1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. عکس العمل های گوناگون به قیمت‌های جدید ایران خودرو

عکس العمل های گوناگون به قیمت‌های جدید ایران خودرو

19 آذر 1397
  • 9
  • 10100

چهار محصول شرکت ایران خودرو روز گذشته با قیمت‌های جدید و تحویل فوری به سرعت به فروش رفت، این در شرایطی است که پیش از این گفته می‌شد مشتریان چندان به قیمت‌های مصوب و جدید خودروسازان روی خوش نشان نخواهند داد. به این ترتیب هر چند ایران خودرو به طرفه‌العینی چهار محصول خود را با در نظر گرفتن ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش رساند، اما این اقدام روز گذشته واکنش‌های منفی و مثبتی به همراه داشت؛ به‌طوری‌که برخی افزایش قیمت‌ها در این شرکت را قانونی و برخی دیگر غیر قانونی خواندند؛ اما آنچه دست‌اندرکاران خودرو، بعضی از نمایندگان مجلس و همچنین مسوولان صنعتی بر آن اتفاق نظر دارند این است که خودروهای مذکور مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند و قیمت‌گذاری این خودروها که بالای ۴۵ میلیون تومان است با خودروسازان است.

2.jpg
حال اینکه چرا خودروساز با توجه به افزایش هزینه تولید از سمت اعمال تحریم‌ها، تاکنون اقدام به تغییر قیمت این خودروها نکرده خود جای سوال دارد. اما همان‌طور که گفته شد این اقدام خودروساز روز گذشته با واکنش‌های متفاوتی همراه بود به‌طوری‌که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اقدام ایران خودرو به خبرگزاری تسنیم گفته است که در بحث خودرو، سازمان حمایت و خودروسازان مسوول هستند و قطعا درباره افزایش قیمت توضیح خواهند داد. وی افزود: پیش از این قیمت خودرو از دو فرمول تبعیت می‌کرد. قیمت محصولات پرتیراژ که در بازه قیمتی زیر ۴۵ میلیون تومانی بودند و قیمت آنها ازسوی شورای رقابت تعیین می‌شد و خودروهایی که در بازه قیمتی بیش از ۴۵ میلیون تومان قرار می‌گرفتند که قیمت‌گذاری این خودروها از حیطه وظایف شورای رقابت خارج و شرکت‌های خودروساز مسوول قیمت‌گذاری این محصولات بوده‌اند. وزیر صمت اما در ادامه تاکید کرده است از آنجا که این محصولات در پیش‌فروش اخیر ایران خودرو جزو محصولات در بازه قیمتی بیش از ۴۵ میلیون تومانی بوده‌اند، نمی‌توان گفت اقدام ایران خودرو غیر قانونی بوده است. البته همان طور که رحمانی اشاره کرده است، افزایش قیمت محصولات بالای ۴۵ میلیون تومان از شمول قیمت‌گذاری خارج است و خودروسازان می‌توانند به‌طور مستقل در این ارتباط تصمیم‌گیری کنند؛ اما این مساله همواره از سوی وزارت صمت، به عنوان متولی اصلی صنعت خودرو نادیده گرفته می‌شد. آخرین بار در اواخر خرداد ماه گذشته و در زمان وزارت محمد شریعتمداری، بعد از اعلام نظر شورای رقابت در ارتباط با قیمت محصولات پرتیراژ، شریعتمداری اعلام کرد، شرکت‌های خودروساز می‌توانند قیمت محصولات بیش از ۴۵ میلیون تومانی خود را تا سقف ۶ / ۹ درصد افزایش دهند. با این حال اما سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ارتباط با فروش محصولات ایران خودرو نظر دیگری دارد.


سیدیاسر رایگانی معتقد است از آنجا که وزارت صمت، سازمان حمایت را مسوول تعیین قیمت‌های جدید کرده و این سازمان همچنان مشغول بررسی قیمت خودرو است و هیچ قیمتی را به‌طور رسمی اعلام نکرده؛ بنابراین پیش‌فروش یاد شده توسط شرکت ایران خودرو وجاهت قانونی ندارد و از نظر سازمان تعزیرات مصداق گران‌فروشی است. در این بین یکی از نمایندگان مجلس نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر تاکید داشته که خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان عملا از شمول قیمت‌گذاری خارج بوده و قیمت آنها با توجه به شرایط بازار تعیین شود.

چرا سازمان حمایت اعمال‌نظر نکرد؟

3.jpg
آنچه مشخص است نکته مشترک میان سخنان رضا رحمانی، وزیر صمت و سیدیاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، تاکید بر نقش سازمان حمایت به عنوان متولی تعیین قیمت خودرو است حال آنکه رئیس این سازمان تاکنون اظهار نظری در مورد روند قیمت‌گذاری خودرو نکرده است و تنها رحمانی در چند مصاحبه اعلام کرده که سازمان حمایت در حال انجام کار کارشناسی روی قیمت خودرو است؛ اما تاکنون اقدامات کارشناسی این سازمان درباره قیمت خودرو رسانه‌ای نشده و این سازمان در سکوت خبری ظاهرا مشغول کار خود است. بعد از حذف شورای رقابت از چرخه قیمت‌گذاری براساس مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه و جایگزینی سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار به جای این شورا، سازمان حمایت نظر کارشناسی خود را در ارتباط با افزایش قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار اعلام کرد اما از آنجا که این اتفاق در روزهای پایانی وزارت شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و شخص وزیر پیشین نمی‌خواست افزایش قیمت خودرو در کارنامه وزارتش ثبت شود، نظر کارشناسی سازمان حمایت در آن زمان اعلام نشد. اما در شرایطی که مسوولان سازمان حمایت ترجیح داده‌اند در زمینه قیمت‌گذاری خودرو همچنان سکوت کنند؛ شهاب‌الدین بی‌مقدار، رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گویی پرده از توافق جمعی خودروساز، دولت و مجلس برای افزایش قیمت خودرو برداشت. ظاهرا جلسه‌ای میان خودروسازان و قطعه‌سازان و جمعی از مدیران دولتی با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شده و بر این اساس با توجه به اینکه خودروسازان بر این باورند که سود آنها بابت تغییرات قیمت خودرو در بازار صفر است و از تغییرات قیمتی حاشیه بازار سودی نمی‌برند، تصمیم بر این گرفته شده که برای خودروهایی که از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج هستند خودروسازان براساس سنجش بازار اقدام به قیمت‌گذاری کند.


رئیس فراکسیون قطعه‌سازان در این زمینه عنوان کرده که اقدام ایران خودرو در پیش‌فروش چهار محصول خود با قیمت‌های جدید در همین راستا ارزیابی می‌شود. البته بی‌مقدار درباره قیمت محصولات پرتیراژ و در بازه زیر ۴۵ میلیون تومانی بار دیگر پای سازمان حمایت را وسط می‌کشد و می‌گوید: براساس تصمیماتی که در این جلسه گرفته شد، قرار بر این است که در مورد خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان نیز، کارگروه تنظیم بازار با همکاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به یک تصمیم مشترک برسند و قیمت این خودروها را به صورت رسمی تغییر دهند. نکته قابل تامل در میان سخنان بی‌مقدار این است که براساس تصمیمات گرفته شده در نشست رئیس مجلس با قطعه‌سازان قرار بر این شد تا ابتدا خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نبودند، اصلاح قیمت شوند و در مرحله بعد، خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان با مکانیزم تعیین‌شده که از سوی کارگروه کنترل بازار و سازمان حمایت اعلام خواهد شد، قیمت‌گذاری شوند.

سایپا مشغول ارزیابی اقدام ایران خودرو


در حالی ایران خودرو پیش‌فروش چهار محصول خود با قیمت‌های جدید را تدارک دید و روز گذشته آن را به مرحله اجرا گذاشت که از قیمت‌های جدید دیگر خودروساز بزرگ کشور خبری نیست. براساس شنیده‌ها قرار بر این بود تا شرکت سایپا هم قیمت برخی محصولات خود را روز گذشته اعلام کند، اما به‌نظر می‌رسد رقیب ایران خودرو ترجیح داده اعلام قیمت‌های جدید برای محصولات خود را با فاصله و بعد از رصد کامل واکنش‌ها به این اقدام ایران خودرو، انجام دهد. براساس اخبار منتشر شده این خودروساز بیش از شرکت رقیب خود در ۶ ماه ابتدای سال‌جاری با زیان در تولید روبه‌رو بوده است. اطلاعاتی که از سوی این خودروساز در اختیار سازمان بورس قرار گرفته است، گویای زیان ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی در نیمه نخست سال‌جاری است؛ این در شرایطی است که ایران خودرو ۲ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان زیان را به سازمان بورس اعلام کرده است. به این ترتیب با توجه به واکنش‌ها و اخباری که پس از اعلام قیمت چهار محصول ایران خودرو منتشر شد به‌نظر می‌رسد که تا آخر هفته جاری باید منتظر انتشار قیمت‌های جدید دیگر محصولات از سوی خودروسازان باشیم. در این زمینه اگرچه رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنان موضع غیرشفافی در مورد اعلام قیمت‌های جدید اتخاذ کرده، اما پیش‌بینی می‌شود قیمت تمامی محصولات خودروسازان تا پایان هفته با فرمول ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار اعلام خواهد شد.

4.jpg




نظرات

  • مهران مهران (20 آذر 1397 ساعت 15:15)

    سانسورچی

  • علی علی (20 آذر 1397 ساعت 07:50)

    الان دیگه سخنان نمایندگان ملت هم خریدار نداره که به حرف اونا گوش کنن خودرو سازان هر چه خواستن بر سر ملت پیاده کردن در واقع هر چقدر خواستن با افزایش قیمت حرفشان را عملی کردن تو کجای دنیا این در صد افزایش قیمت طبیعیه خدا به داد مصرف کننده برسه

  • شهرام شهرام (20 آذر 1397 ساعت 01:42)

    جمع کنید کاسه کوزتون رو بابا مردم رو مسخره کردید ؟ هی به همدیگه پاس میدین . دست همتون با هم تو یه کاسه هست برای خالی کردن جیب مردم

  • بی نام بی نام (19 آذر 1397 ساعت 23:32)

    البته این کارا و فعالیتاتون به نفع مردم،چرا؟؟
    چونکه اولا خوب خودتون به مردم فهیم و صبورمون میشناسونید در ثانی زحمت مردمم کمتر میکنید واسه ازهم پاشیدگی نظ.م
    موفق باشید...

  • امیر امیر (19 آذر 1397 ساعت 23:22)

    غلط کردین که فروش رفت، دروغ ازین بزرگتر؟؟؟
    این حرکت هم دقیقا مثل معامله های صوری قبلی شما بود که بازار رو به گند کشوند.
    توی این مملکت هم یک نفر، حتی اونی که باید جلوی شما رو بگیره هم کاری نمیکنه

  • وریا وریا (19 آذر 1397 ساعت 22:58)

    اینم یه راه دیگه چاپیدن قشر ضعیف توسط بهره کش های مایه دار و سرمایه دار صاحب ایران آخه من احمق بدبخت کارگر با 1400000 درآمد چند ساله میتونم یه پراید ارابه مرگ 40000000 ی رو بخرم

  • حسین حسین (19 آذر 1397 ساعت 17:46)

    سلام،آقا این حرفا که در کشور مافیا دارم رو ول کنید،همه میدونن،امسال که ترامپ از آمریکا مارو تحریم کرده خودمونم از داخل.گناه مردم چیه باید خودرو بی کیفیت سوار شن؟؟؟؟لطفا با لغات بازی نکنید اگه مجبوریم حداقل قیمتش رو مناسب بدید که نسوزیم.پول بنز رو میدیم سمند سوار میشیم،انصاف هم چیز خوبیست.حالا اینها به کنار چرا قیمت رو اعلام نمیکنید قائله ختم شه؟؟؟؟الان قیمت رو اعلام کنید تکلیف تحویل مهر و آبان و آذر چی میشه؟
    خواهش میکنم همه چیز با جزئیات ذکر بشه

  • behargool behargool (19 آذر 1397 ساعت 15:41)

    لطفا بخوانید : نام شرکت بنز المان را حتما شنیده اید نام شرکت تویوتا هم همینطور ولی مطمئن هستم که تیم فوتبال تویوتا و بنز نشنیده اید چون اینچنین تیم هایی وجود ندارند چرا وجود ندارند آیا این شرکت ها به پای شرکت های ماشین سازی ما همچون ایرانخودرو و سایپا نمی رسند ! که تیم های فوتبال پیکان و سایپا داشته باشند ! پاسخ قطعا منفی است چرا که بنز المان و تویوتای ژاپن انحصار و مافیایی خودرویی همچون ایران ندارند که مردم را جان به لب کرده و از کیسه خلیفه حقوق ها و هزینه های میلیاردی کنند بعد هم به بهانه ضرر کردن و اشتغال هم از کیسه دولت و هم از جیب مردم حسن استفاده را بنمایند !!! روز حسابرسی نزدیک است

  • حمید حمید (19 آذر 1397 ساعت 13:51)

    معلوم نیس توی این مملکت چی به چیه؟کی به کیه؟ قیمت دلار پائین میاد خودروسازها دم از افزایش قیمت میزنن و وزیر صنعت تازه رسیده هم فقط از تعجب دهنش بازمونده و توپ را به این و آن پاس میده. جمع کنین بابا . خودتونین. اس30 چیه مگه 141 قیمت دادن - کی قیمت داده- کجا قیمت داده- معلوم نیس وزیر وزرا چکارمیکنن؟ نهادهای نظارتی کجان؟ ...........کجاس؟ داداش حسن کجاس؟