1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رشد قیمت 2 تا 9 میلیون تومانی خودرو در بازار

رشد قیمت 2 تا 9 میلیون تومانی خودرو در بازار

23 خرداد 1400
  • 0
  • 2419

بررسی بازار خودرو نشان می دهد امروز قیمت خودرو هرچند نسبت به هفته گذشته با ثبات نسبی همراه است اما نرخ ها نسبت به 20 روز پیش رشد 2 تا 9 میلیون تومانی را تجربه کرده است.

از 20 روز پیش تاکنون قیمت هر دستگاه سایپا ۱۱۱ با افزایش 2 میلیون تومانی به 133 میلیون تومان و سایپا 131 با رشد 4 میلیون تومانی به 119 میلیون تومان رسیده است. همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ با افزایش قیمت 7 میلیون تومانی به قیمت 210 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

در عین حال، قیمت تیبا ۲ با رینگ فولادی نیز 8 میلیون تومان افزایش یافته و به 137 میلیون تومان رسیده و تیبا صندوق دار نیز با رشد 2 میلیون تومانی به قیمت 127 میلیون تومان معامله می شود.

همچنین هر دستگاه پژو 405 با رشد قیمت 9 میلیون تومانی همراه شده و به قیمت 198 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. قیمت پژو 206 تیپ 5 نیز با افزایش 3 میلیون تومانی به 258 میلیون تومان رسیده است.

در مورد قیمت هر دستگاه سمند LX مدل 1400 نیز باید به قیمت 193 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم. پژو پارس 232 میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوق دار مدل V8 با رشد قیمت 2 میلیون تومانی معادل 261 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.


همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک با افزایش قیمت 9 میلیون تومانی نسبت به 20 روز پیش، به قیمت 397 میلیون تومان، دنا معمولی با رشد قیمت 8 میلیون تومانی به قیمت 275 میلیون تومان در بازار عرضه می شوند.

در عین حال، قیمت هایما اس7 توربو نیز در بازار 660 میلیون تومان است که تغییری نسبت به روزهای اخیر نداشته است.

در مورد قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۲ مدل 98 نیز باید به رشد قیمت 2 میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم که در حال حاضر به قیمت 120 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. قیمت ساینا نیز با افزایش 2 میلیون تومانی به 145 میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت کوییک دنده ای مدل 1400 در بازار به 151 میلیون تومان و کیا سراتو 2000 آپشنال به 785 میلیون تومان رسیده است. در بازار قیمت تندر 90 مدل E2 نیز معادل 333 میلیون تومان، تندر پلاس اتوماتیک 450 میلیون تومان و رانا ال ایکس 202 میلیون تومان است.
همچنین طی اردیبهشت امسال 37 هزار و 696 دستگاه خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا تولید شده که نسبت به اردیبهشت سال قبل 15.4 درصد کاهش داشته است. در این ماه تولید سواری توسط سایپا معادل 32 هزار و 977 دستگاه بود که در مقایسه با اردیبهشت 99 افت 16 درصدی را تجربه کرده است.

 

* رایزنی خودروسازان برای آزادسازی قیمت ها ادامه دارد

در کنار کاهش تولید خودروسازان، قیمت خودرو در بازار در حالی روندی افزایشی به خود گرفته که شاهد رایزنی تولیدکنندگان برای آزادسازی قیمت خودرو هستیم.

در همین حال به نظر می رسد خودروسازان تولید خود را قدری کاهش داده اند تا در مذاکرات برای آزادسازی قیمت محصولاتشان به نتیجه قطعی برسند و از آن پس، خودروهایشان را با قیمت‌های جدید تولید و عرضه کنند.


این در حالی است که اواسط اردیبهشت امسال، مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر شد که بر این اساس، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش یافت. خودروسازان که از این مصوبه راضی نبودند برای افزایش قیمت محصولاتشان تا آزادسازی کامل قیمت ها دست نگه داشتند. اما طولانی شدن مذاکرات و عدم موافقت دولت و نهادهای مرتبط با این موضوع باعث شد تا در نهایت قیمت تولیداتشان را مطابق با مصوبه شورای رقابت افزایش دهند و در عین حال به رایزنی برای آزادسازی قیمت خودرو نیز ادامه دهند.

33.jpg
* قیمت‌گذاری شورای رقابت برای خودروها مفسده انگیز است

در مورد تلاش خودروسازان برای بالابردن قیمت محصولاتشان، شهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو می گوید: خودروسازان ایرانی به هیچ کدام از مولفه‌هایی که در قیمت تمام شده اثر گذار است، توجه نمی‌کنند و هر چقدر قیمت تمام شده استخراج شود، چند درصد بیشتر روی آن می کشند و محصول خود را می‌فروشند.

وی با بیان اینکه در این شیوه تعیین قیمت، قطعاً فساد وجود دارد، معتقد است: روش تعیین قیمت در ایران با توجه به انحصاری بودن خودرو، غلط و قدیمی است، در تعیین قیمت خودرو در ایران مسئله قیمت تمام شده مطرح است و این سبب می‌شود تولیدکننده دغدغه‌ای بابت ضایعات و هزینه‌های سربار نداشته باشد.

وی به شیوه های مدرن اشاره کرده و می گوید: در این شیوه، بازار هدف مطرح است، یعنی رقبا خط فروش یکدیگر را بررسی می‌کنند و هرکدام برای کاهش هزینه‌های خود یک راه حل ارائه می‌دهند. در نتیجه قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر و خدمات بیشتر و بهتر در دستور کار قرار می‌گیرد. در حقیقت شرکت‌های بزرگ جهان به دنبال تسهیل فروش کالای خود هستند.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه شورای رقابت چه زمانی که قیمت را افزایش دهد و چه آن زمان که قیمت را کاهش می‌دهد، کاری غیر کارشناسانه انجام داده است، ادامه می دهد: قیمت در بازار دستور پذیر نیست، بلکه دارای مولفه های مالی است، اما شورای رقابت عملاً این مولفه ها را نادیده می‌گیرد و در نتیجه فساد ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همیشه دلال بازی در فروش خودرو در ایران رونق داشته است، می‌گوید: متاسفانه میزان عرضه و تقاضا در صنعت خودرو تناسب ندارد و عرضه بسیار کمتر از تقاضا است.

در هر حال، با نزدیک شدن به زمان تشکیل دولت جدید، مردم خواستار برنامه ریزی دقیق دولتمردان برای حل معضل تولید و واردات خودرو هستند، تا به حقوق خود در انتخاب و خرید خودرو با قیمت و کیفیت مناسب دست یابند.


* افت 21 درصدی تولید خودروسازان در اردیبهشت‌

قیمت خودرو در بازار در حالی روندی صعودی به خود گرفته که تولید خودروسازان در دومین ماه امسال با افت همراه شد. طی اردیبهشت‌ امسال 79 هزار و 788 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به اردیبهشت سال قبل 21.4 درصد کاهش داشته است. در این مدت تولید خودرو سواری نیز با افت 22.1 درصدی به 73 هزار و 172 دستگاه رسید.

طی اردیبهشت امسال 36 هزار و 726 دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته 29 درصد افت داشته است. در این ماه تولید سواری توسط ایران‌ خودرو 36 هزار و 610 دستگاه بود که نسبت به اردیبهشت 99 با کاهش 28.3 درصدی همراه بوده است.

منبع فارس



نظرات