این روزها اوضاع بازار و صنعت خودرو چندان به سامان نیست و بیشتر شاهد اخباری از قبیل توقف تولید خودروی X و یا خروج خودروساز Y از کشور هستیم تا ورود خودروهای جدید و رقابتی تر شدن بازار؛ اما در همین حال و هوا ابری این صنعت، مدیران خودرو با توجه به همکاری بسیار نزدیک با شرکت چری، همچنان سعی در ارائه بروزترین محصولات این شرکت به کشور را دارد و در حال آماده شدن برای عرضهی دو محصول جدید چری به بازار ایران است. چری آریزو 6، یکی از همین محصولات است که در ایران نیز تقریبا همزمان با دیگر کشورها، عرضه خواهد شد.
این خودرو از نظر ابعاد کمی بزرگ تر از آریزو 5 است و در کلاسی مابین هیوندای الانترا و سوناتا قرار میگیرد.
جمعهی گذشته به دعوت شرکت مدیران خودرو، سری به پیست اتومبیلرانی آزادی تهران زدیم تا برای نخستین بار این خودرو را از نزدیک مشاهده و بررسی کرده و تجربه کوتاهی نیز از سواری آن بدست آوریم.
طراحی خارجی
با نگاه به نمای ظاهری آریزو6 در مییابیم طراحان چری تلاش بسیاری برای خلق محصولی کاملا نو و مدرن داشته اند و به پیروی از خودروسازان مشهور جهان، نمای ظاهری محصول جدید خود را با بدنه ای کاملا ساختار شکن و اغراق شده عرضه کرده اند.
در نمای کناری، چراغهای جلو و عقب امتداد یافته تا کنار خودرو جلب توجه میکنند؛ خط شانهای نیز از انتهای چراغهای عقب به سمت گلگیر جلو کشیده شده است که هماهنگی مناسبی با گلگیرهای حجیم خودرو دارد. همچنین یک نوار کرومی بر روی رکاب جانبی قرار گرفته است که به جذابیت بیشتر خودرو در نمای جانبی کمک میکند.
در نمای جلو، جلو پنجره بزرگ و آشنای چری قرار دارد که به حجیم تر دیده شدن خودرو کمک شایانی کرده است. این قسمت توسط یک نوار کرومی که تا زیر چراغ ها امتداد یافته به دو قسمت تقسیم شده و گرافیک داخلی چراغ های جلو نیز با شکل کلی خودرو متناسب است. سپر جلو نیز متناسب با جلو پنجره، رنگ آمیزی شده و یک نوار کرومی مشابه رکاب ها، بر روی قسمت پایینی آن نصب شده تا هماهنگی بیشتری میان نمای جلو و کنار خودرو ایجاد کند.
در نمای عقب، نوار کرومی روی درب صندوق چراغ های عقب خودرو را به هم متصل کرده است و در کنار سپر عقبی با همان نوار کرومی آشنا، جلب توجه میکند. البته نقطه ضعف ظاهر عقب آریزو6، تعبیه دو قسمت مشکی رنگ (به عنوان خروجی اگزوز) بر روی سپر است در حالی که اگزوز خودرو به صورت مخفی در پشت سپر قرار گرفته، عملی که این روزها حتی توسط خودروسازان تراز اول جهانی نیز انجام میشود، اما مورد پسند بسیاری از خودرو دوستان نیست.
همانطور که گفتیم، طراحی آریزو6 کاملا مطابق مد روز بوده و جذاب و هیجان انگیز به نظر میرسد. البته همچنان عده ای این نوع طراحی را نمیپسندند و با مثال زدن سوناتا YF، به تکراری شدن ظاهر آریزو 6 در آینده اعتقاد دارند.
نمای داخلی و کابین
در داخل کابین آریزو6 هم همانند ظاهر خارجی آن، شاهد طراحی مدرنی هستیم. نمای داشبورد نسبت به دیگر قسمت های آریزو6، سادهتر بنظر میرسد. در میان داشبورد یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ نصب شده و تعدادی از کلیدهای ضروری نیز در زیر آن قرار گرفته اند؛ همچنین بخشی از داشبورد با چرم هم رنگ صندلی ها پوشانده شده است.
کنسول میانی نیز ظاهر متفاوتی داشته و با پلاستیک براق به رنگ مشکی پوشیده شده است. در قسمت پایینی کنسول میانی، کلیدهای کنترل پایداری، اتوهلد و تعویض حالت رانندگی نصب شده اند و در قسمت جلو نیز، کلید های تنظیم سیستم تهویه به صورت لمسی قرار دارند. البته نباید از این نکته که قسمت های میانی کنسول و داشبورد خودرو استعداد زیادی در به نمایش گذاشتن اثر انگشت دارند نیز غافل شویم.
استفاده هنرمندانه طراحان چری از 3 رنگ قهوه ای، مشکی براق و نقره ای، به هرچه لوکستر به نظر رسیدن آریزو 6 کمک کرده است.
در مقابل راننده نیز غربیلک فرمان پوشیده از چرم قرار گرفته که کلید های کامپیوتر سفری و مولتی مدیا بر روی آن نصب شده اند. در میان پشت آمپر آریزو6 نیز یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ قرار گرفته است که اطلاعات زیادی را در اختیار راننده قرار میدهد.
آریزو6 صندلی های نرمی دارد و بنظر میرسد در سفر های طولانی هم، با سرنشینان به خوبی همراهی خواهند کرد، البته ممکن است طول نسبتا کوتاه نشیمنگاه صندلی های جلو کمی برای افراد بلند قد ایجاد مشکل کند، همچنین فضای سر و شانه در هر دو ردیف نسبتا کافیست.
آریزو6، از همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشاژ تیگو 7 و آریزو5 توربو بهره میبرد، این موتور 4 سیلندر توانایی تولید 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور را دارد، انتقال قدرت آریزو6 نیز همانند آریزو 5، با استفاده از یک جعبه دنده CVT اتوماتیک انجام میگیرد که توانایی شبیه سازی 9 دنده را در حالت تیبپ ترونیک دارد، چری ادعا می کند سیستم جعبه دنده آریزو6، نسبت به آریزو5 بهبود یافته و در این خودرو، شاهد شتاب گیری بهتر و مصرف سوخت کمتری خواهیم بود، البته در روز جمعه، شاهد رقابت آریزو 6 با چند خودروی وارداتی هم رده بودیم که مشخص شد آریزو 6، شتاب اولیه ای در حد خودروهای کیا سراتو و مزدا3 دارد و با توجه به نوع گیربکس، در سرعت های بالا و سبقت گیری ها، به خوبی راننده را راضی خواهد کرد، هرچند همچنان تاخیر اولیه گیربکس CVT و موتور توربوشارژ آزار دهنده به نظر می رسد.
سیستم تعلیق همانند آریزو5 در جلو مستقل مک فرسون و در عقب؛ نیمه مستقل بوده و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی نیز بر روی خودرو نصب شده است.
پشت فرمان
پس از نشستن پشت فرمان و تنظیم صندلی و آینه ها، دید خوب و تسلط کافی راننده بر روی ابعاد خودرو، جالب توجه است. عایق بندی کابین هم به خوبی انجام شده بود و با وجود گیربکس CVT که معمولا باعث تشدید صدای پیشرانه در کابین میشود، صدای نفوذی به کابین آریزو بسیار کم و قابل قبول بود، واکنش های سیستم تعلیق آریزو 6 نیز در داخل پیست امیدوار کننده نشان داد، اما همچنان مشخص نیست که تعلیق این خودرو در جنگ با چالههای بیشمار خیابانهای کشور، چه عملکردی خواهد داشت؟
اما زمان رانندگی در پیست، آنچه اهمیت دارد، واکنش مطلوب فرمان، ترمز، پدال گاز و.... است، شتاب گیری آریزو 6 با وجود حضور 4 سرنشین در زمان تست، راضی کننده بود و با وجود استفاده از گیربکس CVT،جز در زمان شتاب گیری از حالت سکون، تاخیر آزار دهنده ای نداشت، همچنین ترمزها نیز با وجود فشار شدید و مداومی که خبرنگاران در زمان بررسی بر روی آنها اعمال میکردند، عملکرد بسیار قابل قبولی از خود نشان دادند و هرگز شاهد افت عملکرد ترمز خودرو نبودیم.
پایداری خودرو حتی در سرعت های بالا مناسب بود و خودرو در سرعت 120 کیلومتر، حس اطمینان مناسبی به راننده و سرنشینان منتقل میکرد. برای گذر از پیچ های نسبتا تند آزادی معمولا تا حوالی سرعت 60 کیلومتر، خودرو بدون مشکل و گوش به فرمان عمل میکرد، اما برای پیچ زدن با سرعت های بالاتر، شاهد بروز کم فرمانی نسبتا شدید خودرو و لیز خوردن محور جلو بودیم که بلافاصله ESP وارد عمل میشد و با کاهش محسوس سرعت، به حفظ پایداری و کنترل خودرو در مسیر صحیح کمک میکرد.
ای کاش خودرو دیرتر دچار کم فرمانی میشد، یا سیستم کنترل پایداری به شکل مناسب تری خودرو را از انحراف نجات میداد تا آریزو 6 در این بخش هم نمره قبول کسب کند.
گیربکس خودرو با اینکه نسبت به گیربکس های CVT قبلی سریعتر عمل میکرد و در حالت دستی نیز کارایی مناسبی از خود نشان میداد، همچنان حس و حال نامناسب خودروهای CVT را به راننده منتقل می کرد و البته عملکرد پدال گاز خودرو نیز جای بهبود زیادی زیای داشت.
در مجموع می توان گفت آریزو 6 از آزمون رانندگی بر روی پیست سربلند بیرون آمد و طراحی آن به خوبی نشان دهنده روند پیشرفت چری است. این خودرو در آینده نزدیک وارد بازار خواهد شد و با توجه به ممنوعیتهای واردات خودرو، فرصت مناسبی برای عرض اندام و پر کردن جای خالی سدان های محبوبی چون سراتو و الانترا را دارد. البته باید در نظر داشت که موفقیت یا عدم موفقیت آریزو 6، بجز ویژگی های ظاهری و توانایی فنی، وابستگی فراوانی به سطح امکانات و قیمت گذاری مدیران خودرو نیز خواهد داشت؛ در بخش امکانات، با وجود اینکه هنوز لیست قطعی ارائه نشده، بنظر میرسد آریزو6 با لیست بلند بالایی از آپشن ها عرضه خواهد شد. در مورد قیمت نیز با توجه به وضعیت فعلی ارز و تعرفه ها، رقمی در حدود 200 میلیون تومان برای آریزو 6 قابل پیشبینی است.
باید تا زمان عرضه آریزو6 صبر کنیم و ببینیم مدیران خودرو چه برنامههایی برای موفقیت بیشتر این خودرو در نظر خواهد گرفت. در ادامه میتوانید دیگر عکس های این خودرو را نیز مشاهده کنید.