با سرکشی دوباره ارز، بازار خودرو نیز بازهم خود را بالا کشید، تا آنجا که پراید بالاخره قله ۱۰۰ میلیون تومان را فتح کرد.
بنابر اخبار رسیده از بازار، منحنی قیمت خودروهای داخلی پس از آرامشی نسبی و با پایان ایام سوگواری محرم، برای چندمینبار در چند ماه گذشته صعود کرد تا رکوردهایی جدید بهثبت برسد. همینکه قیمت پراید به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده، خود بهوضوح گویای اوضاع ملتهب بازار خودرو است. اینکه پراید بهعنوان خودرویی حذفشده از خطوط تولید خود را تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان بالا کشیده، جدا از مساله توقف شمارهگذاری، با رشد نرخ ارز نیز در ارتباط است.
آنطور که فعالان بازار میگویند، دلیل اصلی رشد قیمتها در بازار خودرو پس از تعطیلات اخیر، صعود نرخ ارز است و این موضوع علاوهبر پراید ۱۰۰میلیون تومانی، قیمتهای نجومی را برای دیگر محصولات خودروسازان کلید زده است. صعود نرخ ارز اما طی دو سال گذشته همواره نقشی مهم در بالا رفتن قیمت خودرو داشته است. طی حدودا یک هفته گذشته نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته و دیگر بازارها از جمله خودرو را نیز تحتتاثیر قرار داده است.
شرایط اقتصادی کشور به شکلی است که بازارها با اندک تکانی در نرخ ارز، دچار نوسان میشوند و از آنجا که خودرو نیز به کالایی برای حفظ ارزش پول تبدیل شده، سرکشیهای ارز، منحنی قیمت خودرو را هم صعودی میکند و این اتفاق حالا برای بار چندم رخ داده است. البته صعود نرخ ارز تنها دلیل رشد قیمت خودرو در دورههای مختلف (طی دو سال گذشته) نیست و مسائل مهم دیگری نیز در این ماجرا نقش دارند. از جمله مهمترین این دلایل میتوان به کمبود عرضه خودرو اشاره کرد.
به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، عرضه خودرو به بازار بهدلیل مشکلات تولید، مناسب نیست، ضمن آنکه تقاضای کاذب نیز وجود دارد. هرچند گفته میشود دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع روزی بیش از چهار هزار دستگاه تیراژ دارند و تولید پنج ماه ابتدایی آنها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی بوده، با این حال بخشی از تولیدات آنها به دلیل کمبود قطعات امکان عرضه به بازار را پیدا نمیکنند. این خودروها که تحتعنوان محصولات ناقص به پارکینگ شرکتهای خودروساز میروند، باید منتظر رسیدن قطعات تکمیلی بمانند و آنگاه راهی بازار شوند، بنابراین با توجه به وجود خودروهای ناقص، همه تولیدات روزانه خودروسازان روانه بازار نمیشوند و این موضوع، کمبود عرضه در مقابل تقاضا را به دنبال داشته و دارد.
این را هم نباید فراموش کرد که آمار کلی تولید همچنان پایین است و حتی اگر خودروهای ناقص نیز در میان نباشند، بازهم تولید فعلی کفاف تقاضای کاذب موجود را نخواهد داد. التهاب چندباره بازار اما در شرایطی رخ داده که وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان قصد داشتند بهواسطه فروشهای پیدرپی و با حربه قرعهکشی، افسار رشد قیمت را بکشند، با این حال هنوز موفق به این کار نشدهاند.