1. خانه
  2. اخبار
  3. تست و بررسی
  4. نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

5 آذر 1397
  • 10
  • 25311
نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

این روزها اوضاع بازار و صنعت خودرو چندان به سامان نیست و بیشتر شاهد اخباری از قبیل توقف تولید خودروی X و یا خروج خودروساز Y از کشور هستیم تا ورود خودروهای جدید و رقابتی تر شدن بازار؛ اما در همین حال و هوا ابری این صنعت، مدیران خودرو با توجه به همکاری بسیار نزدیک با شرکت چری، همچنان سعی در ارائه بروزترین محصولات این شرکت به کشور را دارد و در حال آماده شدن برای عرضه‌ی دو محصول جدید چری به بازار ایران است. چری آریزو 6، یکی از همین محصولات است که در ایران نیز تقریبا همزمان با دیگر کشورها، عرضه خواهد شد.

این خودرو از نظر ابعاد کمی بزرگ تر از آریزو 5 است و در کلاسی مابین هیوندای الانترا و سوناتا قرار می‌گیرد.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

جمعه‌ی گذشته به دعوت شرکت مدیران خودرو، سری به پیست اتومبیلرانی آزادی تهران زدیم تا برای نخستین بار این خودرو را از نزدیک مشاهده و بررسی کرده و تجربه کوتاهی نیز از سواری آن بدست آوریم.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

طراحی خارجی
با نگاه به نمای ظاهری آریزو6 در می‌یابیم طراحان چری تلاش بسیاری برای خلق محصولی کاملا نو و مدرن داشته اند و به پیروی از خودروسازان مشهور جهان، نمای ظاهری محصول جدید خود را با بدنه ای کاملا ساختار شکن و اغراق شده عرضه کرده اند.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

در نمای کناری، چراغ‌های جلو و عقب امتداد یافته تا کنار خودرو جلب توجه می‌کنند؛ خط شانه‌ای نیز از انتهای چراغ‌های عقب به سمت گلگیر جلو کشیده شده است که هماهنگی مناسبی با گلگیرهای حجیم خودرو دارد. همچنین یک نوار کرومی بر روی رکاب جانبی قرار گرفته است که به جذابیت بیشتر خودرو در نمای جانبی کمک می‌کند.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

در نمای جلو، جلو‌ پنجره بزرگ و آشنای چری قرار دارد که به حجیم تر دیده شدن خودرو کمک شایانی کرده است. این قسمت توسط یک نوار کرومی که تا زیر چراغ ها امتداد یافته به دو قسمت تقسیم شده و گرافیک داخلی چراغ های جلو نیز با شکل کلی خودرو متناسب است. سپر جلو نیز متناسب با جلو پنجره، رنگ آمیزی شده و یک نوار کرومی مشابه رکاب ها، بر روی قسمت پایینی آن نصب شده تا هماهنگی بیشتری میان نمای جلو و کنار خودرو ایجاد کند.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

در نمای عقب، نوار کرومی روی درب صندوق چراغ های عقب خودرو را به هم متصل کرده است و در کنار سپر عقبی با همان نوار کرومی آشنا، جلب توجه می‌کند. البته نقطه ضعف ظاهر عقب آریزو6، تعبیه دو قسمت مشکی رنگ (به عنوان خروجی اگزوز) بر روی سپر است در حالی که اگزوز خودرو به صورت مخفی در پشت سپر قرار گرفته، عملی که این روزها حتی توسط خودروسازان تراز اول جهانی نیز انجام می‌شود، اما مورد پسند بسیاری از خودرو دوستان نیست.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

همانطور که گفتیم، طراحی آریزو6 کاملا مطابق مد روز بوده و جذاب و هیجان انگیز به نظر می‌رسد. البته همچنان عده ای این نوع طراحی را نمی‌پسندند و با مثال زدن سوناتا YF، به تکراری شدن ظاهر آریزو 6 در آینده اعتقاد دارند.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

نمای داخلی و کابین
در داخل کابین آریزو6 هم همانند ظاهر خارجی آن، شاهد طراحی جذابی هستیم. نمای داشبورد نسبت به دیگر قسمت های آریزو6، ساده‌تر بنظر می‌رسد. در میان داشبورد یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ نصب شده و تعدادی از کلیدهای ضروری نیز در زیر آن قرار گرفته اند؛ همچنین بخشی از داشبورد با چرم هم رنگ صندلی ها پوشانده شده است.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

کنسول میانی نیز ظاهر متفاوتی داشته و با پلاستیک براق به رنگ مشکی پوشیده شده است. در قسمت پایینی کنسول میانی، کلیدهای کنترل پایداری، اتوهلد و تعویض حالت رانندگی نصب شده اند و در قسمت جلو نیز، کلید های تنظیم سیستم تهویه به صورت لمسی قرار دارند.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

استفاده هنرمندانه طراحان چری از 3 رنگ قهوه ای، مشکی براق و نقره ای، به هرچه لوکس‌تر به نظر رسیدن آریزو 6 کمک کرده است.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

در مقابل راننده نیز غربیلک فرمان پوشیده از چرم قرار گرفته که کلید های کامپیوتر سفری و مولتی مدیا بر روی آن نصب شده اند. در میان پشت آمپر آریزو6 نیز یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ قرار گرفته است که اطلاعات زیادی را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

آریزو6 صندلی های نرمی دارد و بنظر میرسد در سفر های طولانی هم، با سرنشینان به خوبی همراهی خواهند کرد، همچنین فضای سر و شانه در هر دو ردیف نسبتا کافیست.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

 

مشخصات فنی



 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

آریزو6، از همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشاژ تیگو 7 و آریزو5 توربو بهره می‌برد، این موتور 4 سیلندر توانایی تولید 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور را دارد، انتقال قدرت آریزو6 نیز همانند آریزو 5، با استفاده از یک جعبه دنده CVT اتوماتیک انجام می‌گیرد که اتفاقا توانایی شبیه سازی 9 دنده را در حالت تیبپ ترونیک دارد، چری ادعا می کند سیستم جعبه دنده آریزو6، نسبت به آریزو5 بهبود یافته و در این خودرو، شاهد شتاب گیری بهتر و مصرف سوخت کمتری خواهیم بود، البته در روز جمعه، شاهد رقابت آریزو 6 با چند خودروی وارداتی هم رده بودیم که مشخص شد آریزو 6، شتاب اولیه ای در حد خودروهای کیا سراتو و مزدا3 دارد و با توجه به نوهع گیربکس، در سرعت های بالا و سبقت گیری ها، به خوبی راننده را راضی خواهد کرد.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

سیستم تعلیق همانند آریزو5 در جلو مستقل مک فرسون و در عقب؛ نیمه مستقل بوده و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی نیز بر روی خودرو نصب شده است.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

پشت فرمان پس از نشستن پشت فرمان و تنظیم صندلی و آینه ها، دید خوب و تسلط کافی راننده بر روی ابعاد خودرو، جالب توجه است. عایق بندی کابین هم به خوبی انجام شده بود و با وجود گیربکس CVT که معمولا باعث تشدید صدای پیشرانه در کابین می‌شود، صدای نفوذی به کابین آریزو بسیار کم و قابل قبول بود، واکنش های سیستم تعلیق آریزو 6 نیز در داخل پیست، نشان می‌داد با خودرویی روبرو هستیم که احتمالا در جنگ با بخش اعظم چاله‌های خیابان‌های کشور، سربلند خواهد بود.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

اما زمان رانندگی در پیست، آنچه اهمیت دارد، واکنش مطلوب فرمان، ترمز، پدال گاز و.... است، شتاب گیری آریزو 6 با وجود حضور 4 سرنشین در زمان تست، راضی کننده بود و با وجود استفاده از گیربکس CVT، خودرو برای شتاب گیری از حالت سکون، تاخیر آزار دهنده ای نداشت، همچنین ترمزها نیز با وجود فشار شدید و مداومی که خبرنگاران در زمان بررسی بر روی آن‌ها اعمال می‌کردند، عملکرد بسیار قابل قبولی از خود نشان دادند و هرگز شاهد افت عملکرد ترمز خودرو نبودیم.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

پایداری خودرو حتی در سرعت های بالا مناسب بود و خودرو در سرعت 120 کیلومتر، حس اطمینان مناسبی به راننده و سرنشینان منتقل می‌کرد. برای گذر از پیچ های نسبتا تند آزادی معمولا تا حوالی سرعت 60 کیلومتر، خودرو بدون مشکل و گوش به فرمان عمل می‌کرد، اما برای پیچ زدن با سرعت های بالاتر، شاهد بروز کم فرمانی نسبتا شدید خودرو و لیز خوردن محور جلو بودیم که بلافاصله ESP وارد عمل می‌شد و با کاهش محسوس سرعت، به حفظ پایداری و کنترل خودرو در مسیر صحیح کمک می‌کرد.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

گیربکس خودرو نیز نسبت به گیربکس های CVT قبلی سریعتر عمل می‌کرد و در حالت دستی نیز کارایی مناسبی از خود نشان می‌داد البته همچنان بنظر می‌رسید عملکرد پدال گاز آریزو 6 جای بهبود دارد....

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

در مجموع می توان گفت آریزو 6 از آزمون رانندگی بر روی پیست سربلند بیرون آمد و طراحی آن به خوبی نشان دهنده روند پیشرفت چری است. این خودرو در آینده نزدیک وارد بازار خواهد شد و با توجه به ممنوعیت‌های واردات خودرو، فرصت مناسبی برای عرض اندام و پر کردن جای خالی سدان های محبوبی چون سراتو و الانترا را دارد. البته باید در نظر داشت که موفقیت یا عدم موفقیت آریزو 6، بجز ویژگی های ظاهری و توانایی فنی، وابستگی فراوانی به سطح امکانات و قیمت گذاری مدیران خودرو نیز خواهد داشت؛ در بخش امکانات، با وجود اینکه هنوز لیست قطعی ارائه نشده، بنظر می‌رسد آریزو6 با لیست بلند بالایی از آپشن ها عرضه خواهد شد. در مورد قیمت نیز با توجه به وضعیت فعلی ارز و تعرفه ها، رقمی در حدود 200 میلیون تومان برای آریزو 6 قابل پیش‌بینی است.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

باید تا زمان عرضه آریزو6 صبر کنیم و ببینیم مدیران خودرو چه برنامه‌هایی برای موفقیت بیشتر این خودرو در نظر خواهد گرفت. در ادامه می‌توانید دیگر عکس های این خودرو را نیز مشاهده کنید.

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی

 نخستین ملاقات و تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی



نظرات

  • مجتبی مجتبی (20 آذر 97 ساعت 22:33)

    اینقد که شما از این خودرو تعریف کردی فکر کنم بنز و کادیلاک هم حریفش نشن.
    اون طراحی داخلی فاجعه و کج و معوج رو میفرمایید هنرمندانه اس. به کجا رسیدیم که منتقدانمون خودرو بی کیفیت چین رو با به به و چه چه تعریف میکنن و دولتمون هم با قیمت نجومی به مردم همیشه راضی و خندانمون میفروشه.

  • شهرام شهرام (13 آذر 97 ساعت 03:44)

    واقعه بین باشیم..چندسال پیش چین توی ساخت گوشی کجا بود..و حالا کجاس...
    در صنعت خودرو هم این سناریو تکرار خواهد شد شک نکنیم..

  • علی علی (9 آذر 97 ساعت 20:21)

    خیلی حال کردم حرف نداره.

  • کیومرث کیومرث (7 آذر 97 ساعت 14:21)

    متن فوق بیشتر از آنکه شباهت به گزارش کارشناسانه از یک خودرو جدید داشته باشد، شبیه به کاتالوگ تبلیغاتی بوده و نگارنده محترم حقیقتا در این قالب حق مطلب را ادا کرده است.لذا ظاهرا هیچ نقطه ضعفی بر آن وارد نیست پس بشتابید.

  • حسین حسین (6 آذر 97 ساعت 15:41)

    تا زمانیکه برای همین بنجلها صف میبندیم و پول رو پیش پیش میدیم برای 2 سال بعد که آیا همون رو هم بدن نباید انتظار پیشرفت داشته باشیم عزیزم

  • فز فز (6 آذر 97 ساعت 14:20)

    اقای علی خان خودت زشتی .....اگه راست می گی خودت بفرما یکی بهترشو بساز...از نظر من ...می بخشید با احترام به نظر بقیه ....این ماشین بینظیر هست...در یک کلام رویای یک ماشین برای هر کسی ....درود ...درود .... و ماشالله .... به این طراحی عالی ........

  • علی علی (6 آذر 97 ساعت 09:55)

    زشت و بد ترکیبه....

    Ta Ha Ta Ha (6 آذر 97 ساعت 12:19)

    خدایی یکم انصاف داشته باش...
    واقعا طراحیش عالیه حداقل در حد سراتو و النترا هست

  • Shahpoor Shahpoor (5 آذر 97 ساعت 23:44)

    اژدهای چین وارد میشود و مگسهای ایران خودرو و سایپا الفرار

  • فرزاد فرزاد (5 آذر 97 ساعت 13:51)

    دیگه در ایران بحث درباره قیمت خودرو مزخرفی بیش نیست ولی این موضوع آزاردهنده،ست که خودروسازان با غیرت چینی ساعتی پیشرفت می‌کنند و خودروسازان وطنی لحظه‌ای پسرفت!