1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. واگذاری خودروسازی کشور به ۲ نفر؟ / بازی با جان مردم

واگذاری خودروسازی کشور به ۲ نفر؟ / بازی با جان مردم

7 مهر 1398
  • 5
  • 12339

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن نقد وضعیت فعلی خودروسازی کشور با اشاره به صنعت خودروی دو کشور کره و ژاپن، راهکار اصلی نجات از این وضعیت را رقابتی کردن بازار خودرو عنوان کرد.

واگذاری خودروسازی کشور به 2 نفر صلاح نیست/با جان مردم بیش از این بازی نکنیم

پس از تصویب مجدد طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس شورای اسلامی در تاریخ 98.05.27 و ارجاع آن به شورای نگهبان، این شورا در تاریخ 98/06.23 مجدداً با اشاره به ایراداتی به برخی از مواد این طرح، آن را به مجلس بازگرداند. با وجود ایراد مجدد شورای نگهبان که در مرتبه دوم، ایرادات اساسی‌تری از این طرح گرفته، همچنان برخی نمایندگان بدون توجه به بطن ایرادات در کمیسیون صنایع به‌دنبال تسریع تصویب این طرح هستند.

پاشنه آشیل طرح مذکور الزام ماده 2 این طرح به الزام تغییر جایگاه دولت از یک سهام‌دار خودرویی به صرفاً جایگاه نظارتی و تنظیم‌گری در فضای صنعت خودرو داخلی است. با تصویب این طرح، شخص وزیر صنعت نیز از واگذاری سهام به بخش خصوصی استقبال و عنوان کرده که به‌‌جد پیگیر خصوصی‌سازی کامل صنعت خودرو است و بناست این پروژه را طی سه مرحله اجرا کنند. اما آیا اهداف منظور آن‌ها با این طرح برآورده خواهد شد؟

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که یکی از مخالفان طرح فعلی است، درباره خصوصی‌سازی صنایع خودروسازی کشور گفت: واگذار کردن صنعت خودرو به یک یا دو نفر به‌صلاح کشور نیست، زیرا خودرو با جان مردم سر و کار دارد. درحال‌حاضر که دولت سهام داشته، ما شاهد تولید خودروهایی با کیفیت پایین هستیم، حال اگر این صنعت در اختیار یکی دو نفر قرار بگیرد، این مشکلات بیشتر می‌شود.

نماینده مردم فلاورجان، راهکار ارتقای کیفیت را رقابتی کردن بازار خودرو عنوان و تصریح کرد: برای ارتقای صنعت خودرو باید آن را رقابتی کرد. در کشورهایی که این صنعت پیشرفته است مانند کره و ژاپن، رقابت حرف اول را می‌زند و هر شرکتی تلاش دارد دیگری را از میدان بیرون کند. اما ما بعد از سی سال تولید پراید، به‌جای افزایش کیفیت آن، زه کنار پراید و یا رادیوضبط آن را جزء آپشن حساب می­‌کنیم و می­‌گوییم "برای داشتن این‌ها باید پول بیشتری بدهید".

لارگانی ضمن نقد از وضعیت فعلی، مجدداً رقابت بازار خودرو را راهکار اصلی توسعه کمی و کیفی صنعت خودرو و خصوصی‌سازی را دستاویزی برای ماهی‌گیری از آب گل‌آلود دانست و تأکید کرد: قطعاً شرایط فعلی خودروسازی مطلوب نیست و ما با این روش به جایی نمی­‌رسیم. برای پیشرفت باید رقابت ایجاد شود و تا قبل از رقابتی کردن نباید این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کرد؛ چراکه ممکن است همین آسیب‌ها بیشتر شود.

منبع تسنیم



نظرات

  • فرزاد فرزاد (7 مهر 1398 ساعت 21:13)

    مثل اینکه فقط ترسیدن که همین یه مقدار مردم بدبخت هم تموم بشن و اونوقت اونا به کی این آشغالا رو بفروشن!؟!احتمالا اینا نمیدونن که شرکت بنز هم خودروی اقتصادی با قیمت مناسب تولید می‌کنه مثل همه شرکتهای خودروساز در همه جای دنیا بجز یه جا،،،
    دعای هر شب ما،؛، #مرگ بر آرزوها#

  • رضا رضا (7 مهر 1398 ساعت 16:00)

    جالبه که میدانید چه جوری با جان و مال مردم بازی میشه ولی مسئولین گرامی هیچکاری نمی کنند متاسفانه چیزی که تو این مملکت اهمیت نداره جان و مال مردم هست

  • مردم مردم (7 مهر 1398 ساعت 15:59)

    واقعاً
    بقیه کارخانه ها رو با قیمت پائین واگذار کردید.
    و یه اب هم روش
    حالا نوبت خودرو سازهاست.
    بهونه هم که موجود است.
    عزیزان،کرمان خودرو و مدیران خودرو چه گلی سر‌مردم زدن . گرانی در این دو خودرو ساز بیداد،میکنه

    که حالا نوبت خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا،است.

    بخور بخوره،ها

  • رضا رضا (7 مهر 1398 ساعت 15:24)

    هیچ اقتصادی در شرایط سیاسی کشور رو به بهبود نخواهد بود. متاسفانه بسته بودن فضای سیاسی و نگاه امنیتی به تمامی مقوله ها، اجازه پیشرفت در عرصه تولید را به هیچ بنگاه اقتصادی نخواهد داد

  • غفاری غفاری (7 مهر 1398 ساعت 14:47)

    با سلام.تا امروز که خصوصی سازی در کار نبوده و شرکت ها و کارخانه ها رو بین خودتون تقسیم کردین.بعدم از پرایدم بدتر میخوایم تولید کنند.