1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ردپای یک قطعه ساز در اختلال تولید خودرو

ردپای یک قطعه ساز در اختلال تولید خودرو

ردپای مافیا در اختلال تولید خودرو
5 خرداد 1398
  • 5

چرا 160 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خوردن است؟ نیامدن این خودروها به بازار به نفع چه کسانی است؟ خودروسازان معطل کدام قطعات هستند؟ این سؤال‌هایی است که نمایندگان انجمن قطعه سازان در نشست خبری خود با خبرنگاران مطرح کردند و گفتند اگر جواب این سؤال‌ها را انجمن خودروسازان بدهد، گره مشکلات تولید خودرو بازمی شود.  نمایندگان آنها، اظهار داشتند اگر انجمن خودروسازان بگوید که کدام قطعه ساز بیشترین وام را گرفته و یا بیشترین سهم را از ارز دولتی داشته، مشخص می‌شود که مقصر نابسامانی بازار خودرو چه کسی است. این افراد با آن‌که پول دارند و تولید کردند اما نمی‌خواهند محصولات خود را به خودروسازان بدهند. قطعه سازان این ادعا را دارند که یک شرکت قطعه ساز که در حال خرید کارخانجات نیمه تعطیل است از دادن قطعه به خودروسازان امتناع می‌کند.

فیلم‌هایی که از احتکار قطعه خبر می‌دهد
آنها فیلم‌هایی دارند که نشان می‌دهد شرکت قطعه ساز معروف با آنکه در انبارهایش قطعه دارد اما تمایلی به عرضه آن به شرکت‌های خودروسازی ندارد و گویی با این اتفاق می‌تواند سهم بیشتری در شرکت‌های خودروسازی که قرار است سهام دولتی آنها واگذار شود، داشته باشد.

دود عرضه نکردن قطعه به چشم مردم رفت
خارج از نگاه‌های سیاسی عرضه نکردن قطعات به شرکت‌های خودروسازی قیمت خودرو را افزایش می‌دهد و دود آن به چشم مصرف کننده می‌رود. انجمن قطعه سازان از نهادهای نظارتی خواست که برای پایان دادن به این وضعیت و برای آنکه‌ تر و خشک با هم نسوزد در حوزه قطعه و کمبودهایی که در بازار وجود دارد (به غیر از قطعاتی که ایران در تحریم به سر می‌برد) ورود کنند.

خبر درست است؛ اما دو قطعه ساز
یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت که خواست نامش عنوان نشود درباره عدم عرضه قطعه توسط یک کارخانه قطعه ساز، گفت: آنگونه که اطلاع یافتیم دو شرکت از عرضه قطعه جلوگیری کردند و اجازه ندادند قطعات مورد نیاز تولید خودرو وارد خط تولید کارخانجات خودروسازی شود. وی ادامه داد: در حال بررسی دقیق این موضوع هستیم تا وضعیت عرضه قطعات از سوی دو شرکت قطعه‌سازی مشخص شود. وی اذعان داشت: باید مشکل عدم ارائه قطعه توسط قطعه سازان حل و فصل شود تا تولید خودرو صدمه نبیند.

انحصار قطعه کار دستمان داد
فرهاد به‌نیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو که خبر عرضه نکردن قطعه به شرکت‌های خودروسازی را فاش کرد، گفت: انحصار در تولید برخی قطعات خودرو کار دستمان داده است. آن‌گونه که مطلع شدیم 160 هزار خودرویی(ارزش این خودروها 8 هزار میلیارد تومان است) که در پارکینگ خودروسازان است، به خاطر ارائه نکردن قطعه توسط یک شرکت قطعه‌سازی است. قطعات آنها در انبار است و نمی‌خواهند نسبت به عرضه قطعات خود اقدام کنند.
وی تأکید کرد: اگر قطعات در انبارها نگهداری نشود، می‌توان خودروهایی را که تجاری‌سازی نشده است تکمیل کرد.


انجمن خودروسازان اسم را بگوید
وی ادامه داد: اخیراً انجمن خودروسازان اعلام کرده حجم زیادی از تولیدات خودروسازان به دلیل کمبود قطعه راهی بازار نشده است. این انجمن باید بگوید کدام قطعه‌ساز سهم قابل توجهی از اختصاص ندادن قطعه به شرکت‌های خودروسازی دارد؟

قطعه‌ای نیست که نتوانیم وارد کنیم
 به‌نیا اظهارداشت: ما می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و در این خصوص هیچ ابهامی وجود ندارد. با قاطعیت می‌گویم قطعه‌ای نیست که نتوانیم وارد کنیم، اما واردات قطعه نیاز به پول دارد. همان پول و تسهیلاتی که قرار بود بانک مرکزی تخصیص دهد. سال گذشته وقتی 4 هزار میلیارد تومان به صنعت خودروسازی تزریق شد، تولید خودرو صددرصد افزایش پیدا کرد.

پیگیری یک خبر فاش شده
یکی از مدیران نارنجی‌پوش جاده مخصوص که خواست نامش عنوان نشود درباره خبری که انجمن قطعه‌سازان فاش کرد، گفت: اخیراً مطلع شدیم یکی از قطعه‌سازان از ارائه قطعه امتناع می‌کند و می‌گوید:قطعات را به خاطر نداشتن پول نمی‌تواند تولید کند، اما باخبر شدیم این گفته صحت ندارد و در انبارهایشان قطعات مورد نیاز خودروسازان را دارند. قرار است این موضوع پیگیری شود.

نامه‌نگاری با بانک مرکزی
در ادامه این نشست مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی با اشاره به نامه‌نگاری انجام‌ شده این انجمن با رئیس کل بانک مرکزی، گفت: در نامه 14 اردیبهشت‌ماه که به رئیس کل بانک مرکزی ارسال شد، به رشد سه برابری تهیه مواد اولیه و زمان کم قطعه‌سازان و خودروسازان در تأمین مواد تأکیداتی را مطرح و از وی درخواست کردیم تا تدبیری اتخاذ شود تا تسهیلات 7هزار میلیارد تومانی به صورت اضطرار در اختیار صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی قرار گیرد.

بیگلو تأکید کرد: اگر پرداخت ۸۴۴ میلیون یورویی وعده داده شده تا دو هفته دیگر به تأخیر بیفتد، صنعت قطعه‌سازی زمینگیر خواهد شد و بیش از ۷۵۰ هزار شغل درگیر با این صنعت در معرض خطر قرار خواهند گرفت.



نظرات

  • pouya pouya (5 خرداد 1398 ساعت 23:16)

    یکی از این قطعه ها تسمه ست.
    شرکتی که توی شمس آباد واقع شده.
    به سایپا قطعه نمیده که گرونتر بفروشه

  • دقیق دقیق (5 خرداد 1398 ساعت 12:33)

    راه زمین زدن این ****** خواران ،واردات خودرو با تعرفه پایین هست تا کی باید به اسم ایجاد اشتغال جیب یک عده را با خودرهای بی کیفیت پرکنید چرا جان مردم را در نظر نمیگیرید و چرا حق مشتری را نادیده میگیرید ایا واقعاً مسلمان هستید

    حمید س حمید س (5 خرداد 1398 ساعت 14:49)

    چهل سال ملت ایران رو خار و خفیف کردن. چرا واردات خودرو ممنوع شد؟چرا نمیخوان ملت ماشین باکیفیت سوار بشن؟

  • علی علی (5 خرداد 1398 ساعت 12:02)

    با سلام حالا که مشخص شد مشکل کجاست وچه افرادی جامعه را به این روز انداختند وگرانی خودرو باعث گرانی تمامی اجناس در سراسر کشور شده واین موضوع باعث شده زندگی بعضی مردم به روز سیاه بیافتد لطف کنید چند نفر از این دزدان را اعدام کنید تا بقیه حساب کارشان را بکنند و مرهمی برای دل مردم شود

  • sss sss (5 خرداد 1398 ساعت 11:38)

    شروع شد مقصر جلوه دادن یک نفر
    همه با هم همدستن