1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. چرا خودروسازان کشور بعد از 50 سال هنوز باید پراید بسازند؟

چرا خودروسازان کشور بعد از 50 سال هنوز باید پراید بسازند؟

24 بهمن 1397
  • 7
  • 33405

اخیرا علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس با طرح این پرسش که چرا بعد از بیش از نیم قرن در صنعت خودروسازی باید سر خود را پایین بگیریم که پراید بسازیم؟ گفته است: این امر نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد و دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه نقش مهمی داشته باشند. درحالی این اظهارنظر به‌تازگی از سوی بروجردی مطرح شده که او از دوره ششم به مجلس راه یافته و سال‌های مدیدی است که ضعف‌های صنعت خودروسازی از سوی کارشناسان، اساتید دانشگاه و... هشدار داده می‌شود. هشدارهایی که به علت نادیده گرفته شدن مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده و از نبود نظارت دقیق و مستمر بر این صنعت حکایت دارد.

-تصویری از خط تولید پراید در کره جنوبی در سال (۱۹۸۸) میلادی

558.jpg 

صنعت خودروسازی ایران که بعد از صنعت نفت به‌عنوان یکی از بزرگترین صنایع ایران شناخته می‌شود، سالیان زیادی است که با ضعف‌ها و مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ مشکلاتی که بیشتر از اینکه از مسائل خارجی نشات گرفته باشند از دل سوءمدیریت‌های داخلی و نبود نظارت‌های کافی بیرون آمده‌اند! شاید بتوان از نبود نقدینگی و سرمایه‌ مورد نیاز، ضعف خودروسازان در تحقیق و توسعه، حضور دولت در صنعت و بازار خودرو ایران، نبود استراتژی مشخص تحت عنوان راهبرد یک‌خطی، نداشتن چشم‌انداز واقع‌گرایانه متناسب با توانمندی‌ها، نامساعد بودن فضای کسب‌وکار در اقتصاد، ضعف در طراحی ساخت و... به‌عنوان عمده‌ مشکلات صنعت خودروسازی ایران نام برد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پیشنهاد داده بود که «صنعت خودرو به بخش خصوصی واقعی واگذار شود و با کاهش پلکانی تعرفه واردات خودرو، سازندگان داخلی به ارتقای کیفی خودرو و افزایش رقابت‌پذیری وادار شوند.» با این حال، طی سالیان متمادی نه‌تنها صنعت خودروسازی کشور رقابت‌پذیر نشده، بلکه روزبه‌روز فاصله‌اش با رقبای خارجی بیشتر شده است. کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که برای رقابت‌پذیری این صنعت تنها حقوق و دستمزد کارکنان معیار سنجش نیست، بکه نرخ بهره‌وری هم از اهمیت زیادی برخوردار است و افزون بر این، ميزان حقوق و عوارض گمركی، ماليات بر ارزش افزوده، هزينه‌های سربار و استهلاك، نرخ ريسك سرمايه‌گذاری، نرخ بهره منابع به‌ ويژه پول، نوسانات غير‌قابل‌كنترل نرخ برابری ارزش ريال در مقابل ارز جهانی و... از جمله عواملی‌ هستند که اگر رقابتی نشوند، صنعت خودروسازی نیز دچار تحول شگرفی نخواهد شد.


گرانی پراید

نوسات ارزی که از شهریور سال گذشته آغاز شد و در نیمه اول امسال به اوج خودش رسید، افزایش قیمت بسیاری از کالاها در بازارهای مهم را به‌دنبال داشت و التهابات ناشی از آن به بازار خودروهای داخلی نیز سرایت کرد. در واقع سیاست ارز 4200 تومانی دولت که با انتقادات زیادی همراه شد و رانت و فساد زیادی را به‌همراه داشت، با خارج کردن صنعت خودروسازی از لیست دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی، به افزایش بهای خودرو دامن زد. در این میان، خودرو پراید هم از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نماند و در مرداد سالجاری با قیمتی بالای 30 میلیون تومان به بازار عرضه شد. البته درحالی افزایش قیمت پراید با گلایه‌های زیادی از سوی مردم همراه شد که محمدرضا سروش مدیرعامل پیشین شرکت سایپا معتقد است «پراید گران نیست و اینکه جامعه ما به‌دلیل رکود اقتصادی شدید کنونی فقیر شده و توان خرید بالا ندارد تقصیر خودروساز نیست!»


نبود نظارت مستمر

تداوم مشکلات صنعت خودرو از نبود نظارت دقیق و کافی از سوی نهادهای مربوطه حکایت دارد و در این میان نباید از نقش نظارتی مجلس غافل ماند. قطعا نظارت و حمایت مستمر می‌تواند موجبات توسعه و رونق این صنعت را به‌همراه داشته باشد. در همین راستا، اخیرا اعلام شده که بازرسی از خودروسازان مستمر خواهد شد. مدیرکل بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین زمینه خبر داده که در راستای تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر پاسخگو بودن شرکت‌های خودروساز نسبت به تعهدات خود، در واحدهای بازرسی این شرکت‌ها، مدیران ارشد شرکت‌های خودروساز پاسخگوی مستقیم مطالبات مشتریان خود خواهند بود.


ارتباط صنعت و دانشگاه

یکی از موضوعاتی که به شدت مورد غفلت واقع شده است، نقش مهمی است که دانشگاه و علم می‌تواند در رونق یک صنعت ایفا کند، موضوعی که مورد تاکید علاءالدین بروجردی هم قرار گرفته است. در همین زمینه، اساتید دانشگاه بر این باورند که باید به‌مانند کشورهای توسعه‌یافته به ارتباط صنعت و دانشگاه پرداخته شود تا بتوانیم توسعه پیدا کنیم. آنها همچنین می‌گویند باید آموزش‌هایمان را تغییر دهیم و به سمت آموزش الکترونیک حرکت کنیم. در ضمن، دولت و دانشگاه باید با هم کار کنند و در صنعت عمل شود.


چرا مردم آلمان بنز تولید می‌کنند؟

نماینده مردم بروجرد گفت: امروز جزو چند کشور قدرتمند موشک‌ساز دنیا هستیم و موشک نقطه‌زن می‌سازیم، چون مدیریت حاکم بر این ارگان‌ها شخص مقام معظم رهبری هستند. به گزارش ایسنا، علاءالدین بروجردی عنوان کرد: چرا بعداز نیم قرن در صنعت خودروسازی باید سر خود را پایین بگیریم که پراید بسازیم؟ چرا مردم آلمان بنز تولید می‌کنند؟ او اظهار کرد: صنعت خودروسازی به مراتب آسان‌تر از موشک‌سازی و ماهواره‌سازی است. نماینده مردم بروجرد تصریح کرد: این نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد و دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه نقش مهمی داشته باشند. بروجردی اضافه کرد: در مصاف بسیار سخت علمی با آمریکا و دولت‌های انحصارگرهای اروپایی برنده شده‎ایم. او گفت: امید می‌رود قله‌های بسیار رفیع دانش را فتح کنیم و آینده از آن اسلام و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

منبع آرمان



نظرات

  • رضا رضا (25 بهمن 97 ساعت 09:46)

    خب مشخصه برادر. هم سودهای فراوان داره برا شرکتها و هم اینکه انحصاریه. مارو مجبور می کنن تا بخریم. اگه مردم نخرن کارگرهارو بیرون می کنن و اوضاع رو به گردن دیگری میندازن. اینا شگرد کار رو خوب بلدن.

  • سعید رضایی سعید رضایی (25 بهمن 97 ساعت 09:23)

    من متعجبم که اقای نماینده مجلس چطور صنایع موشک سازی رو که محصول نظامی تولید می کنند با صنایع خودرو سازی که محصولی تجاری تولید می کنند مقایسه می کنند.
    در بحث موشک سازی، بحث امنیت ملی ایجاب می کند برای توسعه فعالیتها هزینه های هنگفتی صورت بگیره و صد البته تمام محصولات از قبل هم به صورت اختصاصی به ارتش سپاه فروخته شده اند و صد البته که پولی هم بابت اینها پرداخت نمی شود.

    این در حالیست که در صنعت خودروسازی باید علاوه بر توجهات به کیفیت و امنیت، به مبحث قیمت گذاری و رقابت پذیری هم توجه داشت.

    و البته نکات مهم دیگه ای

  • علی علی (24 بهمن 97 ساعت 21:15)

    خیانت سازمان استاندارد و زدوبند ****** با خودروساز آشکار است.
    پراید در سال 1989 از سوی اداره ایمنی آمریکا ممنوع از تولید و تردد شد بلافاصله از سوی کره خریداری شد و خودرو ساز گشنه ایرانی با ولع آن را از کره خرید و هنوز بعد از 30 سال به خلق ایران ***** می کند.
    اگر جانتان را دوست دارید پراید نخرید

  • علي علي (24 بهمن 97 ساعت 13:40)

    چون يه خودروي 2 تومني است كه ما 40 ميليون ميخريم و تازه براش صف ميكشيم و اين يعني پر سود ترين خودرو در جهان

  • وحید وحید (24 بهمن 97 ساعت 12:50)

    خود سایپا گفت وقتی مردم تقاضای پراید دارند اونها هم مجبورند تمام انرژی رو بزارن پراید تولید کنند. خوب مردم عزیز بیایید و پراید نخرید طالب نباشید تا این مسئولین سایپا وقتشون آزاد بشه فرصت بکنند مطالعه کنند یه آشغال دیگه شبیه پراید رو بدن بیرون.

  • مهدی مهدی (24 بهمن 97 ساعت 09:37)

    مشکل از ملت است تا زمانی که بخرند اونها هم تولید میکنند . ما مستحقیم.

  • منتقد منتقد (24 بهمن 97 ساعت 08:32)

    هیچوقت خودرو ساز نبودیم مونتاژ کار بودیم و هستیم . وقتی وانت نیسان را بعد از اینهمه قدمت با همان شکل و قیافه تولید می کنند و بنز باری را با همان قیافه تولید می کنند آیا صنعت خودروسازی موفق است چرا سوئد هر سال مدلهای کامیونش با تغییرات عمده به بازار عرضه می شود ولی ایران نه چون فقط به فکر سود بیشتر هستند نه هزینه برای طراحی و ساخت مدلهای جدید ووقتی انحصار در دست دو خودروساز هست الزامی برای تغییر ندارند و مردم را مجبور به خرید تولیدات خود میکنند