حقایقی تلخ از بررسی قیمت خودروهای محبوب در دو سوی خلیج فارس، شکاف عمیق قیمتی بین تولید و واردات خودرو وجود ندارد!
یک مقایسهای آماری درباره نسبت قیمت محصولات هیوندای در دو بازار ایران و امارات نشان میدهد قیمت محصولات خارجی در بازار ایران بصورت عجیبی بالاتر از سطح تعرفههای تجاری وضع میشود و ما اساسا نمیتوانیم خودروهایی با قیمت مناسب تولید کنیم.
همیشه در مراودات عمومی و بازخوردهایی که از مخاطبان حوزه خودرو میگیریم، نکته اساسی قیمت تمام شده محصولاتی است که در بازار ایران به فروش میرسند. با وجود تلاش گستردهای که صنعت خودروی ایران به ویژه در چند سال اخیر برای افزایش سطح کیفی محصولات و کاهش قیمتها انجام داده اما این مورد همچنان به عنوان اصلیترین انتقاد جامعه از خودروسازان، وجود داشته و دارد.
بررسی بیشتر "ایران جیب" نشان میدهد بازار خودروی ایران در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج فارس با اینکه به لحاظ تنوع تقریبا در سطحی مشابه قرار داشته اما دو سوی خلیج فارس به لحاظ قیمتی تفاوت ماهوی دارند.
در واقع "ممنوعیت واردات" بازار خودروی ایران را با شرایط خاصی روبرو کرده که در عین حفاظت از صنایع داخلی، زمینه افزایش قیمت اتومبیل در سطحی گسترده را فراهم کرده است.
این تعرفهها که در کشوری مثل امارات چندان بالا نیستند، باعث شده تا بهای خودروهای واردشده به بازار این کشور بسیار پایین آمده و گاها تا نصف قیمت تمام شده در ایران تنزل یابد. در واقع، در امارات تقریبا جز یک تعرفه 3.5 درصدی برای واردات خودرو، هزینهای از واردکنندگان بابت ورود به بازار امارات نمیگیرد اما شرط ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعه را برای واردکنندگان تا 5 سال بعد از فروش هر مدل، از شرکتهای واردکننده اخذ کرده است.
این در حالی است که تعرفه واردات در ایران (در زمان آزاد بودن واردات خودرو) کاملا شرایطی متفاوت از امارات داشت.
ما برای آشنایی بیشتر خوانندگان با وضعیت بازار خودرو در کشوری مثل امارات، دست به یک مقایسه آماری زدیم و در آن به سادهترین شکل ممکن، قیمت هر محصول را در دو سوی مرز بررسی کردیم. با این توضیح که گزارش اخیر با استفاده از اطلاعات شرکت عربی یالاموتور (yallamotor) بنابر نرخ درهم 7600 تومانی محاسبه شده است.
اینجا میشد انتقادات بیشتری را متوجه خودروسازان و واردکنندگان اتومبیل به اشکال مختلف نماییم اما فعلا تنها به همین حد از مقایسه و توضیح بسنده میکنیم چون اطلاعات گویای همه چیز است.
قیمت محصولات هیوندای در دو بازار ایران و امارات:
خودرو |
تیپ |
قیمت به درهم |
قیمت به تومان |
اکسنت 2022 |
1.4L 11-GL |
51.000 |
387.600.000 |
1.6L Comfort |
60.000 |
456.000.000 |
|
آزرا 2022 |
3.5L base |
120.000 |
912.000.000 |
3.5 full options |
150.000 |
1.140.000.000 |
|
سرتا 2020
|
1.5L |
68.000 |
516.800.000 |
1.4TC |
78.000 |
592.800.000 |
|
النترا 2022
|
1.6 |
65.000 |
494.000.000 |
2.0 |
75.000 |
570.000.000 |
|
Grand I10 |
--- |
42.000 |
319.200.000 |
H1
|
3-Seater Panel Van manual |
81.000 |
615.600.000 |
6-Seater Panel Van manual |
83.000 |
630.800.000 |
|
9-Seater Commuter Van auto |
125.000 |
950.000.000 |
|
12-Seater Commuter Van auto |
98.500 |
744.800.000 |
|
کونا 2022
|
2.0L Smart |
62.500 |
475.000.000 |
2.0L Comfort |
71.000 |
539.600.000 |
|
2.0L Premium |
80.500 |
608.000.000 |
|
1.6T Smart |
72.000 |
547.200.000 |
|
1.6T Sport |
92.500 |
703.000.000 |
|
پالیسید 2022
|
Palisade Smart |
154.000 |
1.170.000.000 |
Palisade Comfort |
174.000 |
1.322.000.000 |
|
Palisade Premium |
189.000 |
1.504.000.000 |
|
سانتافه 2022
|
2.4L FWD Smart |
94.300 |
716.680.000 |
2.4L FWD Comfort |
104.000 |
790.400.000 |
|
3.5L AWD Smart |
115.000 |
874.000.000 |
|
3.5L AWD Comfort |
129.000 |
980.400.000 |
|
3.5L AWD Premium |
147.000 |
1.117.000.000 |
|
سوناتا 2020
|
2.5L Smart |
87.500 |
661.200.000 |
2.5L Smart Plus |
93.000 |
706.800.000 |
|
2.5L Comfort |
99.000 |
752.400.000 |
|
2.5L Premium |
124.500 |
946.200.000 |
|
توسان 2020
|
Comfort 2.0 |
90.000 |
684.000.000 |
Premium 1.6T |
125.000 |
950.000.000 |
|
ولستر ان 2021 |
--- |
150.000 |
1.140.000.000 |
ولستر توربو 2020 |
--- |
84.200 |
639.920.000 |