1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. شرط بقای خودروسازان؛ اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها

شرط بقای خودروسازان؛ اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها

4 شهریور 1399
  • 5

 

مدیر کل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت به دنبال ورود ضررهای پیاپی به خودروسازان، مردم و دولت ناشی از قیمت‌های کارخانه‌ای خودرو از پیگیری‌های این وزارتخانه برای اصلاح قیمت خودرو خبر داد.

سهیل معمارباشی در خصوص عدم حضور دولت در صنعت خودرو و اعمال قیمت‌گذاری‌های دستوری اظهار داشت: حضور دولت در صنعت خودرو که در حال حاضر در مقایسه با گذشته در کمترین حد خود است، مبنای قانونی داشته و سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی، مجوز برخورداری دولت از 20 درصد از سهم بازار در برخی صنایع از جمله صنعت خودرو را مقرر کرده است و موضوع قیمت گذاری در این صنعت به استناد برداشت غیر کارشناسی از انحصاری بودن صنعت خودرو مطرح و اجرایی شده که آسیب های زیادی بر پیکره صنعت خودرو و مصرف کنندگان وارد کرده است.

مدیر کل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت در خصوص فروش محصولات خودروسازان با قیمت کمتر از بهای تمام شده در شرایط کنونی گفت: قیمت‌های فعلی کارخانه‌ای، موجب ورود ضرر به سهامداران دو شرکت بزرگ خودروساز طی دو سال گذشته شده که تداوم این روند به هیچ وجه به سود صنعت خودرو، مصرف‌کنندگان و دولت نیست.

معمارباشی تصریح کرد: بر این اساس، موضوع اصلاح قیمت خودرو متناسب با بهای تمام شده واقعی خودروسازان در دستور پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

وی اصلاح قیمت محصولات خودروسازان را مترادف با افزایش قیمت بازاری خودروها ندانست و تاکید کرد: پیگیری وزارت صمت با هدف تداوم تولید از سوی خودروسازان و کاهش قیمت خودروها در بازار است.

معمارباشی گفت: اعتقاد ما بر این است که اگر خودروسازان بتوانند منابع موردنیاز برای تولید را از چرخه فروش محصولات بدون زیان تامین نمایند، مطمئنا پرداخت به زنجیره تامین، متناسب با برنامه‌های تولید امکان‌پذیر شده و با کاهش هزینه های تامین مالی و پیشبرد فرآیند تولید بهینه، زمینه افزایش تولید و عرضه محصول با قیمت مناسب به بازار فراهم خواهد شد.

وی ضمن تاکید مجدد بر لزوم افزایش عرضه خودرو به بازار و اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو بیان کرد: این امر تلاشی منطقی برای کاهش اختلاف قیمت در بازار و محدود سازی تقاضاهای سوداگری است، هر چند حذف سوداگری از این بازار و بازار های مشابه وابستگی مستقیم به برقراری شرایط ثبات در اقتصاد کلان کشور دارد.

مدیر کل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت در پایان خاطرنشان کرد: دستاورد این تصمیم، افزایش انگیزه تامین و تولید بیشتر برای خودروسازان، افزایش عرضه محصول به بازار و کاهش قیمت بازاری خودروها در میان مدت خواهد بود و تنها راه نجات صنعت خودروی کشور و انتفاع مصرف‌کنندگان نهایی است.

 

 



نظرات

  • محمد محمد (4 شهریور 1399 ساعت 22:58)

    آخه کجاست ضررتون ***************** مردم من ماشینو ثبت نام کردم اون زمان ثبت نام ماشین قیمت کارخونه بود54بازار بود 65الان که میخواد ماشینو تحویل بده قیمت کارخونه رو میگه 76 من اگه همون زمان ماشین از بازار میخریدم بهتر بود تا این که از خرابشده ی *********** بخرم. کجاش ضرره.خون مردمو دارین میخورین کجاش ضرر؟
    ******************

  • کاربر کاربر (4 شهریور 1399 ساعت 20:03)

    تو این دو سال اخیر چند بار قیمت کارخانه ای رو بردن بالا ؟ هر بار چند درصد ؟ درست شد وضع بازار خودرو ؟ این آقا فکر کرده قیمت روز کارخونه ای تولیدات ایرانخودرو و سایپا الان برای مردم خیلی فراهم کردنش آسونه که این راه حل بی نظیر رو ارائه داده و خوشحاله که دنبالش میکنه در وزارت صمت ؟ تازه در خط اول مصاحبش از مردم هم مایه گذاشته برای اینکه دنبال گرون تر کردن قیمت کارخونه ای هستش... آدم نمیدونه چی بگه ، آقا ما نخوایم شما و همفکرای شما نگرانمون باشید کیو باید ببینیم؟هییچ دلیل دیگه ای جز اینکه الان قیمت کمه و هیچ راه حل دیگه ایجز اینکه باید بازم گرونش کنن به ذهنش نرسیده که دنبال کنه توی وزرات صمت .هیچ وقت این خواستشون برای گرونتر کردن و این داستان ضرر دادنشون یه ته و آخر و پایانی نداره ! همییشه قیمت کمه و دارن ضرر میدن از نظر ایشون و همفکراشون...

  • بی نام بی نام (4 شهریور 1399 ساعت 19:23)

    تازمانیکه دزدی دروغ ،رانت ازبین نره هیچ چیز درست نخواهدبهترین راه تعطیلی صنعت خودروسازی وآزادکردن واردات خودرو میباشدخودروهای وارداتی هم کیفیت خوبی دارندهم قیمت مناسب اگه تعرفه گمرکی بالانبندند.

  • محمدی محمدی (4 شهریور 1399 ساعت 14:05)

    اقا جان ما نمی خوایم یارانه مردم تو جیب این خودرو سازه داخلی بره که هم با قیمت نوجومی ماشین 40 سال پیشو 30 سال پیشو بدن هم تازه اخرش میگن داریم ضرر میدیم این چه اصولیه .. اگه ضرر میدی جمع کن یه ملت رو خوشحال کن وجود خودروسازی شده ضرر برای ملت این بر اساس قانون که یک ایرانی باید بهترین زندگی را داشته باشد تضاد داره چجوره که من با ماشین های 40 ساله پیش با ارزش گذاری دلاری خوشحال می تونم باشم.. این صنعت با این وضعیت خلاف منافع ملت ایران شده که حتی واردات خودرو از خارج کشور با قیمت یارانه ایی برای ملت به صرفه تر در میاد ... یا افزایش تولید بدین با قیمت تمام شده قطعات (ایرانی نه دلاری ) یا نمی تونین تو این سال ها حتی زمانی که تحریم هم نبودیم جمع کنین اصلا ما نمی تونیم تحمل کنیم

  • ایرانی ایرانی (4 شهریور 1399 ساعت 12:22)

    ببینم تحریم لغو بشه قیمت خودرو اصلاح میکنید!!! نمیدونم کسی نخواهد ماشین شماها رو که به قیمت ماشین لوکس خارجی میدن ملت سوار نشن باید کی رو دید...وجدان داشته باشیم 206 مال چند سال پیش اروپاس!!! این حق الناس هست،، ضرر میکنه واقعا درش تخته کنید نفت بدین ماشین وارد کنید در عوض مرگ میر هم به دلیل بی کیفتی ماشین هاتون کمتر میشه،،،قطعه سازها هم قطعه درست کنند برا این ماشین های واردشده ها،،،