1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. محصولات جدید سایپا و ایران خودرو معرفی شدند

محصولات جدید سایپا و ایران خودرو معرفی شدند

4 اسفند 1398
  • 10

خودروسازان دیروز چهار خودروی جدیدشان را به حیاط دولت بردند تا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری رسما از تولید آنها رونمایی کند. ایران‌خودرو پژو ٣٠١ و دنا توربوپلاس خود را به حیاط دولت برد. سایپا دو خودروی رُهام و یک کراس اوور جدید را برای این مراسم تا پاستور آورد. کراس اوور جدید سایپا نیم شاسی‌بلندی است که از نظر ظاهر شباهت زیادی به ‌هاچ‌بک رُهام دارد.

رضا رحمانی، وزیر صنعت در حاشیه این مراسم اعلام کرد که این خودروها از ‌سال آینده تولید می‌شوند و خودروسازان می‌توانند آنها را پیش‌فروش کنند. رحمانی درباره خودروهای جدید همچنین توضیح داد: «اقدامات لازم برای پیش‌فروش این خودروها انجام شده و به ‌زودی پیش‌فروش آنها آغاز خواهد شد. خودروهای جدید ٩٠‌درصد ساخت داخل هستند و تنها بخش کوچکی از قطعات آنها از خارج تأمین می‌شود که برنامه‌ریزی برای تولید داخلی این قطعات برای امسال و سال‌های آینده انجام شده است. این خودروها با استاندارد‌های روزجهانی منطبق هستند و مصرف بنزین آنها نسبت به خودروهای قبلی به‌مراتب کمتر است.»

پژو ٣٠١

پژو ٣٠١ که قرار بود بدون حضور پژو در ایران تا پایان‌ سال٩٨ چیزی حدود ٤‌هزار دستگاه از آن تولید شود، دیروز دوباره رونمایی شد و البته هنوز تولید آن کلید نخورده است. بنا به اطلاعاتی که ایران‌خودرو منتشر کرده، موتور به کار گرفته‌شده در این خودرو از نوع EC٥ با حجم موتور ١,٦ لیتری است که نمونه به‌روزتر و بهبودیافته موتورهای TU٥ معروف است. قرار بود این خودرو در دومدل گیربکس دستی و اتومات تولید شود و گیربکس‌های آن از نوع B٤ که نمونه ارتقایافته گیربکس‌های BE باشد که هم‌اکنون در خودروی پژو ٢٠٧ دستی به کار رفته است.

ایران‌خودرو در ابتدای‌ سال ٩٨ گفته بود که قیمت پایه این خودرو حدود ٢٠٠‌میلیون تومان است که البته همان زمان این قیمت بالا با انتقادهای فراوانی مواجه شد.

دنا توربوپلاس اتوماتیک

دنا توربوپلاس جدیدترین محصول شرکت ایران‌خودرو است که در واقع نمونه ارتقایافته‌ دنا پلاس محسوب می‌شود. پس از فروش بسیار خوب دنای معمولی در بازار داخلی، مدیران شرکت ایران‌خودرو تصمیم گرفتند تا با ایجاد تغییراتی در ظاهر این خودرو و اضافه‌کردن برخی آپشن‌ها به آن، محصولی به‌مراتب به‌روزتر و زیباتر از قبل به نام دنا پلاس را روانه بازار کنند. دنا پلاس توربو همچون سایر اعضای خانواده دنا و سمند روی پلتفرم قدیمی پژو ٤٠٥ بنا شده است؛ از همین‌رو دنا پلاس توربو از لحاظ ابعاد و اندازه تفاوت چندانی با خودروهای مذکور ندارد. با توجه به رنج قیمتی که دنا پلاس توربو در آن قرار دارد، اصلی‌ترین رقیب این خودرو BYD F٣، برلیانس H٣٣٠ و جک‌جی ٥ خواهد بود که در این میان شاید دنا پلاس توربو از چالاکی بیشتری نسبت به این رقبا برخوردار باشد اما مطمئنا در بخش امکانات و تجهیزات کفه سنگین ترازو به سمت برلیانس H٣٣٠ خواهد بود، زیرا علاوه ‌بر مجهزبودن به تمامی امکانات موجود در دنا پلاس توربو از گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک و سیستم ورود و استارت بدون کلید نیز بهره می‌برد.

رُهام

رهام یک سدان جمع‌وجور شهری است که چندی پیش طی یک مراسم مجلل توسط شرکت سایپا معرفی شد. طبق ادعای مهندسین شرکت سایپا طراحی ظاهری ROHAM با الهام از شاهین ایرانی شکل ‌گرفته و اولین محصول ملی محسوب می‌شود که روی پلتفرم SP١٠٠ ساخته‌ شده است. در بخش فنی این خودرو از یک پیشرانه ١,٦ لیتری به قدرت ١١٣ اسب بخار و به گشتاور ١٥٤ نیوتن‌متر مجهز شده است که از لحاظ فنی شباهت‌های زیادی با پیشرانه به ‌کار رفته در برلیانس‌های سری H٣٣٠ دارد. حداکثر قیمت اولیه‌ای که برای این خودرو اعلام شده بود، ٨٠‌میلیون تومان بود که حالا به نظر می‌رسد این قیمت برای رُهام در بازار جدید بیشتر شبیه یک شوخی باشد!

نیم شاسی‌بلند جدید سایپا

از نیم شاسی‌بلند سایپا اطلاعات زیادی منتشر نشده است اما گویا قرار است این خودروساز نیم شاسی‌بلند خود را با اتکا به مگاپلت‌فرم کاملا ایرانی SP۱۰۰ طراحی کرده و قرار است در‌ سال ۱۳۹۹ به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه کند. مدل کراس‌اوور با استایل مشتری‌پسند و در چند تیپ با بهره‌گیری از استانداردها و امکانات روز جهانی عرضه می‌شود.

منبع شهروند


نظرات

  • عرشیا خانمیرزایی عرشیا خانمیرزایی (5 اسفند 1398 ساعت 20:31)

    خداییش مردم رو چی فرض کردین ؟

  • مهدی مهدی (5 اسفند 1398 ساعت 20:21)

    سلام.
    خدایاخودت کمک کن ماشین خارجی وارد کشورم بشه چینی ام بود مهم نیست

  • Mamad Mamad (5 اسفند 1398 ساعت 18:28)

    باور کنید دارم نقشه میکشم برم سرقت اما میبینم زاتم با اینا فرق داره . هرچند زوره ما که نمیرسه شاید زوره اونا رسید مثلشون شدم

  • .DF .DF (5 اسفند 1398 ساعت 08:05)

    برن خجالت بکشن
    دو ساله یه دنا معمولی ثبت نام کردم هنوز تحویل ندادن
    تازه ۴ اسفند ۹۸ از نمایندگی تماس گرفتن که اگه میخوای بجای دنا یه پژو پارس بگیر!!!!؟؟؟؟؟
    آخه چرا یه مرجع قانونی نیست که این مشکلات رو پیگیری کند؟؟؟وقتی هنوز از عهده تولید یه دنای معمولی برنمیاین چطور از اون طرف دارن خودرو ثبت نام میکنن و از طرف دیگه ماشین های جدید رو معرفی میکنن!!!؟؟؟

  • محمد محمد (5 اسفند 1398 ساعت 04:03)

    چطور از ثبت نام نیم شاسی سایپا مطلع شویم

  • حسن حسن (4 اسفند 1398 ساعت 23:31)

    دنا پلاس توربو ۱۴۰۰
    قیمت ۴۵۰ میلیون
    تحویل = با خدا
    خدایش خیلی عقب افتاده هستیم ..خیلی

  • علیرضاذوالفقاری علیرضاذوالفقاری (4 اسفند 1398 ساعت 17:58)

    سلام آیا خودروی روهام دوگانه دارد یانه?

  • ایلیا ایلیا (4 اسفند 1398 ساعت 13:18)

    خدایا خودت ظهور کن

  • مهندس مهندس (4 اسفند 1398 ساعت 09:08)

    ۳ سال یدونه تیبا ندارن اینا همش دروغ بگن تولید داریم!

    amin amin (5 اسفند 1398 ساعت 23:47)

    مهر 97 تیبا ثبت نام کردم هنوزم که هنوزه خبری نیست