخش باید گفت که G90 موتور قدرتمندی داره و در قیاس با رقبا فقط کمی ضعیفتره و در کل نیاز راننده رو به طور کامل براورده میکنه.
جنسیس G90 هم مثل بقیهی سوپر لوکسها از امنیت بسیار بالایی برخورداره و بالاترین امتیاز از موسسهی IIHS گرفته و تدابیر امنیتی مثل ۹ کیسه هوا، سیستم رادار بین خطوط، ترمز اظطراری برخورد با مانع جلویی و سیستم رادار نقطهی کور رو برای امنیت بیشتر برای این ماشین در نظر گرفته.
در پایان به بحث قیمت این ماشین میپردازیم که بسیار مهمه و جزء برگهای برندهی این خودرو محسوب میشه.
قیمت پایهی مدل هشت سیلندر چهار چرخ متحرک (AWD) جنسیس G90 ۷۲۲۰۰ دلار هستش که حدود ۲۵۰۰۰ دلار از بیامو 750i XDriveهشت سیلندر و مرسدس بنز S500 4Matic هشت سیلندر ارزونتره.خب دلایل ارزونتر بودنش رو هم گفتیم که چی بود ولی در کل این ماشین برای کسایی که نمیخوان ۱۰۰۰۰۰ دلار برای خریدن یک خودرو صرف کنن و در عین حال سوار یک سوپر لوکس بشن شاید بهترین گزینه باشه.