1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. اعلام آخرین جزئیات مالیات بر خودروهای لوکس در سال 1401

اعلام آخرین جزئیات مالیات بر خودروهای لوکس در سال 1401

21 آذر 1400
  • 0

 اخذ مالیات از خودرو و خانه های لوکس طرح خوب و مناسبی است ولی آیا همه خودروهای با بیش از 1 میلیارد تومان قیمت به عنوان خودروی لوکس شناخته می شوند و یا خیر؟ به عنوان مثال کسی که در سال 97 یک خودروی مزدا 3 جدید تیپ 4 را حدود 142 میلیون تومان خرید است و هم اکنون قیمت صفر کیلومتر این خودرو به حدود یک میلیارد و یکصد و هفتاد میلیون تومان رسیده است آیا واقعا سوار بر یک خودروی لوکس است؟ یا اینکه تورم و کاهش ارزش پول ملی است که باعث شده است قیمت خودرو در بازار طی 2، 3 اخیر رشد چشمگیری داشته باشد.

نایب رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:‌ برای سال سوم است که مالیات به خودروهای با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان و خانه‌های بیش از 10 میلیارد تومان در لایحه بودجه منظور می‌شود. این موضوع در لایحه‌های سال 99 و 1400 هم بود. تاکنون این موضوع درامدی برای سازمان مالیاتی نداشته است.

جلیل کاربخش در مورد پیش‌بینی اخد مالیات از دارندگان خودروهای با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان اظهار کرد: برای سال سوم است که مالیات به خودروهای با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان و خانه‌های بیش از 10 میلیارد تومان در لایحه بودجه منظور می‌شود. این موضوع در لایحه‌های سال 99 و 1400 هم بود و تاکنون این موضوع درآمدی برای سازمان مالیاتی نداشته است.

وی افزود: دستورالعمل بودجه سال 99، در بهمن 99 ابلاغ کردند یعنی دولت قبل چندان تمایلی به وصول این پایه مالیاتی نداشت، این طرحی بود که از مجلس به بودجه ابلاغ شد و دولت هم به آن اعتقادی نداشت. برای سال 1400 هم در خردادماه جلساتی برگزار شد اما هنوز اقدامی نشده است.

نایب رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد که این مالیات تعریف شده تاکنون چندان تاثیرگذاری نبوده و نخواهد بود. قانون‌گذار ارزش پایه دارایی‌ها را در قانون مشخص کرده است. در آبان 98 در فصل بررسی بودجه این ارزش پایه دارایی‌ها مشخص شد. 700 میلیون تومان در سال 98 قابل مقایسه با سال 1400 نیست ولی در همین سال‌ها هم همین رقم تکرار شد. به نظر می‌رسد که رقمی که مشخص شده بود چندان منطقی نبود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: قانون‌گذار می‌توانست مشخص کند که ارز پایه دارایی‌ها برای این مالیات را یک کمیته مشخص کند اما مشخصا در متن قانون و لایحه آن را اورده و همین موضوع یکی از دلایلی بود که این قانون قابلیت اجرایی نداشت. علاوه بر این زیرساخت‌ها موجود نبود و برخی از دستگاه‌ها همکاری لازم را نداشتند. بنابراین به این شیوه دو سال گذشته باز هم این مالیات تاثیری نخواهد داشت و کمکی به درآمدهای دولت نخواهد داشت.

به گزارش ایلنا، مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۱، مجموع ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی اعم از اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از ۱۰ میلیارد ریال (یک میلیارد تومان) ‌مشمول مالیات شدند.

منبع ایلنا


نظرات